همشهری‌آنلاین: شهردار تهران دوشنبه شب بیستم اسفند در میان جامعه وعاظ تهران، نبود سیاست ریاضت در دوره‌های مختلف مدیریت شهری را یک چالش مهم دانست.

حناچي در ديدار وعاظ

به گزارش شهرنوشت، پیروز حناچی «نبود سیاست ریاضت در دوره‌های مختلف» را چالشی مهم دانست و توضیح داد: نبود سیاست ریاضت باعث شد تا شهرداری بیشتر از پست‌های مصوب کارمند داشته باشد. از طرف دیگر نظام مدیریت شهری انتظار دارد تا براساس عوارض دریافتی امور شهر را پیش ببرد، اما بزرگ بودن بدنه مانع این اقدام می شود. این مشکل مختص تهران نیست و شهرهای دیگر مثل اهواز و مشهد هم از آن رنج می‌برند.

حناچی در بخشی از سخنانش با اشاره به قدمت ری و تهران گفت: تهران ٢٠٠ سال است که به عنوان پایتخت انتخاب شده، اما ری حتی پیش از اسلام هم یکی از مراکز تمدنی بوده و آثاری هم از این تمدن دیده می‌شود؛ مقبره حضرت عبدالعظیم خود یکی از شناسنامه‌های آن محدوده است.

او ادامه داد: در تاریخ ثبت شده که ری زمانی حدود ٧٠٠ تا ٨٠٠ هزار نفر جمعیت داشت، این یعنی ری یک کلان‌شهر بسیار مهم و بزرگ بود، اما از آن آثار آن دوره چیزهای بسیار کمی باقی مانده‌ است چرا که اتفاقات مهیب زیادی در این شهر افتاد. شواهد نشان می‌دهند این منطقه بارها مورد هجوم قرار گرفت.  

حناچی در ادامه سخنانش ضمن تأکید بر اهمیت توسعه حمل‌ونقل عمومی و در میان گذاشتن تلاش‌های شهرداری تهران در حوزه ترافیک و آلودگی هوا با روحانیون حاضر در جلسه، به مشکلات حاکمیت محلی اشاره کرد و گفت: همان‌طور که دولت در حالت ایده‌آل باید متکی به مالیات باشد، شهرداری نیز باید امورات خود را با عوارض ساماندهی کند، اما می‌بینیم که در واقعیت نه درمورد دولت آن چیزی شد که باید، و نه و درمورد شهرداری ها.  

شهردار تهران افزود: بعد از انقلاب شهرداری‌ها در قانون به‌درستی خودکفا شدند، اما مشکل این بود که روند قانونی به طور کامل طی نشد و منبع درآمدی واقع‌بینانه‌ای برای شهرداری‌ها تعریف نشد. نتیجه این شد که یا بسیاری به تراکم‌فروشی و کارهای از این قبیل روی آوردند یا اینکه با مشکلات مالی و بدهی روبه‌رو شدند.

شهردار تهران با تاکید بر این‌که تلاش ما این است تا خود را به قاعده و قانون نزدیک و شهر را نیز زیست‌پذیرتر کنیم ادامه داد: سالانه ٢۴٠ میلیون متر مکعب آب از ٧ روددره تهران سرازیر می‌شود که سرانجام اغلب آن ها در فاضلاب رقم می‌خورد، در حالی که این نعمت الهی می‌تواند باعث گشایش‌های بسیار شود. بر این اساس، برنامه داریم تا این روددره‌ها را در تهران احیا کنیم.

پیروز حناچی شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش به تثبیت و تملک ۵ برج‌باغ اشاره کرد و در پایان جلسه به پرسش‌های روحانیون حاضر در جلسه پاسخ داد.

گفتنی است در این جلسه حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد امام جمعه تهران نیز حضور داشت.

کد خبر 434481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha