شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

فرنوش صفوی فر: روز پنجشنبه، گزارش جامعی از وضعیت استعمال دخانیات در سراسر جهان، توسط کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، در یک کنفرانس خبری ارائه شد.

این گزارش تکان‌دهنده، توصیف غم‌باری است از رشد انفجاری سیگاری‌ها و نیز مرگ‌ومیر آن در کشورهای مختلف، به ویژه در کشورهای با اقتصاد و درآمد ضعیف.

به گزارش آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه، خانم دکتر مارگارت چان، مدیر عمومی سازمان جهانی بهداشت، در یک کنفرانس خبری، بخش‌هایی از این گزارش را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در این گزارش تصریح شده است که اگر برنامه مبارزه با دخانیات به همین شکل پیش برود، تا پایان قرن حاضر میلادی، یعنی تا سال 2100، بیش از یک میلیارد نفر در اثر بیماری‌ها و عوارض ناشی از مصرف سیگار، فوت خواهند کرد. بررسی‌های این سازمان نشان داده است دولت‌ها در سراسر جهان سالانه بیش از 200 میلیارد دلار از سیگار و محصولات دخانی عوارض و مالیات اخذ می‌کنند، در حالی که چیزی کمتر از یک‌پنجم از یک درصد آن را، صرف برنامه مبارزه با دخانیات می‌کنند واین واقعا نگران‌کننده است.

 در گزارش جامع سازمان جهانی بهداشت از وضعیت اپیدمی دخانیات در سال 2008 از همه کشورها خواسته شده جلوی شروع استعمال سیگار را در جوانان و نوجوانان بگیرند، به سیگاری‌ها برای ترک آن کمک کنند و غیرسیگاری‌ها را از مواجهه با دود سیگار دیگران، محافظت کنند.

در این گزارش، 6 سیاست اصلی برای مبارزه جهانی علیه سیگار، معرفی شده است و از همه دولت‌ها خواسته شده براساس این 6 سیاست، برنامه‌های‌شان را جلو ببرند؛ افزایش مالیات و عوارض محصولات دخانی، ممنوعیت تبلیغات دخانیات، همچنین ممنوعیت پذیرش هرگونه حمایت مالی (اسپانسری)، محافظت افراد غیرسیگاری از مواجهه با دود سیگاری‌ها، آموزش و هشدار به مردم در زمینه عوارض استعمال دخانیات، تشویق و کمک مؤثر به سیگاری‌ها برای ترک آن و پایش وضعیت استعمال دخانیات و پی‌گیری و ضعیت اپیدمیولوژیک آن، به‌طور مداوم.

بر اساس آمار ارائه‌شده در این گزارش، هم‌اکنون، در 74 کشور دنیا، استعمال دخانیات در مراکز بهداشتی و مدارس بلامانع است.

بیش از نیمی از کشورهای جهان، با داشتن بیش از دوسوم جمعیت جهان، به مردمشان اجازه می‌دهند در ادارات دولتی و محل کارشان سیگار بکشند و ممنوعیت تبلیغات و پذیرش حمایت مالی، تنها در 20 کشور از 179 کشور عضو، به‌طور کامل اجرا می‌شود.

آنچه که در این گزارش حائز توجه است، پراکندگی شیوع مصرف سیگار در دنیاست. تقریبا دوسوم همه سیگاری‌های جهان، در 10 کشور دنیا زندگی می‌کنند.

چین، حدود 30 درصد کل سیگاری‌های جهان را در خود جای داده و 10 درصد کل سیگاری‌ها هم در هندوستان زندگی می‌کنند.

اندونزی، روسیه، آمریکا، ژاپن، برزیل، بنگلادش، آلمان و ترکیه، به ترتیب بقیه کشورهایی را تشکیل می‌دهند که بیشترین آمار سیگاری‌ها را دارد.

با این حال، بررسی روند تغییرات شیوع استعمال دخانیات در کشورهای مختلف نشان می‌دهد تا سال 2030 باید انتظار داشته باشیم که 80 درصد کل جمعیت سیگاری، در کشورهای با درآمد کم یا متوسط قرار گرفته باشند و این هشداری است برای این کشورها برای تقویت برنامه‌های مبارزه با دخانیات در کشورشان.

البته این تغییر الگوی شیوع، به‌دلیل الگوی رشد جمعیت نیز هست. تخمین زده می‌شود یکی از دلایل رشد سریع درصد سیگاری‌ها در کشورهای فقیرتر، نرخ رشد جمعیت بالاتر آنها باشد.

با این حال، این توجیه، نمی‌تواند تهدیدهای متوجه مسئولان بهداشتی این کشورها را کمرنگ کند.دکتر دوگلاس بچر، مدیر برنامه مبارزه با دخانیات سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید: این سازمان تخمین می‌زند در حال حاضر 4/5 میلیون مرگ به‌دلیل عوارض گوناگون سیگار اتفاق بیفتد، در حالی که در سال 2030، این عدد به 8 میلیون نفر خواهد رسید، اگر برنامه‌ها به همین ترتیب و به کندی پیش رود.

او تخمین می‌زند تا سال 2100، تعداد مرگ‌ومیر ناشی از استعمال دخانیات، به 1میلیارد نفر برسد که نشانه یک فاجعه بین‌المللی است.

کد خبر 43860

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز