جمعه ۲۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

جواد حمیدی: سناتور هیلاری کلینتون و جام مک کین به ترتیب از حزب دمکرات و جمهوریخواه، در نخستین مرحله انتخابات مقدماتی در ایالت نیوهمشایر (انتخابات در آیوا در قالب شوراهای مشورتی انجام شد) توانستند از رقبای خود پیشی‌گرفته و به‌عنوان پیش‌تاز در انتظار انتخابات در ایالت‌ کارولینای جنوبی باشند.

با دکتر جیمز لیندسی عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا، گفتگو کردیم تا درباره دلایل پیروزی کلینتون و مک‌کین نظر این استاد علوم سیاسی در دانشگاه آیووا را جویا شویم.

  • نتایج انتخابات در نیوهمشایر شما را متعجب نکرد؟

راستش خیر، در حزب جمهوریخواه تکرار موفقیت هاکابی بسیار بعید بود. در واقع از روز پس از انتخابات آیوا مشخص بود مک کین و رومنی 2 رقیب اصلی در نیوهمشایر خواهند بود.

در حزب دمکرات هم اگرچه بسیاری از پیش بینی ها از برتری مطلق اوباما خبر می‌داد اما باید بگویم اکثر این پیش‌بینی ها متاثر از جو به شدت موافق این سناتور ناشی می‌شد و کمتر به واقعیت‌های این ایالت توجه داشت.

  • اولویت‌ها برای هواداران دمکرات در نیوهمشایر چه بود؟ 

اقتصاد بی‌تردید در کانون توجهات قرار داشت. بسیاری از هواداران دمکرات و بطور کل مردم ایالات متحده از شرایط اقتصادی در کشور راضی نیستند. نکته مهم دیگر به عراق و لزوم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور باز می‌گردد.

بیش از 4 سال از آغاز این جنگ می‌گذرد و هر روز بر شمار تلفات و هزینه‌های ناشی از آن افزوده‌ می‌شود و نکته مهم دیگر بهبود شرایط بهداشتی-درمانی در آمریکاست که برای مردم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

  • دلایل موفقیت هیلاری در نیوهمشایر را توضیح می‌دهید؟

هیلاری در نیوهمشایر در بین زنان بسیار خوب کار کرد. در واقع وی در یک روز مانده به انتخابات در کافی‌شاپی در حالی‌که اشک می‌ریخت خطاب به هواداران خود که اکثریت آنها را خانم‌ها تشکیل می‌دادند تاکید کرد، این مسیری است که نه برای خود بلکه برای آینده کشورم انتخاب کرده‌ام.

او در حالی‌که بسیار خسته به نظر می‌رسید گفت: من خسته نیستم و فردا با انرژی هر چه تمام‌تر پای صندوق‌های رای حاضر خواهم شد.

در واقع این چهره لطیف‌تر و شاید زنانه‌تر به وی کمک بسیاری کرد، به شکلی که نزدیک به 46 درصد زنان در نیوهمشایر به وی رای دادند.از سوی دیگر نمی‌توان به نقش موثر و درسایه بیل کلینتون- همسر هیلاری و رئیس جمهوری سابق- اشاره نکرد.

این یک واقعیت است که رئیس جمهوری سابق آمریکا در بین مردم کشور بسیار محبوب است و به بیان دیگر بسیاری از هواداران هیلاری به خاطر بیل از وی حمایت می‌کنند.

  • کلینتون سابقه‌ای بسیار درخشان در اقتصاد آمریکا دارد. این طور نیست؟

کاملاً. وی در حالی کاخ سفید را ترک کرد که آمریکا چند صد میلیون دلار ذخیره مالی داشت در حالی‌که جورج بوش این ذخیره را نابود کرد و آمریکا با کسری بودجه مواجه شد. بی‌شک میراث اقتصادی کلینتون برای همسرش در چنین شرایط بسیار کمک کننده خواهد بود.

از سوی دیگر بسیاری از دمکرات‌ها بر این باورند با انتخاب هیلاری به عنوان رئیس جمهور، این بیل خواهد بود که در سایه در پیشبرد بسیاری از امور نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت.

کد خبر 41463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز