شهر به واسطه مردم شکل گرفته است و به همین دلیل شهروندان دارای حقوق شهروندی هستند و باید از امکانات شهر بهره‌مند شوند.

پیروز حناچی

توسعه فضاهای شهری و خدمت‌رسانی مطلوب همان سیاست شهردار تهران است که در قالب طرحی با عنوان «توسعه قلمرو عمومی» بیان شده و مورد توجه قرار گرفته است. طرحی که در آن، ظرفیت‌های فضاهای شهری شناسایی می‌شود و با تعریف کاربری‌های جدید و ایجاد برخی امکانات رفاهی، در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. شهردار تهران به موضوع توسعه قلمرو عمومی در کلانشهر تهران تأکید دارد و در توئیت خود نوشته است: «بهره‌برداری از این میدانگاه هفتم‌تیر گامی در توسعه قلمرو عمومی است و این روند همچنان ادامه دارد.» این کار قطعاً نیاز به مشارکت مردمی دارد که شورایاران به‌عنوان نمایندگان و معتمدان محله به میدان می‌آیند و تلاش می‌کنند تا چنین کار بزرگی متناسب با نیاز و خواسته مردم محله‌ها انجام شود. این گزارش مروری است بر طرح‌هایی که در راستای توسعه قلمرو عمومی با پیگیری شورایاران و همت مدیران شهری در قلب پایتخت اجرا شده‌اند.

  • همنشینی فرهنگی در فضای عمومی
  • آرامش در میدانگاه شهدای هفتم‌تیر

اواخر آذر بود که «پیروز حناچی» شهردار تهران در توئیت خود نوشت: «اقتضای مدیریت شهری، ارجحیت منافع عمومی بر سایر امور است و دستور دادم کارگاه‌های عمرانی غیرلازم از سطح تهران جمع‌آوری شود.» همین جمله، دستوری شد برای جمع‌آوری کارگاه عمرانی خط ۶ مترو تهران که بیش از ۵ سال بدون استفاده رها شده بود. در مدت یک هفته کارگاه عمرانی جمع‌آوری و عملیات ساخت میدانگاه شهدای هفتم‌تیر شروع شد. به گفته «یاسر جعفری» معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران میدان هفتم‌تیر، فراهم کردن فضای مناسب برای تمام اقشار جامعه و همچنین ایجاد دسترسی‌های آسان عابران به خطوط مترو و تاکسی و اتوبوس از ویژگی‌های منحصربه‌فرد میدانگاه شهدای هفتم‌تیر است. با گذشت بیش از ۵ ماه، میدان به میدانگاه کلانشهر تهران تبدیل و طی مراسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و این بار حناچی در توئیت خود نوشت: «طبق قولی که داده بودیم گامی دیگر در توسعه قلمرو عمومی شهر تهران برداشتیم. کارگاهی با عمر بسیار طولانی جمع‌آوری و فضایی مناسب در اختیار صاحبان اصلی شهر قرار گرفت. امیدوارم میدانگاه هفتم‌تیر محیطی پویا و آرامش‌افزا برای شهروندان و اهالی منطقه به ارمغان آورد.» به گفته «جمشید رحمانی‌پناه» معتمد محله، محصور بودن میدان هفتم‌تیر توسط ایرانیت‌های آبی و سفید سال‌ها موجب نارضایتی شهروندان بود. او می‌گوید: «مدیران شهری منطقه همراه با شورایاران برای برچیدن کارگاه هفتم‌تیر سال‌ها تلاش کردند اما موفق نشدند. بعد از دستور شهردار تهران این امر محقق شد و امروز شاهد فضای زیبا در این میدان هستیم. شهروندان به چنین فضاهای باز توأم با امکانات رفاهی نیاز دارند تا دقایقی فارغ از مشکلات و دغدغه‌های روزمره زندگی گرد هم بنشینند و معاشرت کنند. میدان هفتم‌تیر که سال‌ها محصور بود امروز به محل گذران فراغت تبدیل شده است.» میدانگاه هفتم‌تیر دارای ۳ هزارمترمربع فضای ســـبز، ۳هزارمتـــرمربع پیاده‌راه‌های سنگفرش شده و آمفی‌تئاتر رو باز به مساحت یک هزارمترمربع است.

  • نشاط‌آفرینی در فضاهای عمومی
  • پنجشنبه‌های فرهنگی در بلوار کشاورز

بلوار کشاورز معبر شرقی‌ـ غربی است که در قلب منطقه ۶ قرار گرفته و در گذشته دور یکی از تفرجگاه‌های شهر تهران محسوب می‌شد. طراحی این بلوار به گونه‌ای است که پایتخت‌نشینان روزهای پایان هفته و ایام تعطیل به اینجا می‌آمدند و در کنار یکدیگر اوقات فراغتشان را سپری می‌کردند. گذر زمان این کارکرد را کمرنگ و کمرنگ‌تر کرد. ایجاد گذر فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های این بلوار برای اجرای برنامه‌های شاد و مفرح همواره یکی از مطالبات ساکنان قلب تهران و پایتخت‌نشینان بود. «مرتضی کریمی» شورایار و یکی از معتمدان محله بلوار کشاورز می‌گوید: «بلوار کشاورز سال ۱۳۹۴ ثبت ملی شده و یک بلوار ملی است و همه مردم حق استفاده از امکانات و ظرفیت‌های آن را دارند. در سنوات گذشته پیگیری بازگرداندن کارکرد اصلی بلوار یعنی تبدیل آن به تفرجگاه توسط شورایاران شروع شد که با حمایت‌های «محمدرضا دهداری‌پور» شهردار منطقه این خواسته در دستور کار قرار گرفت.» به گفته شورایاران و معتمدان منطقه، دهداری‌پور علاقه ویژه به اجرای برنامه‌های فرهنگی و شاد دارد و به همین دلیل از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه برای کارهای فرهنگی و شاد کردن مردم استفاده می‌کند. مراسم چهارشنبه سوری سال گذشته در این بلوار برگزار شد و ایام نوروز هم به همت شهرداری منطقه و با پیگیری‌های شورایاران بلوار کشاورز به نوروزگاه تبدیل شد. تبدیل این بلوار به گذر فرهنگی برنامه مهمی است که در ایام تابستان اجرا می‌شود، اما به گفته شهردار منطقه تا پایان سال ادامه خواهد داشت. کریمی می‌گوید: «تبدیل بلوار کشاورز به گذر فرهنگی یا پنجشنبه‌های فرهنگی که از مطالبات اهالی بود توسط معتمدان در جلسات مطرح و به همت شهرداری منطقه و سایر مدیران به‌ویژه معاون اجتماعی و فرهنگی کارها پیگیری و خوشبختانه امروز شاهد نتایج مثبت آن هستیم.» بلوار کشاورز پنجشنبه‌های هر هفته از ساعت ۱۷ با حضور گروه‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌های شاد و مفرح میزبان اهالی و پایتخت‌نشینان است. در این بلوار فرصتی پیش آمده تا شهروندان آخر هفته در یکجا گردهم آیند و لحظات خوشی را تجربه کنند.

  • به سوی شهری انسان‌محور
  • لذت پیاده‌روی در مسیر طبیعت

«مسیر طبیعت» طرحی است که امسال در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفته و عملیات عمرانی آن شروع شده است و شهروندان به‌زودی می‌توانند شاهد بهره‌برداری از آن باشند. ایجاد مسیر طبیعت مهم‌ترین پروژه‌ای است که به گفته شهردار منطقه، قلب پایتخت را از «خودرو محور» به «انسان‌محور» تبدیل می‌کند. با اجرای این پروژه پیاده‌راه بزرگی در راستای توسعه قلمرو عمومی تهران ساخته می‌شود که مسیر دسترسی شهروندان به برج میلاد، مصلای تهران و اراضی عباس‌آباد را فراهم می‌کند و مردم می‌توانند پیاده یا با استفاده از دوچرخه و وسایل نقلیه پاک آن را طی کنند. به گفته «فؤاد ربانی» طراح و اجراکننده جوان طرح، این پروژه حدود ۱۵ هکتار مساحت دارد که ۷/۱۴ هکتار آن در محدوده منطقه ۶ قرار گرفته است. این پروژه از مطالبات اهالی نبود اما وقتی موضوع اجرای طرح در جلسه مطرح شد، شورایاران و معتمدان محله‌ها از آن استقبال کردند و از شهردار منطقه خواستند تا بودجه لازم برای اجرای این طرح، تأمین شود. این مسیر از محله یوسف‌آباد می‌گذرد و اهالی می‌گویند که با اجرایی شدن طرح شاهد تردد کمتر خودرو خواهند بود و دیگر با معضل ترافیک دست و پنجه نرم نخواهند کرد. شهرک والفجر حلقه اتصال مجموعه برج میلاد با اراضی تونل رسالت و بافت مرکزی شهر است و با توجه به بکر بودن زمین‌ها و اراضی این شهرک را قلب تهران به‌عنوان حوزه کار و فعالیت تعریف شده است. شورایاران محله والفجر می‌گویند: «این مسیر می‌تواند بار ترافیک منطقه را کاهش دهد؛ مشکلی که رفع آن از سال‌های دور مطالبه اهالی بوده و هست. بنابراین، شورایاران در کنار مدیران شهری از این طرح حمایت می‌کنند و امیدواریم به واسطه این طرح شاهد تحول بزرگی در منطقه باشیم.» طبق طراحی‌های انجام شده مسیر طبیعت از اراضی عباس‌آباد آغاز می‌شود و از شریان‌های اصلی تهران یعنی خیابان‌های آفریقا، الوند، سیاوش، گاندی، ولی‌عصر(عج)، نظامی گنجوی و یوسف‌آباد می‌گذرد. این ۷ خیابان اصلی، مهم و پرتردد شهر تهران که در گذشته ارتباط ضعیفی با یکدیگر داشته‌اند، به وسیله این پیاده‌راه به یکدیگر متصل می‌شوند.

  • درنگ‌گاه‌هایی برای رونق اقتصاد هنر و گردشگری
  • لذت خرید در گذر صنایع‌دستی خیابان ویلا

خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا) از خیابان‌های مرکزی پایتخت و از معابر اصلی منطقه ۶ است. در گذر زمان به واسطه فروشگاه و مغازه‌های صنایع‌دستی، به خیابان هنر تبدیل شده است. پایتخت‌نشینان و همه مردم ایران این خیابان را به‌عنوان مرکز صنایع‌دستی تهران می‌شناسند و به واسطه همین ویژگی، خیابان ویلا محل رفت‌وآمد توریست‌ها و گردشگران شده است. علاوه بر آن، بسیاری از نخستین‌ها مانند تأسیس نخستین دفتر فروش بلیت هواپیمایی در خیابان استاد نجات‌اللهی(ویلا) بوده است. مدیران شهری به دلیل همین ویژگی‌ها تصمیم گرفتند این خیابان را به راسته صنایع‌دستی ایران تبدیل کنند. مدیریت شهری منطقه سال‌ها قبل برای خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان و کاسبان همچنین توریست‌ها، طرح پیاده‌راه این خیابان را در دستور کار قرار داد اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها این کار محقق نشد. اصناف سال‌هاست که منتظر توسعه قلمرو عمومی در این خیابان هستند و می‌گویند: «سال‌ها قبل قرار بود این خیابان سنگفرش و به پیاده‌راه تبدیل شود اما بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد. کاسبان از این کار استقبال می‌کنند و بی‌صبرانه منتظر اجرایی شدن این طرح هستند.» علاوه بر اصناف، شورایاران هم این طرح را پیگیری کردند و به گفته شورایاران محله، پیاده‌روی کردن به یک آرزو تبدیل شده و مدیران شهری با تبدیل این خیابان به پیاده‌راه می‌توانند موجب رونق کسب و کار شوند. «پیاده‌راه خیابان ویلا یا گذر صنایع‌دستی یک تیر و دو نشان است که از یک سو موجب احیای صنایع‌دستی می‌شود و از سوی دیگر مردم در محیط امن می‌توانند قدم بزنند و از تماشا و خرید صنایع‌دستی لذت ببرند.» در این خیابان حدود ۵۰ ملک ارزشمند شناسایی و هماهنگی‌های لازم با مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شده است تا با مشارکت بخش خصوصی بتوان این خیابان را با حفظ میراث موجود در آن به پیاده‌راه و گذر صنایع‌دستی تبدیل کرد. بیستم خرداد همزمان با روز جهانی صنایع‌دستی این کار محقق شد و طی مراسم باشکوهی با حضور مدیران شهری تهران از تابلو گذر صنایع‌دستی در این خیابان پرده‌برداری شد.

کد خبر 447747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha