یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های همیشگی نامزدها و رأی‌دهندگان در هر انتخاباتی تخلف و تقلب‌های احتمالی است که امکان دارد در جریان رأی‌گیری و شمارش آرا به دلیل خطا یا دخالت نیروی انسانی رخ دهد.

طحایی

به نظر می‌رسد این نگرانی برای انتخابات این دوره شورایاری‌های محله‌های تهران که چهارم مرداد ماه برگزار می‌شود وجود نخواهد داشت. دبیر ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌های شهر تهران از الکترونیکی شدن رأی‌گیری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های محله‌های شهر تهران خبر می‌دهد. «سیدحمید طحایی» تأکید می‌کند، با توجه به این موضوع و به حداقل رسیدن دخالت نیروی انسانی، میزان انحراف در انتخابات پیش رو، تخلف‌ها یا تقلب‌های احتمالی به صفر می‌رسد.

پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران چه تفاوتی با دوره‌های قبل دارد؟
با توجه به اینکه در دوره‌های قبلی مسئولیتی در ستاد شورایاری‌ها نداشتم، شاید نتوانم اظهار نظر و مقایسه چندان دقیقی در این خصوص داشته باشم. در نتیجه بهتر است فقط درباره دوره پنجم توضیحاتی را ارائه کنم. انتخابات این دوره برای نخستین بار به‌صورت الکترونیکی و با کمترین دخالت نیروی انسانی انجام می‌شود. همچنین، برای این دوره نسبت به دوره‌های قبل، وظایف و اختیارات شورایاری‌ها تغییراتی دارد و در بخش‌هایی این اختیارات بیشتر از قبل شده است. در دور جدید، شورای‌شهر تهران وظایف و فعالیت‌های شورایاری‌های محله‌ها را در ۱۷‌بند احصا کرده است که با توجه به این موضوع شورایاری‌ها می‌توانند در محله‌های خودشان تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند. براساس این وظایف و مسئولیت‌ها، شورایاران برای مدیریت و اداره شهر به شورای‌شهر و شهرداری کمک می‌کنند. در واقع شورایاری‌ها، یاران و بازوان فکری و ایده‌پردازی شهرداری و شورای‌شهر تهران هستند.
یکی از مشکلاتی که در انتخابات دوره‌های پیشین شورایاری‌ها با آن روبه‌رو بوده‌ایم، بروز تخلفات انتخاباتی است. برگزاری انتخابات الکترونیکی چگونه این مشکل را حل کرده و راه را بر تخلف و تقلب احتمالی می‌بندد؟
برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی و رأی‌گیری تمام مکانیزه که دستگاه‌ها و تجهیزات آن متعلق به دولت و وزارت کشور است، برای نخستین بار در انتخابات دوره قبل شوراهای شهر و روستا انجام شد. انتخابات الکترونیکی در شهرهای کوچک موفقیت‌آمیز بود و کمترین مشکل را در آنها داشتیم. مسئولان فن‌آوری و انفورماتیک وزارت کشور می‌گویند میزان انحراف دستگاه‌های رأی‌گیری الکترونیکی صفردرصد است. انتخابات این دوره شورایاری‌های محله‌ها نیز کاملاً الکترونیکی و مکانیزه خواهد بود. این موضوع باعث می‌شود هر لحظه که بخواهیم بتوانیم ببینیم چه تعداد رأی‌دهنده به هرکدام از مراکز رأی‌گیری مراجعه کرده‌اند، اما نمی‌توانیم آگاه شویم که آنها به چه کسانی رأی می‌دهند. صندوق رأی‌گیری الکترونیکی کاملاً پلمب و آفلاین است و به هیچ شبکه‌ای متصل نیست. تا زمان باز شدن صندوق و شمارش آرا، میزان آرای کاندیداها و افرادی که بیشترین رأی را آورده‌اند مشخص نمی‌شود. برای اینکه تخلفی از سوی رأی‌دهندگان اتفاق نیفتد، دستگاه احراز هویت به مخزن سازمان ثبت احوال کشور وصل است و کارت ملی فردی را که می‌خواهد رأی بدهد بررسی می‌کند. مواردی مثل اینکه سن افراد باید بالای ۱۸ سال باشد، کارت متعلق به فرد رأی‌دهنده باشد، صاحب کارت بیش از یکبار رأی ندهد و اینکه صاحب کارت زنده و در قید حیات باشد. این مکانیزم اجازه نمی‌دهد تخلف و تقلبی صورت بگیرد. رأی‌گیری مکانیزه و دخالت نیروی انسانی در حد مدیریت دستگاه و گرفتن کارت ملی و شارژ کردن و تحویل دادن کارت رأی‌گیری به شهروندان است.
 راهکار ستاد انتخابات شورایاری‌ها برای جلوگیری از هجوم رأی‌های اتوبوسی به برخی صندوق‌ها چیست؟  
همان‌طور که در ابتدا عرض کردم، در انتخابات دوره‌های گذشته شورایاری‌های شهر تهران مسئولیتی نداشتم و نمی‌دانم چه اتفاقاتی افتاده و شرایط چگونه بوده است. درباره سؤال مطرح شده باید به این موضوع توجه داشته باشیم که هر شهروند واجد شرایط رأی دادن می‌تواند در هر محله و هر مرکز رأی‌گیری‌ای که تمایل داشته باشد پای صندوق برود و به افراد مورد نظرش رأی بدهد. فقط کاندیداها هستند که محدودیت مکانی دارند و باید ساکن محله‌ای باشند که در آن کاندیدا شده‌اند یا کسب و کارشان در آن محله باشد. این شرط فقط برای کاندیداها است و رأی‌دهندگان طبق قانون آزاد هستند و این اختیار را دارند که در هر محله‌ای که خواستند پای صندوق رأی بروند. هرچند به نظرم بهتر است هرکسی در محل سکونت خودش رأی بدهد و سرنوشت محله‌اش را رقم بزند.

کد خبر 447689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha