گوگل که هشت سال پیش در رقابتی تنگاتنگ با موتور جستجوی بایدو به فعالیتهای خود در چین پایان داده بود، در آستانه بازگشت به این بازار بزرگ است.
به گزارش همشهري آنلاين به نقل از كوارتز، هر چند همزمان با خروج گوگل از چين دلايلي چون سانسور حكومتي و حملههاي سايبري براي آن اعلام شد اما به نظر ميرسيد بزرگترين تهديد غول سيليكون ولي آمريكا يك رقيب پرقدرت محلي به نام بايدو باشد؛ موتوري كه در اين هشت سال چنان قدرتمند شده كه از بازگشت غولي چون گوگل ترس به دل راه ندهد.
رابين لي، مديرعامل جوان بايدو يكي دو روز پيش با انتشار مطلبي در ويچت (مهمترين اپليكيشن چت در چين) در واكنش به احتمال بازگشت گوگل به بازار شلوغترين كشور دنيا هشدار داد غولهاي فناوري در چين پيشرفتهتر و تاثيرگذارتر از هميشه شدهاند و ميتواند آسانتر از گذشته با همتايان بينالمللي خود شانه به شانه رقابت كنند. برخي كارشناسان اين حرفهاي لي را مخالفت ضمني مديران بايدو با باز شدن دوباره گوگل به چين ميدانند.
گرچه سخنان مديرعامل بايد صرفا براي مخاطبان خصوصياش در ويچت قابل مشاهده بود اما متن آن خيلي زود به فضاي مجازي و رسانههاي رسمي راه يافت تا جنگ بايدو و گوگل به اين شكل كليد بخورد. بر اساس گفتههاي لي، غول جستجوي اينترنتي چين در تلاش براي رسيدن به مرتبههاي بالا در عرصه هوش مصنوعي است، يك فناوري پيشرفته و منبعباز براي خودروهاي خودران طراحي و به تازگي با شبكه نسل پنجم آن را در جاده هم آزمايش كرده است.
در بخشي از متن رابين لي چنين آمده است: امروز نسخه بينالمللي روزنامه پيپل در شبكههاي اجتماعي آن سوي آبها اعلام كرد از بازگشت گوگل به چين استقبال ميكند. بايد بگويم فناوري در چين به چنان سطحي از توانايي و اعتماد به نفس رسيده كه از هر گونه رقابت با شركتهاي بينالمللي نميهراسد. اگر گوگل تصميم گرفته به چين برگردد، ما آنقدر به خودمان اطمينان داريم كه با آنها رقابت كنيم و بار ديگر پيروز شويم.
موتورهاي جستجوي چينيزبان گوگل سال 2000 در چين آغاز به كار كردند و از آنجا كه احتمال دخالت دولت در افزايش مشكلهاي ارتباطي گوگل ميرفت، اين شركت يك موتور جستجو با پسوند cn با سرورها و كارمنداني در خاك چين راه انداخت؛ سايتي كه بر اساس قوانين داخلي چين كار ميكرد. اين در حالي است كه بايدو به عنوان يك سايت تمامچيني تازه در سال 2001 وارد بازار شد و كار خود را آغاز كرد.
فارغ از بحثهاي سياسي، اگر گوگل بتواند همكاراني مناسب براي خود دست و پا كند (احتمالا تنسنت)، تاثيري عميق بر بازار موتورهاي جستجو در چين خواهد گذاشت. به نظر ميرسد با تغيير نگرش چينيها به بايدو و دلسرد شدن از برخي كاركردهاي آن، گوگل كاري چندان سخت براي در دست گرفتن بازار جستجوهاي اينترنتي در چين نداشته باشد. هر چند بعيد است دولت چين ضمانتهاي لازم را براي فعاليت تجاري گوگل در خاك خود صادر كند.
نظر شما