علی اصغرمحمدی: بارش شدید برف و برودت کم سابقه هوا طی روزهای اخیر در اغلب نقاط، هزینه‌های زیادی به وزارت آموزش و پرورش تحمیل کرد و این در حالی است که این وزارتخانه با کسری بودجه دست و پنجه نرم می‌کند.

ترکیدگی لوله آب و برف روبی مدارس مشکل جدیدی است که حاکم شدن موج سرما و بارش در کشور، برای آموزش و پرورش در پی داشت که با توجه به واریز نشدن سرانه دانش‌آموزی، مدارس را با بحران جدی مواجه کرده است، زیرا وزارت آموزش ‌و پرورش بودجه‌ای برای تعمیر ترکیدگی لوله آب و برف‌‌روبی مدارس ندارد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در این باره گفت: سازمان نوسازی مدارس کشور بودجه‌ای در این‌گونه موارد ندارد و مدیران مدارس از طریق سرانه مدارس، این مشکلات را رفع می‌کنند.

این در حالی است که با گذشت 4 ماه از سال تحصیلی هنوز سرانه دانش‌آموزی به حساب مدارس واریز نشده است و ظاهرا جناب معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش این موضوع را مدنظر ندارد که محل تامین هزینه‌های تعمیرات ترکیدگی لوله آب ناشی از برودت هوا در چند روز اخیر و برف‌روبی مدارس را سرانه مدارس اعلام می‌کند.

این در حالی است که همشهری طی چند گزارش نسبت به عواقب واریز نشدن سرانه
دانش آموزی به حساب مدارس در آستانه فصل زمستان و با توجه به برودت هوا هشدار داده بود که متاسفانه نه تنها توجه چندانی به این موضوع نشد، بلکه گله برخی مسئولان را به دنبال داشت.

در حالی که مدیران مدارس به دلیل در اختیار نداشتن سرانه دانش آموزی از تامین هزینه‌های عادی و روزمره واحدهای آموزشی خود عاجزند و دست به دامن اولیا دانش‌آموزان شده‌اند، چگونه می‌توان از آنها توقع داشت که هزینه‌های تعمیرات ناشی از برودت هوا و بارندگی‌های اخیر را پرداخت کنند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این باره گفت: در صورتی که وضعیت مدرسه‌ای بسیار حاد باشد، این موضوع از طریق مدیر به آموزش و پرورش آن منطقه گزارش می‌شود و رئیس آموزش و پرورش، مدیر‌کل نوسازی مدارس و معاونت برنامه‌ریزی استان باید تلاش کنند تا از هر بودجه‌ای که می‌توانند برای حل این مشکل استفاده کنند و مجوز آن را نیز همزمان پیگیری کنند چرا که هر پولی که در اختیار نوسازی مدارس است مشخص می‌شود که در کجا هزینه شود و ما نمی‌توانیم اعتبارمان را در هر جایی که خواستیم هزینه کنیم.

البته وی توضیحی در باره وضعیت حاد نداده است و این که اگر به طور مثال مدرسه‌ای آب نداشته باشد چه مدت زمانی نیاز است تا مراحل اداری طی شود و مسئولان مربوطه تلاش کنند تا از هر بودجه‌ای که می‌توانند برای حل مشکل استفاده کنند و تکلیف دانش‌آموزان در این مدت چیست.

از سوی دیگر مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش شهر  تهران گفت:  لوله آب تعدادی از مدارس که در حیاط قرار دارد، دچار یخ‌زدگی و ترکیدگی شده است. وی افزود: رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران ‌چهارشنبه گذشته از مدیران مناطق خواست که وضعیت مدارس مناطق خود را بررسی و برای حل مشکلات آنها اقدام کنند.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: با توجه به سردی هوا و یخ‌زدگی لوله‌ها تا زمانی که یخ آب نشود نمی‌توان به ترکیدگی لوله پی برد. فراهانی اظهار داشت: برخی مدارس با چنین مواردی مواجهند و البته شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده است که به آموزش و پرورش برای آماده‌سازی مدارس و تعویض لوله‌ها کمک کند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در باره برف‌روبی مدارس نیز گفت: برف‌روبی مدارس به عهده سرایدار مدرسه است.

کد خبر 41551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز