مدیر عامل راه‌آهن با بیان اینکه تاکنون 20 شرکت توانمند برای اجرای طرح 800 میلیارد تومانی برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد اعلام آمادگی کرده اند، گفت: مقدمات آغاز این طرح آماده است و ماه آینده مناقصه آن برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار همشهری، حسن زیاری در جمع خبرنگاران، طرح برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد را از مصوبات نخستین سفر استانی هیات دولت به استان خراسان رضوی اعلام کرد و افزود: در اجرای این طرح، برقی کردن حدود 2 هزار کیلومتر خط رفت و برگشت تهران - مشهد و تأمین ناوگان همزمان پیش‌بینی شده است که مدت اجرای آن از زمان انعقاد قرارداد 30 ماه خواهد بود.

مدیر عامل راه‌آهن با اشاره به سابقه 100 ساله راه‌آهن برقی در جهان گفت: طرح برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد علاوه بر افزایش ظرفیت جابه‌جایی سالانه 14 میلیون مسافر در مرحله اول و تا 40 میلیون مسافر در مراحل بعد، در کاهش مشکلات زیست‌محیطی، صرفه جویی سوخت به میزان سالانه 100 میلیارد تومان و افزایش ظرفیت حمل بار تأثیر بسزایی دارد.

زیاری گفت: تا سه ماه نخست سال 87 پیمانکار و مشاور طرح برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد تعیین و اعلام خواهد شد.

مدیرعامل راه‌آهن کشور تصریح کرد: با اجرای این طرح، سرعت سیر در محور ریلی تهران - مشهد به 200 کیلومتر افزایش و زمان سیر از 12 به کمتر از 8 ساعت کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر راه و ترابری افزود: 50 درصد هزینه پیش‌بینی شده این طرح برای احداث خطوط و تجهیزات برقی کردن و 50 درصد نیز برای خرید و تأمین ناوگان از جمله لکوموتیوهای برقی است.

مدیرعامل راه‌آهن اضافه کرد: برای این طرح 70 دستگاه لکوموتیو خریداری می‌شود که 50 دستگاه مسافری و بقیه باری است و در تأمین آنها از حداکثر توان داخلی (50 درصد) بهره گرفته می‌شود.

وی گفت: مسیر تهران - مشهد 926 کیلومتر طول دارد که این طرح در دو خط رفت و برگشت احداث می‌شود و در فاصله تهران‌- گرمسار به صورت چهار خطه احداث خواهد شد.

کد خبر 40696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز