چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

علی اصغرمحمدی: استانداران موظف به تامین بودجه تعمیر ترکیدگی لوله های آب و حل مشکلات مدارس سرما‌زده کشور شدند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به مجموعه گزارش‌های همشهری در باره حل نشدن مشکلات مدارس سرما‌زده گفت: بخشنامه ای برای تامین بودجه ترمیم و تعمیر ترکیدگی لوله‌های مدارس با امضای وزیر کشور و سرپرست وزارت آموزش و پرورش به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

حبیب‌الله بوربور افزود: براساس این بخشنامه استانداران موظفند اعتبار مورد نیاز مدارس سرما زده برای ترمیم و تعمیر ترکیدگی لوله‌های آب و کنتور آب و موتورخانه شوفاژ را از هر منبعی که صلاح می‌دانند تامین کنند.

وی تصریح کرد: در این بخشنامه تاکید شده است استانداران می‌توانند از محل اعتبارات مختلف مانند ستاد حوادث غیر مترقبه و عمرانی در این باره هزینه کنند.

بوربور اظهار داشت: اگر استانداران  پیش‌بینی لازم را نیز داشته باشند، امیدواریم دیگر شاهد یخ زدگی و ترکیدگی لوله‌های مدارس و مشکلات دیگر نباشیم.

از سوی دیگر، همزمان با تماس‌های متعدد تلفنی مدیران مدارس با همشهری، در مورد پیگیری موضوع ترکیدگی لوله‌های آب مدارس و نبود بودجه تعمیر آنها، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر رفع هرچه سریعتر مشکلات مدارس سرما زده کشور گفت: برای رعایت سلامت دانش آموزان، سرویس های بهداشتی اغلب مدارس خارج از فضای کلاس‌ها قرار دارد، به همین دلیل لوله های آب سرویس‌ها متحمل خسارت شده  و مشکلاتی را برای دانش آموزان و اولیای مدارس ایجاد کرده است.

براساس این گزارش، اغلب مدارس کشور در پی بارش برف و برودت هوا دچار یخ زدگی و ترکیدگی لوله‌های آب شدند و مدارسی که دچار خسارت بیشتری شدند به‌دلیل بالا بودن هزینه تعمیر و نبودن بودجه، تعمیر و ترمیم نشده‌اند.

وی با تاکید بر این که هیچ مدرسه ای در کشور نباید بدون آب باشد ،اظهار داشت: در بخشنامه جداگانه‌ای از مدیران مدارس درخواست شد که با همکاری انجمن اولیا و مربیان و خیرین، نسبت به رفع مشکلات واحد های آموزشی سرما زده اقدام کنند.

این در حالی است که معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش پس از موج اول سرما در باره تعمیر ترکیدگی لوله آب و برف‌‌روبی مدارس به صراحت اعلام کرده بود که بودجه‌ای برای تعمیرات ندارد و مدارس باید از سرانه دانش‌آموزی برای حل این مشکل هزینه کنند. از طرفی چون سرانه به حساب مدارس واریز نشده است، مدیران مدارس قادر به پرداخت هزینه‌های تعمیر لوله‌های آب نشدند.

همشهری در مجموعه گزارش هایی مشکلات مدارس بر اثر بارش‌های اخیر و برودت هوا را به مسئولان ذیربط یاد آوری کرد. دیروز نیز در گزارشی تاکید شد که با وجود گذشت بیش از 2 هفته از موج اول سرما، هنوز ترکیدگی لوله‌های آب مدارس تعمیر و ترمیم نشده است و ادامه این وضعیت مشکلاتی را برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است و سلامت دانش آموزان را دچار مخاطره می کند.

اشتباه در آمار مدارس تخریبی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور معتقد است در آمار اعلام شده از مدارس تخریب شده بر اساس سرما، اشتباه شده است.

بوربور با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تخریب بیش از 100 مدرسه در مازندران و حدود یک هزار و 220 کلاس درس در سیستان و بلوچستان افزود: اخبار تخریبی مدارس در حالی اعلام شد که هنوز سرما در استان‌های گیلان و مازندران و سایر استان‌ها ادامه داشته و مدارس با تعطیلی‌های موقتی مواجه بودند.

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش و رئیس‌سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این باره به فارس گفت: بررسی‌های ما در استان‌های مازندران و گیلان نشان داد که هیچ مدرسه‌ای در استان مازندران دچار تخریب نشده است و آمار اعلام شده مربوط به مدارس فرسوده این استان بود که باید در طرح تخریب و بازسازی، نوسازی شوند.

وی افزود: در استان گیلان نیز 31 مدرسه تخریب شد که مقرر شده است، 20 مدرسه از اعتبار تخریب و بازسازی، بازسازی شود و فعلاً برای این دانش‌آموزان، سرویس مدرسه برای انتقال به مدارس دیگر در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: آماری که در مورد مدارس تخریبی سیستان و بلوچستان اعلام شده، اشتباه است که بعد از بازدید از این استان، آمار نهایی اعلام می‌شود.

کد خبر 43071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز