احتمالاً شما هم مثل ما نمی‌دانستید کسب و کار بیشتر مغازه‌های لوازم خانگی در تهران غیرقانونی و قابل پیگیری است

 و مهم‌تر از همه اینکه متخلفان اگر نسبت به اخذ پروانه اقدام نکنند به زودی با پلمب واحد تجاری خود مواجه خواهند شد. محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه مصنوعات نفت‌سوز، گازسوز و الکترونیک با اعلام این خبر به همشهری می‌گوید: تنها یک‌چهارم مغازه‌های لوازم خانگی سه‌راه امین‌حضور پروانه کسب دارند و فعالیت مابقی آنها غیرقانونی است.

طحان‌پور در خصوص مشکل قانونی این واحدهای تجاری می‌افزاید: واحدهای فروش لوازم خانگی برای کسب پروانه باید به اتحادیه مراجعه کنند و تضمین بدهند. در صورت اجاره واحد هم موجر باید مستأجر را  برای  ارائه تضمین معرفی کند. اما اکثر صاحبان واحدهای تجاری به خصوص در سه‌راه امین‌حضور مغازه خود را به شرط اجاره بهای سنگین، بدون هماهنگی با اتحادیه لوازم خانگی واگذار می‌کنند و مستأجر هم برای تأمین هزینه‌های سنگین اقدام به گرانفروشی با بهانه‌های مختلف می‌کند.

به گفته او عده‌ای از صاحبان موقت واحدهای تجاری هم بعد از مدتی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، به این معنا که با وجود دریافت وجه نقد از خریداران از تحویل کالا طفره می‌روند و درنهایت متواری می‌شوند. طحان‌پور در ادامه از بهبود شرایط و ساماندهی فروشندگان لوازم خانگی خبر می‌دهد و می‌گوید: با انتشار فراخوان عمومی از تمام فروشندگان لوازم خانگی دعوت خواهیم کرد برای رفع مشکلات قانونی و دریافت پروانه به اتحادیه مراجعه کنند. در مرحله بعد به متقاضیان و مراجعان آرم اتحادیه تحویل داده می‌شود که باید پشت شیشه واحد تجاری نصب شود.

او می‌افزاید: در صورت امتناع واحدهای متخلف با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با نیروی انتظامی اداره اماکن اقدام به پلمب واحدهای تجاری فاقد آرم پلمب خواهد شد.
طحان‌پور در خصوص پرونده‌های واحدهای تجاری استیجاری که موجر پس از کلاهبرداری اقدام به فرار کرده تصریح می‌کند: از آنجا که صاحب واحد تجاری بدون هماهنگی با اتحادیه اختیار کسب را واگذار کرده موظف به پرداخت خسارت شاکیان است.

به گفته او، صاحبان واحدهای متخلف برای فک پلمب باید مدارکی را از طریق اتحادیه تهیه و به اداره اماکن تحویل دهند. به این ترتیب در صورت نارضایتی اتحادیه لوازم خانگی از عملکرد واحد تجاری، پلمب آن ادامه خواهد یافت.

طحان‌پور امیدوار است مشکلات فعلی در مرحله اول بدون سختگیری و با اخطار و هشدار مرتفع شود اما با این حال بر این نکته هم تأکید دارد که در صورت همکاری نکردن واحدهای تجاری برخورد جدی از سوی اداره اماکن آغاز خواهد شد.

او معتقد است: به علت تولید انبوه داخلی و واردات مناسب، عرضه لوازم خانگی بیش از تقاضای بازار مصرف است، بنابراین امکان تشکیل بازار سیاه پررونق و قیمت‌گذاری‌های متفاوت وجود ندارد. با این همه عده‌ای سودجو با ترفندهای مختلف از جمله مرغوب‌تر جلوه دادن کالای خود اقدام به گرانفروشی می‌کنند که این افراد هم بازخواست خواهند شد.

نکته آخر اینکه اگر شما هم جزء کسانی هستید که بعد از خرید لوازم خانگی هنگام مراجعه برای تحویل کالا با درهای بسته مغازه مواجه شده‌اید در اولین فرصت به اتحادیه لوازم خانگی مراجعه کنید و مراتب را برای پیگیری اطلاع دهید.

کد خبر 43651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز