به گزارش ایسنا، در مقدمه کتاب «۲۲۸» که توسط انتشارات پرگار منتشر شده آمده است: «توسعه فناوری اطلاعات و قدمنهادن در عصر تحولگرایی، راه و روش بشر را در ثبت و ضبط تاریخ تغییر داده و نوآوریهای رسانهای متقارن با انقلاب صنعتی هزاره سوم، ضمن تغییر پارادایمهای ارتباطی، زمینه ظهور انسانی جدید را ایجاب کردهاند.
بشر در جریان نوگرایی و پسامدرنیسم، نهتنها با انسان سنتی که با انسان قرن بیستویکمی هم فاصله گرفته و ماهیتی آنلاین و مجازی را در تعامل با رسانههای امروزی تجربه میکند. انسانی که با عبور از چارچوبهای مادی، موجودیت و احساسات خود را نیز مجازیشده میبیند، ولی بودنش منوط به تداوم خویش در رسانه است و بهمحض فصل این پیوند خود را گم خواهد کرد و هویتش باطل میشود.
بشر امروزی در تقابل با «زمان»، شکستخورده است و مانند عکسهای اینستاگرامی بر محور «شتابگرایی» و در لحظه عمل میکند. چهبسا جاذبههای اولیه در شبکههای اجتماعی جملگی دولت مستعجل هستند و بهسرعت غرق در گرداب اطلاعات و نگاههای بیعلاقه میشوند. بدینجهت نمود هنر بر دیوارهای دیجیتالی بههیچوجه با هنر آویزان بر دیوار گالریها برابری نمیکند، چه در نوع مخاطب و چه در ارزش و اهمیت نگاه وی!
از این رو قدم در حفظ و نشر آثاری برداشتیم که از مدتها پیش در صفحه اینستاگرام فصلنامه عکاسی و در کالبدی مجازی به نمایش درآمده بودند، آثاری که یکقدم تا ماندگاری داشتند و عزم انتشار ضمان تاریخسازی آنها خواهد شد.
کتاب پیش رو، شامل ۲۲۸ عکس و منتخبی از بهترین آثار عکاسان ایرانی است که طی دو سال گذشته در صفحه مجازی این مجله منتشر شدهاند.
سعی کردیم آثار برگزیده دربرگیرنده نگاه فردی طیف وسیعی از عکاسان ایرانی باشد و حتیالمقدور شمایی کلی از عکاسی امروز و عرصه مجازی انتشار آنها در فضای اینستاگرام را عرضه کند. پراکندگی جغرافیایی هنرمندان حاضر در این رویداد، نمایی کلی از فرهنگ ایران را نشان میدهد.
این اتفاق بدون مشارکت عکاسان کهنهکار و عکاسان آماتور امکانپذیر نبود و هر چه میبینید مرهون انتشار آثار ایشان در دنیای مجازی و گشودن پنجرهای رو به دنیای شخصی و نگاه ویژه هر یک از آنهاست.
نمایشگاه آثار ٢٢٨ عکاس از جمعه یکم تیرماه افتتاح میشود و تا ۲۴ تیرماه در گالری راه ابریشم واقع در بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره ٢١٠ ادامه خواهد داشت. انتخاب آثار این نمایشگاه بر عهده سیوا شهباز و الناز امینی بوده است.
نظر شما