مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
۰ نفر

آوا صادق - اراک- خبرنگار: با توجه به نرخ بالای بیکاری در استان و برای بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال که محرک رشد اقتصادی است، باید سرمایه‌ها تقویت شود و در اختیار ایجادکنندگان مشاغل خرد و کلان قرار گیرد، چراکه فضای کسب وکار از شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی استان است.

اشتغال

این موضوع با توجه به چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است که البته با وجود این ضرورت هنوز بسترهای مناسب برای ایجاد فضای امن سرمایه‌گذاری و کسب و کار در کشورمان چندان فراهم نشده است و نیاز به برخی زیرساخت‌ها دارد. آنچه مسلم است، اصلاح فضای کسب و کار و بهبود شاخص‌های آن گامی مثبت و اساسی در جهت تقویت مشارکت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و افزایش اشتغال و تولید در استان محسوب می‌شود.


توانمندسازی بخش خصوصی خرد و کلان از جمله تقویت مشاغل خانگی و مشاغل روستایی تأثیر بسیاری بر بهبود فضای کسب کار استان دارد که باید مورد توجه مسئولان استان قرار گیرد. در این زمینه مسئولان کشوری و استانی باید با فراهم کردن شرایط و تسهیل در امور بانکی و ارائه تسهیلات بدون سود نسبت به تقویت و بهبود مشاغل خانگی و مشاغل روستایی اقدامات لازم را انجام دهند.

در این زمینه مدیریت ارشد استان علاوه بر این موارد باید چرخه ایجاد مشاغل خانگی و مشاغل روستایی را با ساخت مکان‌های مناسب در شهرستان‌های مختلف و روستاهای شاخص به منظور عرضه تولیدات مشاغل خانگی و خرد مانند راه‌اندازی بازارچه‌های فروش کامل کند که در ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و افزایش تولید داخل نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

  • قانون بهبود فضای کسب و کار 

استاندار مرکزی با اشاره به اهمیت بهبود کسب و کار در استان و با توجه به این‌که قانون بهبود فضای کسب و کار فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال فراهم کرده است می‌گوید: در این زمینه علاوه بر حمایت از بخش خصوصی، فراهم کردن زیرساخت‌های ایجاد مشاغل خانگی می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال و رفع بیکاری در استان داشته باشد.

«سید علی آقازاده» بیان می‌کند: بعد از ایجاد مشاغل خانگی به منظور پایدار ماندن این مشاغل باید به فکر فروش محصولات تولیدی آنها بود که در این زمینه ایجاد بازارچه‌های فروش تولیدات مشاغل خانگی نقش مهمی در افزایش و پایداری اشتغال و کاهش نرخ بیکاری استان دارد. بنابراین اختصاص مکان‌های مناسب در شهرستان‌های استان برای راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه تولیدات مشاغل خانگی و خرد ضروری است.

وی ادامه می‌دهد: وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، اداره کل تأمین اجتماعی و اتاق اصناف استان است که با تقسیم‌بندی کارها بر نحوه ایجاد بازارچه‌های فروش محصولات مشاغل خانگی نظارت کامل و جدی داشته باشند و در کارگروه تخصصی اشتغال استان گزارشی از عملکرد خود را در این زمینه ارائه دهند. استاندار مرکزی اظهار می‌کند: بر همین اساس و در زمینه اجرای ماده ۱۶ قانون بهبود مستمر کسب و کار و ایجاد مکان‌های مناسب برای دسترسی واحدهای کوچک و مشاغل خانگی به بازار فروش در استان باید برنامه‌ریزی هدفمند صورت گیرد.

  • پیش‌بینی ایجاد ۲۸۱۸ فرصت شغلی 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز با اشاره به طرح‌هایی که به بانک‌های عامل معرفی و منجر به پرداخت تسهیلات شده است می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۲۸۱۸ فرصت شغلی در مناطق روستایی و عشایری در استان ایجاد شود. «محمدتقی آبایی» بیان می‌کند: ۳۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری از محل تسهیلات اشتغال روستایی به استان ابلاغ شده که تاکنون ۲۷۹۸ میلیارد ریال معادل ۹۰ درصد رقم ابلاغی به استان تخصیص یافته است.

وی ادامه می‌دهد: از این میزان مبلغ ابلاغی ۱۲۳۰ میلیارد ریال به بانک کشاورزی، ۴۷۶ میلیارد ریال به بانک توسعه و تعاون، ۴۷۴ میلیارد ریال به پست بانک و ۶۱۷ میلیارد ریال به صندوق کارآفرینی تخصیص داده شده است. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اظهار می‌کند: تاکنون ۱۹۵۳ طرح توسط کمیته‌های شهرستانی و استانی تایید و به بانک‌های عامل به منظور دریافت ۳۶۴۰ میلیارد ریال معرفی شده که پیش‌بینی می‌شود پرداخت این تسهیلات ۴۸۵۹ فرصت شغلی در مناطق روستایی و عشایری معادل ۱۳۰درصد تسهیلات تخصیصی و ۱۱۷درصد رقم ابلاغی ایجاد شود.

آبایی با اشاره به این‌که ۴۸۵ طرح با اعتباری بیش از ۱۳۴۰ میلیارد ریال توسط بانک‌های عامل در دست بررسی و ۱۶۴۹ طرح با اعتباری بیش از ۲۱۸۰ میلیارد ریال مصوب شده است می‌افزاید: ۱۳۹۷ طرح از مجموع طرح‌های مصوب منجر به انعقاد قرارداد شده و درنهایت ۱۳۶۸ طرح نیز پرداخت شده است. همچنین ۱۴۰ عنوان طرح نیز توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری جمع‌آوری و به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی می‌گوید: در بازرسی‌های انجام شده ۱۳ درصد طرح‌ها با ۸۷ درصد پرداختی منجر به انعقاد قرارداد شده است. همچنین ۹۰ درصد از این طرح‌ها معادل ۱۲۵ فقره از نظر پیشرفت فیزیکی با زمان‌بندی بانک‌های عامل تطبیق داشته‌اند. مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی بیان می‌کند: ۲۷ درصد معادل ۱۵۸ طرح در زمینه فعالیت‌های دامداری و دام‌پروری، ۲۸ درصد معادل ۳۹۲ نفر از اشتغال ایجاد شده بیمه تأمین اجتماعی و ۴۶۱ مورد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به متقاضیان دستگاه‌های حمایتی در استان پرداخت شده که ۴۲۸ مورد معادل ۹۲ درصد آنها مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده است.

  • پرداخت تسهیلات به نهادهای حمایتی

استاندار مرکزی می‌گوید: در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم و اقدامات خوبی نیز صورت گرفته، اما در برخی از موارد مانند پرداخت تسهیلات به نهادهای حمایتی نتوانسته‌ایم به اهداف خود برسیم که این موضوع نیاز به پیگیری بیشتر و اقدامات ویژه‌ دارد. «سیدعلی آقازاده» اضافه می‌کند: این در حالی است که با وجود تلاش‌ها و اقدامات خوبی که توسط دبیرخانه کارگروه تخصصی اشتغال در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در برخی حوزه‌ها مانند پرداخت تسهیلات به نهادهای حمایتی انجام گرفته، در حد انتظار نبوده است که باید در این زمینه نیز تلاش و پیگیری‌ها با جدیت همراه شود.

استاندار به ضعف استان مرکزی در خصوص اعمال ماده ۱۶بهبود محیط کسب و کار اشاره می‌کند و می‌گوید: بی‌شک استان در زمینه بهبود محیط کسب و کار ضعیف عمل کرده است که باید با تقسیم‌بندی کارها بین دستگاه‌ها و شهرستان‌های مختلف و با نظارت فرمانداران در شهرستان‌ها موانع اجرایی برطرف و این نقصان جبران شود، چراکه قانون بهبود فضای کسب و کار فرصت مناسبی در زمینه رفع بیکاری‌ها و افزایش اشتغال است که در آینده‌ای نزدیک می‌تواند منجر به اشتغال پایدار شود.

کد خبر 445300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha