گروه شهری: در حالی که کمتر از دو ماه به آغاز سفرهای نوروزی باقی مانده است، بلیت همه کوپه‌های درجه یک که بیشتر مورد نظر خانواده‌ها و مسافران نوروزی است، به فروش رفت.

به گزارش خبرنگار همشهری، اکنون برای خرید، عمدتا بلیت قطارهای درجه 2 موجود است که به‌طور معمول برای مسافرت‌هایی با مقاصد غیرتوریستی کاربرد دارد، که این هم فقط نیمی از ظرفیت بلیت‌های قطار در نوروز است.

بر این مبنا تنها نیمی از بلیت‌های قطار برای سفرهای نوروزی 87 تا اول بهمن‌ماه امسال به فروش رسیده اما بیم‌ آن می‌رود آنچه شمالی‌ها در تابستان 86 در نبود مسافر تجربه کردند، جنوبی‌ها در نوروز 87 تجربه کنند زیرا برای سفر به آنجا که نیلی خلیج فارس را بتوان دید دست‌کم یک سوم سهمیه بنزین 6 ماهه دوم لازم است.

گرچه رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اختصاص سهمیه بنزین سفر نوروزی سخن به میان آورده است اما رفتن به جاده‌های منتهی به جنوب کشور که مقاصدش بین 800 تا یک هزار و 500 کیلومتر مسافت دارد حتی با 100 لیتر بنزین اضافه هم ممکن نیست.

فقط 10 درصد افزایش

در حالی که دو سه ماهی از مصوبه مجلس درخصوص توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌گذرد و این مصوبه نیز به دولت ابلاغ شده است هنوز اثری از این تصمیم نمایندگان را نمی‌توان در وضعیت مسافرت‌ها دید.

بر اساس مصوبه‌ای از مجلس، دولت موظف شده 10 میلیارد دلار ( معادل 10 هزار میلیارد تومان‌) از محل صرفه‌جویی سوخت، صندوق ذخیره ارزی و... را در توسعه حمل‌و نقل عمومی هزینه کند که 6 هزار میلیارد تومان آن مخصوص حمل‌و نقل بین شهری با اولویت توسعه حمل‌و نقل ریلی بوده است اما در آستانه نوروز 87 و در روزهایی که مردم برای سفرهای خود در تعطیلات نوروز در حال تدارک و برنامه‌ریزی هستند اثری از این تصمیم نمی‌توان دید.

رمضان قلی‌نژاد، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت قطارهای مسافری رجا، دراین‌باره به همشهری گفت: برای نوروز 87 قرار است چیزی حدود 10 درصد نسبت به آنچه در نوروز امسال مسافر جابه‌جا شد به امکانات قطارهای رجا افزوده شود.

این در حالی است که بدون درنظر گرفتن افزایش تردد، امسال نسبت به نوروز 86، سهمیه‌بندی بنزین به زندگی مردم تحمیل شده که بار مضاعفی به حمل‌‌و نقل عمومی وارد خواهد آورد که با توجه به گرانی مسافرت با هواپیما و خطرات سفر با اتوبوس این افزایش تقاضا متوجه مسافرت با قطار خواهد شد.

با گذشت دو هفته از زمان پیش فروش بلیت‌های قطار در نوروز آتی قلی‌نژاد خبر از فروش حدود نیمی از ظرفیت قطارهای نوروزی داده است.

به گفته این مقام مسئول شرکت رجا، هنوز نیمی از فروش نوروزی که متوجه دوره زمانی 25 اسفندماه 87 تا 15 فروردین 86 است قابل دسترس از سوی مشتریان است اما تهیه بلیت در روزهایی نظیر 14 و 15 فروردین یا 25 و 26 اسفند عملا غیرممکن است.

شرکت رجا نوروز امسال تدارک جابه‌جایی یک میلیون و 800 هزار مسافر را در مسیرهای مختلف دیده است.

50 قطار اضافه برای نوروز

بیشترین افزایش ظرفیت‌ برای مسافرت‌های نوروزی با قطار متوجه مقصد مشهد است و در مسیر تهران‌ -  مشهد بیشترین قطار تردد خواهد کرد اما در مسیرهای جنوب کشور که مردم باید با خودروی شخصی بخش اعظمی از سهمیه بنزین خود را صرف کنند نیز افزایش را تجربه می‌کند اما نه به اندازه‌ای که بتوان امیدوار بود محدودیت ناشی از بنزین را پاسخگو باشد.

به گفته قلی‌نژاد، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت قطارهای مسافری رجا، نوروز 87 در مسیر تهران- بندرعباس یک قطار برای رفت و یک قطار برای برگشت اضافه می‌شود که روزانه سه قطار برای رفت و سه قطار برای برگشت به جابه‌جایی مسافران می‌پردازند و افزایش 200 درصدی را در این مسیر پیش‌‌بینی کرده‌ایم.

همچنین در مسیر تهران به خوزستان نیز 7 قطار در مسیر رفت و 7‌قطار در مسیر بازگشت به تردد مسافران مشغول می‌شوند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت قطارهای مسافری رجا همچنین تأکید کرد: نوروز امسال با افزایش 50 قطاری در مسیرها به بالاترین ظرفیت جابه‌جایی مسافر می‌رسیم.

کد خبر 42316

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز