شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

مینا شهنی: از سال 1380 تا کنون به سهمیه حمایتی بهزیستی شهرستان چابهار افزوده نشده است.

به این ترتیب تعداد افراد تحت حمایت سازمان بهزیستی این شهرستان همانند 6 سال پیش ‌است.

عدم افزایش سهمیه برای تحت پوشش درآوردن افراد نیازمند، باعث می‌شود تا همواره بر تعداد نیازمندان افزوده شود در حالی‌که دولت هیچ کمک جدیدی برای افزایش پوشش  این بخش در نظر نگرفته است، با انباشت تعداد نیازمندان پشت نوبت و ثابت ماندن سهمیه به‌نظر می‌رسد چنانچه برنامه‌ریزی جدی و ضربتی در این زمینه انجام نشود به زودی با انفجار افراد نیازمندان در مناطق محروم کشور روبه‌رو خواهیم شد.

زنان رها شده نیازمند حمایتند

در استان سیستان و بلوچستان بیشتر ازدواج و طلاق‌ها ثبت نمی‌شود. از سوی دیگر ازدواج دوباره رایج است، ‌مرد خانواده پس از اختیار کردن همسر جدید، ‌همسر پیشین را به حال خود رها کرده و از قبول مسئولیت در برابر آن سر  باز می‌زند.

زنانی که پیش از این ازدواج‌شان نیز ثبت نشده بود، در این شرایط بدون طلاق رها شده و نیازمند کمک‌های حمایتی برای گذران زندگی فرزندان‌شان هستند.

حمیرا ریگی، رئیس سازمان بهزیستی چابهار، در این‌باره گفت: نزدیک به 70 درصد مراجعاتی که به این سازمان می‌شود را زنانی تشکیل می‌دهند که رها شده‌اند و همسران‌شان پس از ازدواج مجدد حتی نسبت به اقدام برای طلاق قانونی‌ کوتاهی کرده‌اند.

ریگی معتقد است که وضعیت این زنان به همراه فرزندان‌شان از جمله بحرانی‌ترین شرایطی است که پیش روی سازمان‌های حمایتی است.

اما در هیچ جایی از قوانین بهزیستی حمایت از این زنان در دستور کار نیست، در واقع سازمان بهزیستی اجازه کمک ‌رسانی به این زنان را ندارد.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی چابهار، شاخص‌های قومی در این شهرستان و فرهنگ حاکم بر روستاهای چابهار مانع از کنترل جمعیت است به همین دلیل زایمان‌های پی‌درپی زنان، نه تنها آنان را ضعیف کرده‌است بلکه ب‍‍عد خانوار 9-7 نفری را پدید آورده‌است.

او افزود: از طرفی کمک کردن به زنان رها شده در دستورالعمل‌های ما نمی‌گنجد از طرف دیگر این زنان  با 7-6 بچه در معرض آسیب هستند، شاید بخشی از تعصبات قبیله‌ای این دسته از زنان را از خطا بازداشته‌است ولی به‌نظر نمی‌رسد بتوان یک زن بی‌سرپرست را با چند بچه مدتی طولانی از خطا دور داشت و اگر اوضاع به همین روال پیش برود باید منتظر یک فاجعه باشیم.

ریگی معتقد است که باید در دستورالعمل‌های صادر شده تجدید نظر شود‌ و نسبت به شرایط بومی استان‌ها و شهرهای کشور راهکارهای جدیدی را در نظر گرفت.

او با اشاره به این‌که هزار و 790 زن بد‌سرپرست و خود سرپرست پشت نوبت حمایت قرار دارند، گفت: با همکاری شوراهای اسلامی روستاها، دهیاری‌ها و خانه‌های بهداشت روستایی سعی شده تا زنان نیازمند شناسایی شده و در نوبت حمایت قرار گیرند.

کد خبر 40963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز