همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت اعتیاد به باری‌های ویدئویی را به طور رسمی جزء اختلال‌های روانی طبقه‌بندی می‌کند.

gaming sisorder

به گزارش یواس‌ای تودی سازمان جهانی بهداشت تشخیص «اختلال بازی ویدئویی» (gaming disorder) را به ویراست یازدهم «طبقه‌بندی بین‌المللی آماری بیماری‌ها و مشکلات مربوط سلامت» یا ICD-11 افزوده است که از ژانویه ۲۰۲۲ به کار گرفته خواهد شد.

این عارضه در بخشی از این طبقه‌بندی که راهنمای جهانی تشخیص‌های پزشکی است، گنجانده شده است که مربوط به اختلالات ناشی از مصرف مواد یا رفتارهای اعتیادآور است و در کنار «اختلال قماربازی» قرار می‌گیرد.

اختلال بازی ویدئویی در ICD-11 به صورت انجام مکرر بازی‌های ویدئویی به طوری که فرد «کنترل خود در بازی کردن را از دست می‌دهد» و «به طور فزاینده چنان به بازی ویدئویی اولویت می‌دهد که با وجود بروز پیامدهای منفی انجام بازی بر سایر علائق زندگی و فعالیت‌های روزمره ارجحیت می‌یابد. »

البته همه کارشناسان با این اقدام موافق نیستند. از جمله انجمن روانپزشکی امریکا می‌گوید هنوز «شواهد کافی» برای اینکه وابستگی به بازی‌های ویدئویی را یک «اختلال روانی مجزا» به شمار آورد، وجود ندارد.

اما شکار ساکسنا، کارشناس بهداشت روانی و سوءمصرف مواد در سازمان جهانی بهداشت به پژوهش‌هایی اشاره می‌کند که شرح حال افرادی را مستند کرده‌اند که تا ۲۰ ساعت در روز به انجام بازی‌های ویدئویی مشغول هستند و سایر فعالیت‌هایشان از جمله کار، خواب و خوردن به این علت مختل می‌شود.»

به گفته ساکسنا تنها درصد کمی از  بازیگران ویدئویی (gamers) ممکن است دچار این مشکل شوند، اما طبقه‌بندی این اختلال می‌تواند باعث توجه به نشانه‌های هشداردهنده آن و پیشگیری اعتیاد به بازی‌های ویدئویی بینجامد.

آشنایی با اعتیاد به بازی‌های ویدئویی

کد خبر 442042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha