شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

ریحانه دوستدار: «مجموعه «داستان فکر ایرانی» سفری است به گذشته؛ به گذشته پررمز و راز سرزمین کهن ایران؛ سفری به گذشته؛ اما نه برای ماندن در آن بلکه برای دیدن و چیدن و برگشتن به امروز.

می‌گویند تاریخ پاسخ پرسش ماست از گذشته. این مجموعه هم با پرسش‌هایی به گذشته سفر کرده‌ایم و با پاسخ‌هایی برگشته‌ایم، ما به گذشته رفته‌ایم و از گلستان فکر ایرانی گل‌هایی چیده‌ایم، گل‌هایی از تجربه‌ها، خیال‌ها و تلاش‌های نیاکان‌مان.»

این مقدمه‌ای است که تهیه‌کنندگان مجموعه داستان فکرایرانی بر آن نوشته‌اند؛ یک مجموعه تاریخی و علمی.

خواندن تاریخ می‌تواند برای هر کسی جذاب باشد اما این مجموعه تنها به روایت ماجراها و جنگ‌ها و سیاست‌ها نمی‌پردازد؛

چیزی که در این کتاب مطرح است، اندیشه مردمانی است که در هزارتوی تاریخ، نبردشان نبرد اندیشه‌ها بوده است؛ نبرد اندیشه‌ها یکی از مهم‌ترین نبردهای تاریخ است و بسیاری حتی جان خود را برسر این اندیشه‌ها از دست داده‌اند.

هدف تهیه‌کنندگان این مجموعه هم این بوده که اختلاف‌هایی را که در اندیشه مردمان در سراسر تاریخ وجود داشته، بپذیریم و از این راه با اختلافات خودمان هم طور دیگری برخورد کنیم.

اگر می‌خواهید داستان فکر ایرانی را به‌طور کامل بخوانید، باید به سراغ یک مجموعه 9جلدی بروید که از دوران باستان تا دوره قاجار را دربر می‌گیرد. این کتاب‌ها موضوع‌محورند نه شخص‌محور و قرار هم نیست که داستان بخوانید بلکه باید تحولات تاریخی ایران را از طریق یک نثر داستانی دنبال کنید.

در هر کتاب می‌توانید یک دوره تاریخی را دنبال کنید و البته ارتباط نظریه‌ها و بحث‌های مطرح‌شده در هر دوره با دوره‌های قبل هم نشان داده شده است. این مجموعه، تصاویر ویژه‌ای هم دارد که خواسته است با استفاده از آنها مجموعه را از یکنواختی دربیاورد و خواننده را خسته نکند؛ در عین‌حال چشم‌نوازی صفحات هم با استفاده از طراحی و صفحه‌آرایی بیشتر می‌شود که در این مجموعه این اتفاق افتاده است.

مجموعه داستان فکر ایرانی برای اینکه در ارائه تصویری روشن از تاریخ اندیشه‌های ایرانی موفق باشد، از نظر کارشناسان بهره‌ برده است و همین می‌تواند دلیل خوبی باشد برای اینکه به اطلاعات این کتاب اعتماد کنید.

دبیر این مجموعه، علی‌اصغر سیدآبادی است و هر جلد آن را گروهی از نویسندگان نوشته‌اند.

کتاب برای نوجوانان و جوانان نوشته شده اما همه اعضای خانواده  می‌توانند از آن لذت ببرند. ناشر این کتاب هم نشر افق است که هر جلد آن را به قیمت 1800تومان منتشر کرده است.

کد خبر 44428

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز