قدیم‌ترها که هنوز شهر به شکل کنونی با محله‌های پرجمعیت و شلوغ و آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی بی‌شمار درنیامده بود،

محله

ارتباط و تعامل بین ساکنان کوچه‌ها و خیابان‌ها با یکدیگر آنقدر زیاد بود که هیچ خانواده‌ای احساس تنهایی نمی‌کرد. آن زمان اگر در فراز و نشیب زندگی برای خانواده‌ای گرفتاری و مشکلی پیش می‌آمد، همسایه‌ها نخستین افرادی بود که از ماجرا با خبر می‌شدند و برای حل مشکل هم‌محله‌ای‌شان قدم بر می‌داشتند. در واقع نمی‌گذاشتند پای نهادهای خدمات‌رسان مثل کمیته امداد و بهزیستی به میان بیاید. متأسفانه اکنون با سبک زندگی و مرام همسایه‌داری گذشته فاصله گرفته‌ایم و آگاه نیستیم که ادامه این مسیر ما را به ناکجاآباد می‌برد.

باکمی تأمل و درنگ در اطرافمان متوجه می‌شویم که ارتباط و تعامل ساکنان در یک محل و حتی در خیابان و کوچه و از همه تأسف‌بارتر در یک آپارتمان و مجتمع مسکونی آنقدرمحدود شده که گاهی وقت‌ها با این مسئله مواجه می‌شویم که حتی همسایه دیوار به دیوار، همسایه‌اش را نمی‌شناسد؛ چه برسد به اینکه از حال و روز هم باخبر شوند و سر بزنگاه به داد یکدیگر برسند. 

بدون‌ تردید این بی‌خبری‌ها و غفلت از حال و روز هم‌محله‌ای‌ها زنگ خطری است برای فراموشی ارزش‌هایی چون فرهنگ«همسایه داری» که در دین مبین اسلام بارها به آن سفارش و تأکید شده است. بنابراین همه ما، به‌ویژه رسانه‌ها باید برای حفظ و پاسداشت این‌گونه ارزش‌ها تلاش کنیم. البته، همسایه‌داری در جنوب تهران و خیلی از محله‌ها رواج دارد اما کمرنگ‌تر از قبل شده و لازم است برای تقویت آن تلاش کنیم.

کد خبر 432162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کوچه پس کوچه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha