همشهری آنلاین: نیکی لائودا قهرمان مسابقه اتومبیل‌رانی که مرگ را بارها به چشم خود دیده بود، سرانجام در روز دوشنبه، ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) در سن ۷۰ سالگی چشم از جهان فروبست.

نيكي لائودا

سال ۱۹۷۴ لائودا فعالیت خود را با تیم فراری آغاز کرد و در نخستین فصل قهرمانی مسابقه جایزه بزرگ اسپانیا، ۲۵ پیروزی خود را یک‌جا جشن گرفت. او در سال ۱۹۷۵ در فصل دوم مسابقه اتومبیل‌رانی به مقام جهانی رسید. نیکی لائودای اتریشی‌تبار یکی از بهترین رانندگان مسابقات اتومبیل‌رانی دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به شمار می‌آمد. او در مسابقات فرمول یک سه بار (۱۹۷۵، ۱۹۷۷ و ۱۹۸۴) موفق به کسب عنوان قهرمانی جهان شد.

لائودا در سال ۱۹۷۹ به حضور خود در مسابقات اتومبیل‌رانی پایان داد. اما سه سال بعد دوباره به میدان مسابقه بازگشت و فعالیت خود را این بار با تیم مک لارن آغاز کرد. در سال ۱۹۸۴ لائودا تنها با اندکی اختلاف در امتیاز برتر، آلین پروست را پشت سر گذاشت و مقام قهرمانی جهان را از آن خود کرد. این سومین و آخرین عنوان قهرمانی او بود.

نیکی لائودا در سال ۱۹۷۶ زمانی که تنها ۲۷ سال داشت در میدان مسابقه اتومبیل‌رانی نوربورگ‌رینگ دچار سانحه‌ای مرگبار شد. اتومبیل او یکسره در آتش سوخت و لائودا نیز در این سانحه به شدت آسیب دید. اما گاز ناشی از دود از همه بدتر ریه‌های او را از بین برد و سوزاند. لائودا اما از این حادثه جان به در برد. علت این حادثه مرگبار هرگز به طور رسمی اعلام نشد.

لائودا به اسطوره بدل شد. ۴۲ روز از وقوع تصادف مرگبار مسابقه نوربورگ‌رینگ نگذشته بود که او پشت اتاقک فرمان اتومبیل مسابقه ظاهر شد. لائودا پس از گذشت یک‌ماه و نیم، با سپری کردن دوران نقاهتش، در برابر نگاه مبهوت انبوه مردم در مسابقه جایزه بزرگ که در مونزای ایتالیا برگزار شد، شرکت کرد. در این مسابقه لائودا به مقام چهارم رسید.

پس از حادثه مرگبار سانحه تصادف نوربورگ‌رینگ، لائودا همچنان از آسیب‌های جسمی ناشی از آن رنج می‌برد. او دو بار عمل پیوند کلیه داشت و در همین تابستان سال پیش نیز ناگزیر دوبار برای عمل پیوند ریه در بیمارستان بستری شد که برای مدتی طولانی تحت مراقبت‌های شدید بود. اما از این عمل پیوند نیز جان به در برد.

در سال ۱۹۸۵ لائودا به فعالیت و شرکت خود در مسابقات اتومبیل‌رانی به عنوان راننده خاتمه داد اما همچنان به اتومبیل‌رانی به ویژه فرمول یک وفادار ماند. در سال ۱۹۹۰ به عنوان مشاور تیم فراری فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آغاز هزاره سوم نیز به عنوان مدیر مسابقات اتومبیل‌رانی و سرپرست گروه جگوار مشغول به کار شد. از سپتامبر ۲۰۱۲ نیز به عنوان رئیس هیأت نظارت گروه فرمول یک مرسدس بنز به فعالیت پرداخت.

لائودا از آنجا که خود خلبانی آزموده بود، همان زمان که به حرفه رانندگی مشغول بود، شرکت "هواپیمایی لائودا ایر" را تأسیس کرد. اما در سال ۲۰۰۰ سهم خود را به یک شرکت اتریشی به نام "استرین ایرلاین" فروخت و در سال ۲۰۰۲ این شرکت اتریشی به کل، مدیریت خط هوایی "لائودا ایر" را بر عهده گرفت. در سال ۲۰۱۶ لائودا شرکت هواپیمایی اتریشی دیگری را به نام "Laudamotion دایر کرد.

در سال ۱۹۹۲ پرواز شماره ۰۰۴ شرکت هواپیمایی لائودا ایر در مسیر هنگ کنگ ـ بانکوک ـ وین، در تایلند سقوط کرد. هر ۲۲۳ سرنشین آن در این فاجعه جان خود را از دست دادند. و سرانجام مشخص شد که یک نقص فنی باعث سقوط بوئینگ ۷۶۷ بوده است.

مسابقات فرمول یک در سال ۱۹۷۶ در ژاپن برگزار شد. در جدول رتبه‌بندی قهرمانی جهان لائودا با سه امتیاز برتر از جیمز هانت بود. اما پیش از برگزاری آخرین مرحله مسابقات او از سر احتیاط، به دلیل بارندگی در فوجیاما، از شرکت در این مسابقه خودداری کرد و جیمز هانت قهرمان جهان شد. دوئل با جیمز هانت بریتانیایی موضوع فیلم سینمایی "سرعت" محصول ۲۰۱۳ است که دانیل برول در آن نقش لائودا را بازی می‌کند.

کد خبر 441541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha