ساراجعفرزاده-خبرنگار:اهالی بن‌بست ششم خیابان‌های قربان‌زاده و عزیزخانی در محله کیانشهر هر روز ساعت ۶ صبح با صدای روشن شدن کامیون‌های سنگین و خودروهای نفت‌کشی از خواب بیدار می شوند ،

كاميون

که برخی از رانندگان با نادیده گرفتن بافت مسکونی، موجب آزار همسایگان و اهالی شده و تاکنون شکایت و نارضایتی آنها راه به جایی نبرده است و بارها با رانندگان خودروهای سنگین، درگیری‌های لفظی و حتی نزاع داشته‌اند. به همین بهانه راهی این محله شدیم تا از نزدیک مشکلات را رصد کنیم.

  • عباس رجبی -دبیر شورایاری کیانشهر جنوبی

از خیابان ابراهیمی تا خیابان قربان‌زاده حدود ۱۰دقیقه پیاده می‌رویم. در خیابان قربان‌زاده کوچه‌های بن‌بستی وجود دارد که سایه خودروهای سنگین در آن سنگینی می‌کند و به قدری تعدادشان زیاد است که قادر به شمارش آنها نیستیم. رد لکه‌های نفت و گازوئیل در جای جای کوچه‌های خیابان قربان‌زاده روی آسفالت دیده می‌شود و بوی نامطبوع آن به مشام می‌رسد. این میان شورایاران و حتی مسئولان شهرداری بارها از رانندگان این خودروها خواسته‌اند که خودرو خود را در کوچه‌های محله پارک نکنند اما آنها توجه نکرده و کار خودشان را انجام می‌دهند. عده‌ای از رانندگان معتقدند چون مالیات و عوارض می‌پردازند، می‌توانند خودرو خود را در هر مکانی که دوست دارند، پارک کنند.  

  •  پارکینگ خودروهای سنگین 

بیشتر رانندگان خودروهای سنگین بومی محله کیانشهر هستند و ترجیح می‌دهند خودرو خود را مقابل منزل مسکونی‌شان پارک کنند و همین موضوع مشکلات را بیشتر می‌کند. «عباس رجبی» دبیر شورایاری کیانشهر جنوبی دراین‌باره می‌گوید: «بیشتر رانندگان خودروهای سنگین در محله کیانشهر سکونت دارند و برای امنیت، خودرو خود را مقابل منزلشان پارک می‌کنند. این خودروها شامل نیسان و خودروهای نفت‌کش هستند که به دلیل فرسودگی مقادیر زیادی گازوئیل و نفت از باک خودروها روی سطح آسفالت می‌ریزد و آسفالت را کثیف و آلوده می‌کند.

این در حالی است که برای خودروهای سنگین پارکینگ بزرگی در نظرگرفته شده که پشت شهرک جمهوری در محله کیانشهر قرار دارد. اگر این افراد به پارکینگ مراجعه کنند، هیچ مشکلی برای پارک خودروها وجود ندارد و از طرفی امنیت آنها نیز تأمین می‌شود.»

  •  ایجاد پارکینگ برای خودروهای سنگین 

با وجود اینکه پارکینگ بزرگی با مساحت زیاد برای توقف خودروهای سنگین در پشت شهرک جمهوری در نظرگرفته شده اما بسیاری از رانندگان تمایل به پارک خودرو خود در این مکان را ندارند و حضور در محله را ترجیح می‌دهند. «مجید گریوانی» مسئول این پارکینگ دراین‌باره می‌گوید: «روزانه تعداد زیادی خودرو از جمله اتوبوس، کامیون و... به این پارکینگ وارد می‌شود ولی رانندگان خودروهای دیزلی یا نفت‌کش‌ها تمایلی برای پارک خودرو خود در این پارکینگ ندارند. چون بیشتر این افراد توان پرداخت هزینه پارکینگ را ندارند. بارها رانندگان گفته‌اند هم مسافت پارکینگ تا منزلشان طولانی است و هم پرداخت هزینه پارکینگ برایشان مقدور نیست.»

  •  آلودگی زیست‌محیطی 

اهالی محله کیانشهر جنوبی از تردد خودروهای سنگین در این محله خسته شده‌اند و چاره‌ای جز تحمل ندارند. «جمیله ستاری» یکی از ساکنان خیابان قربان‌زاده می‌گوید: «هر روز صبح رانندگان خودروهای سنگین با روشن کردن خودرو و ایجاد آلودگی صوتی باعث مزاحمت اهالی به‌ویژه سالمندان می‌شوند. از آلودگی صوتی که بگذریم، مشکلات زیست‌محیطی از جمله آلودگی ناشی از خروج دود اگزوز و نشت گازوئیل از خودروها که آسفالت خیابان قربان‌زاده را لکه‌دار و فرسوده کرده، از دیگر مشکلات ما در این زمینه است.»

  •  ضرورت همکاری پلیس راهور 

رفع مشکلات این محله نیازمند همکاری ارگان‌های مختلف با همدیگر است. دبیر شورایاری کیانشهر جنوبی می‌گوید: «درصورت همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از توقف خودروها در محله، دیگر شاهد پارک خودروهای سنگین در این معابر نخواهیم بود. پلیس راهور منطقه با اعمال قانون برای رانندگان خودروهای سنگینی که در کوچه‌های محله خودرو خود را پارک می‌کنند، می‌تواند این مشکل را برطرف کند. البته برای بیرون رفت از این مشکل باید پارکینگ دیگری هم در محله کیانشهر برای توقف خودروهای سنگین اختصاص یابد.»

  •  سهم آلایندگی خودروهای سنگین 

 تردد خودروهای سنگین در محله کیانشهر معضل اصلی اهالی ناحیه ۳ است. «علی اکبرحشمتیان» رئیس اداره خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری ناحیه ۳ منطقه ۱۵ دراین‌باره می‌گوید: «براساس قانون راهنمایی و رانندگی‌ تردد خودروهای سنگین در ساعات غیرمجاز بدون مجوز در محدوده شهری ممنوع است. این خودروها با انتشار دود و گازوئیل بیشترین سهم آلودگی هوا و زمین را دارند به‌ویژه خودروهای نفت‌کش و حمل گازوئیل که با نشت گازوئیل و نفت، آسفالت و خاک را آلوده می‌کنند.

حدود ۷۰ خودرو سنگین در کوی آزادی، خیابان عزیزخانی و قربان‌زاده‌ تردد و توقف می‌کنند که شهرداری ناحیه ابتدا رانندگان این خودروها را شناسایی و برایشان اخطار کتبی صادر کرده و از طرفی پلیس راهور با همکاری در این زمینه هر هفته این افراد را جریمه می‌کند. این کار به تازگی انجام شده و از ابتدای اجرای آن تاکنون شاهد کاهش‌ تردد خودروها در محله بوده‌ایم و با ادامه این طرح نتایج چشمگیری در کاهش‌ تردد خودروها خواهیم گرفت.»

  •  شناسایی منابع آلاینده زیست‌محیطی

مونا محمدی-خبرنگار:
منابع آلاینده زیست‌محیطی محله‌های منطقه ۱۳ هر هفته شناسایی و پایش می‌شوند. از آنجا که بیشترین منابع آلاینده این منطقه اصنافی هستند که آلودگی‌های شیمیایی و صوتی ایجاد می‌کنند، آلاینده به شمار می‌روند و اداره محیط‌زیست منطقه هم مسئولیت جمع‌آوری این اصناف و خروج آنها به خارج از محدوده شهری را برعهده دارد.  

رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه ۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به ضرورت حفظ محیط‌زیست و کاهش آلاینده‌ها، اداره محیط‌زیست منطقه با همکاری و مشارکت اداره ساماندهی، طرح شناسایی و پایش منابع آلاینده زیست‌محیطی را مستمر، هر هفته در نواحی چهارگانه منطقه اجرا می‌کند.» «حمیدنظری» درباره متمرکز بودن این اصناف در منطقه می‌افزاید:

«اصلی‌ترین منابع آلاینده صاحبان مشاغل تراشکاری، صافکاری و نقاشی، کارگاه‌های چوب‌بری، کارواش‌ها، تعویض روغنی، آب‌کاری، موتورسازی و... هستند که بیشترین آلودگی‌های زیست‌محیطی را برای شهروندان و شهر ایجاد می‌کنند. این اصناف بیشتر در معابر ناحیه یک منطقه در محله‌های شهید اسدی، صفا و زاهد گیلانی و فرعی‌های منتهی به خیابان پیروزی و صفا که بافت متراکم زیادتری نسبت به محله‌های دیگر دارند، قرار گرفته‌اند. از این‌رو اداره محیط‌زیست منطقه برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان، زیبایی بصری محیط شهری و کاهش آلایندگی از محیط شهری شهروندان، اصناف آلاینده زیست‌محیطی را شناسایی و جمع‌آوری می‌کنند.»

  •  آلاینده‌های محله‌ها را معرفی کنید 

رفع معضل منابع آلاینده زیست‌محیطی در مراحل بعدی فراتر از شناسایی پیش می‌رود و رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه۱۳ دراین‌باره می‌گوید: «کارشناسان این اداره در مرحله نخست در صورت ایجاد مزاحمت این اصناف برای همسایه‌ها و شکایت شهروندان به آنها تا ۳ بار اخطار می‌دهند. در صورت رفع مشکلات اصناف براساس شواهد و مستندات، صنف مربوطه کار خود را از سر می‌گیرد.

اما در صورت رعایت نکردن قوانین لازم، پرونده مالک آن صنف به اداره کل محیط‌زیست شهرداری تهران ارجاع داده می‌شود.» نظری می‌افزاید: «پس از بررسی‌های لازم و با تأیید کارشناسان، مغازه صنف آلاینده مورد نظر یا پلمب شده یا تغییر کاربری می‌دهد.» در صورتی که در نزدیکی محل سکونت خود، اصناف آلاینده‌ای می‌شناسید که خطرات زیست‌محیطی یا آلودگی‌های صوتی تولید می‌کنند، می‌توانید با سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ تماس بگیرید یا به شهرداری منطقه در خیابان دماوند، بزرگراه امام‌علی(ع) مراجعه و این اصناف را معرفی کنید تا کارشناسان مربوط برای رفع معضل وارد میدان شوند.

کد خبر 428695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha