سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کمیسیون اروپا طرحی را پیشنهاد می‌کند که به موجب آن همه مسافران خارجی که به این قاره سفر می‌کنند و آنها که از این قاره خارج می‌شوند، انگشت‌نگاری خواهند شد.

این قانون شهروندان آمریکایی را هم دربرمی‌گیرد. اگر این قانون به تصویب پارلمان اروپا برسد، اطلاعات شناسایی و هویت دقیق ده‌ها میلیون شهروند از سراسر جهان در سال‌های آینده به پایگاه اطلاعاتی دولت‌های غربی در سراسر جهان اضافه خواهد شد.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در این باره نوشت پیش از این تنها آمریکا و ژاپن قانون انگشت‌نگاری از مسافران را اجرا می‌کردند اما اکنون دولت‌های اروپایی در پی آن هستند که علاوه بر داشتن اثر انگشت مسافران، تصویر آنها را هم در پایگاه اطلاعاتی گسترده خود به ثبت برسانند.

این بخشی از طرح گسترده و رو به رشدی است که برای جمع‌آوری اطلاعات و تقسیم آن با دیگر کشورها، میان اروپا و آمریکا اجرا می‌شود.

در چارچوب این بخش، رایانه‌های دولت آمریکا اکنون به اطلاعات مربوط به نقل و انتقالات و تبادلات مالی، جزئیات مسافرت‌های هوایی و نام کسانی که بسته‌های پستی ویژه را دریافت یا ارسال می‌کنند دسترسی دارد. دولت واشنگتن همچنین از محتوای بسته‌های پستی هم باخبر می‌شود.

فعلا زمان و ساز و کار اجرای این طرح در اروپا مشخص نیست اما بعضی مقامات مطلع اروپایی می‌‌گویند که این طرح دست کم تا یک سال آینده اجرا نخواهد شد.

مسافران در بدو ورود به اروپا انگشت نگاری می‌شوند و بعد اطلاعات آنها در یک لحظه با اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعاتی مطابقت داده می‌شود. ساز و کار اجرای این قانون و تجهیزات آن شبیه آمریکاست.

این طرح در پارلمان اروپا مخالفانی دارد. از جمله این مخالفان نمایندگان هلند هستند که می‌گویند این طرح تنها باعث محدود شدن آزادی مردم می‌شود و نتیجه دیگری ندارد و به امن‌تر شدن دنیا کمک نمی‌کند.

دولت آمریکا به شدت از اجرای این طرح حمایت کرده است. سازمان امنیت داخلی آمریکا اکنون پایگاه اطلاعاتی دارد که در آن بیش از 85 میلیون اثر انگشت ثبت و جمع شده است.

کمیسیون اروپا در کنار طرح انگشت نگاری از مسافران، مجموعه‌ای گسترده از تدابیری را برای تقویت نظام ورود و خروج کشورهای اروپایی پیشنهاد کرده است.

هدف از این تدابیر که شبیه تدابیر نظام ورود و خروج در آمریکاست، این است که مقامات کشورهای اروپایی بدانند اکنون چه کسانی در کشورشان هستند.

چند سالی است که آمریکا از پروازهای مسافرتی می‌خواهد پیش از فرود آمدن در خاک این کشور اطلاعات مسافرانشان را در اختیار بخش امنیتی برج مراقبت قرار دهند.

کمیسیون اروپا هم همین پیشنهاد را ارائه کرده‌است. گروه‌های حقوق بشر در اروپا به شدت از این دنباله‌روی کشورهای اروپایی از آمریکا انتقاد کرده‌اند. هر سال بیش از 13 میلیون شهروند آمریکایی از این کشور به اروپا پرواز می‌کنند.

کد خبر 44115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز