دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

نامگذاری سال‌ها به یک سنت در کشور ما تبدیل شده و رهبر معظم انقلاب که از اولین سال رهبری با پیام‌ها و توصیه‌ها، با ملت ایران در دقایق اولیه سال نو سخن می‌گفتند، از سال‌۱۳۷۸ شروع به نامگذاری سال‌ها کردند.

ابوذر چهل امیرانی| دبیرتحریریه

فلسفه این اقدام جلب توجه مردم به ارزشی خاص است تا ملت ایران به خصوص دولت، تلاش خود را برای به سرانجام رساندن آن به کارگیرند. اگر در سال‌های اولیه، این عناوین حول محور توجه به معنویات و فضایل اخلاقی، عدالت اجتماعی، صرفه‌جویی و قناعت بود اما از سال ۱۳۸۷تاکنون، عناوین سالانه منتخب رهبری به نوعی با مسائل اقتصادی گره خورده است که می‌توان به «همت مضاعف، کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی»، «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» و «حمایت از کالای ایرانی» اشاره کرد. امسال نیز به «رونق تولید» نامگذاری شده و چارچوب‌های اصلی و افق‌های پیش رو در سال جدید برای مسئولان و مردم مشخص گردیده است.

متأسفانه یکی از دلایل کم توسعه‌یافتگی کشورمان در ادوار مختلف، ورود محصولات خارجی به میهن است که بیشتر همین تولیدات از مواد اولیه و خامی بوده که با قیمت بسیار نازل از کشورمان خارج شده است. اگرچه «صادق زیباکلام» در کتاب  «ما چگونه ما شدیم» عوامل دیگری را در توسعه کم کشورمان معرفی می‌کند اما به خوبی می‌توان به خسارت‌های ناشی از خروج مواد خام از کشور و ورود اجناس خارجی با همان مواد ولی با قیمت بالا به کشور را مشاهده کرد.

در شرایطی که دشمنان با تحریم همه‌جانبه کشورمان سعی دارند به اهداف شوم خود برسند و ما را وابسته خود کنند، «رونق تولید» می‌تواند بسیاری از مشکلات کشورمان را  حل کند. این اقدام یعنی روی پای خود ایستادن و عدم وابستگی به بیگانگان. البته نامگذاری امسال به رونق تولید، اهداف بسیار بیشتری از آنچه که گفته شد دارد و اقدامی هوشمندانه از رهبر معظم انقلاب است؛ به شرطی که فعالیت مسئولان در این خصوص عملی و به دور از شعارزدگی باشد و محدود به برپایی همایش و... نشود.

واحدهای تولیدی بسیاری در محله‌های جنوب شهر وجود دارد؛ از تولید لوازم چوبی در منطقه۱۸ گرفته تا ساخت وسایل صنعتی در منطقه ۲۰. این تولیدی‌ها در مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۹ هم فعالیت می‌کنند اما اقدام مناسبی برای معرفی خدمات آنها انجام نشده است. مسئولان محلی لازم است به شناسایی ظرفیت‌ها و نیازهای آنها قدم بردارند و حتی معرفی تولیدات این واحدها را برای آشنایی ساکنان مناطق دیگر در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند. هر چه باشد این واحدها هم ظرفیت هر منطقه به شمار می‌روند و چه بسا با معرفی آنها و ظرفیت‌هایشان، به رونق اقتصادی محله‌ها کمک شایانی می‌شود و در سایه آن همه ساکنان از آن بهره‌ می‌برند.

کد خبر 436671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha