همشهری آنلاین: باستان‌شناسان تکه‌سنگی نقش‌دار با قدمت ۷۳ هزار سال را در آفریقای جنوبی کشف کرده‌اند.

نقش ۷۳ هزارساله روی سنگ

آنها این نقش را نشانه وجود تفکر انتزاعی در آن زمان می‌دانند. پیش‌تر دانشمندان توانایی فکر کردن بشر را قابلیتی ۴۰ هزار ساله می‌دانستند.

با کشف تکه‌ای از یک سنگ در آفریقای جنوبی، باستان‌شناسان معتقدند که قدیمی‌ترین طراحی بشری را کشف کرده‌اند.

به عنوان اولین سند خلاقیت هنری بشر، این تکه سنگ نمایش خارق‌العاده‌ای از توانایی هنری نیاکان دور ماست.

این تکه سنگ که بر روی آن خطوط ضربدری با رنگ قرمز مسی نقش بسته است، در غار بلومبوس در شرق پایتخت آفریقای جنوبی، کیپ تاون، به مدت ۷۳ هزار سال پیش مدفون شده بود.

اعضای یک تیم باستان‌شناسی در حالی‌که مشغول جستجوی بقایایی در کف غار بلومبوس بودند، این تکه سنگ را کشف کردند. این تیم از سال ۱۹۹۱ تا کنون مشغول حفاری در غار بلومبوس است و تا کنون در این غار به کشفیات گران بهایی مربوط به عصر سنگی دست یافته است.

دانشمندان نقش و نگار روی تکه سنگ یافت شده را با دقت بررسی و حتی بازسازی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که این نقش و نگار تعمدا و با استفاده از"یک مداد شمعی اخرا" به رنگ قرمز مسی ایجاد شده است.

پیش از آن، باستان‌شناسان معتقد بودند که سابقه توانایی ذهنی و قابلیت فکر کردن بشر به دوره ظهور هموساپین‌ها یا همان "انسان‌های نوین" در حدود ۴۰ هزار سال پیش برمی گردد.

این باور در حالی نزد باستان‌شناسان وجود داشت که شواهدی از خلق آثار هنری در مراکش و اندونزی با قدمت بیش از ۴۰ هزار سال نیز به دست آمده بودند.

کریستوفر هنشیلوود که مدیریت گروه تحقیق باستان‌‌شناسان را به عهده دارد به "ایندیپندنت" می‌گوید: «بر اساس مشاهدات تیم می‌شود گفت که نقش‌های روی تکه سنگ انتزاعی هستند و نشان می‌دهند که نزد هموساپین‌های آفریقا در آن زمان تفکر مدرن وجود داشته است.»

کد خبر 416478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha