گروه اجتماعی: با وجود اختصاص 4 هزار میلیارد دلار برای بازسازی ، مقاوم‌سازی‌ و نوسازی مدارس، اقدامات مؤثری در این باره صورت نگرفته‌است.

نبود پیمانکار مورد تأیید،موضوع جدیدی است که رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، آن را عامل اصلی کندی روند بحث مقاوم‌سازی‌ مدارس قلمداد می‌کند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خبری که مهر آن را منتشر کرد در دیدار مسئولان و مدیران سازمان نوسازی سراسر کشور با سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: متأسفانه در کشور پیمانکار مورد تأیید در بحث مقاوم‌سازی‌ نداریم ولی ما خودمان دنبال آموزش پیمانکاران هستیم.

حبیب‌الله بوربور افزود: به ما تکلیف شده که 26 هزار مدرسه مقاوم‌سازی‌ صورت گیرد درصورتی که در کشور ما چنین ظرفیتی از نظر مشاوره و اجرا وجود ندارد.

وی افزود: حتی با هیاتی از متخصصین و مسئولان ژاپنی نشست‌هایی داشته‌ایم و از این هیات درخصوص مقاوم‌سازی‌ دعوت به همکاری کرده‌ایم ولی این هیات اعلام کرده توان چنین کار بزرگی را ندارد فقط قادرند نمونه‌هایی را به‌عنوان الگو به ما ارائه دهند.

بوربور افزود: مدت زمان چهار سال برای این کار زمان کمی است و ما خواسته‌ایم این مدت به 10 سال برسد.

روند کند مقاوم‌سازی‌ مدارس

روند مقاوم‌سازی‌ و نوسازی مدارس کشور با وجود اختصاص بودجه مناسب، از روند مطلوبی برخوردار نیست و تنها 10 مدرسه در کشور مقاوم‌سازی‌ شده است.

اغلب کارشناسان، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور را در این زمینه ناکارآمد قلمداد می‌کنند و می‌گویند این سازمان توانایی سرو سامان دادن به بحث مدارس فرسوده را ندارد و نمی‌تواند این تعداد مدرسه را نوسازی و بازسازی کند و باید سازمان‌هایی مانند سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن و حتی متولیان بحث زلزله کشور مانند پژوهشگاه بین‌المللی زلزله بر روند و عملکرد این سازمان نظارت کنند؛ اما سازمان نوسازی حاضر به پذیرش این نظارت نیست و معتقد است قادر به انجام این کار است.

البته برخی طرح موضوع نبود پیمانکار مورد تأیید در بحث مقاوم‌سازی‌ از سوی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور را بهانه جویی این سازمان می‌دانند!

یکی دیگر ازدلایلی که چندی پیش در این زمینه مطرح شد همکاری نکردن شهرداری‌ها و تحویل دیرتر از موعد مدارس فرسوده به سازمان نوسازی مدارس عنوان شد.

موضوع نوسازی مدارس چند سالی است به یکی از چالش‌های فراروی آموزش و پرورش تبدیل شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال گذشته پس از بررسی‌های فراوان لایحه‌ای را تصویب کردند که به موجب آن 4 هزار میلیارد دلار برای بازسازی و نوسازی مدارس اختصاص یافت و اکنون با گذشت یک سال از تصویب این لایحه، اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است و بحث مدارس نوسازی شده از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کند.

کد خبر 40462

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز