چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

الگوها و رفتار غذایی مردم را می توان یکی از شاخص های سلامت و توازن در زندگی شهری به حساب آورد. با توجه به نقش مدیریت شهری در معرفی و ترویج الگوهای مناسب‌تر غذایی، مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای مؤسسه همشهری دست به انجام سلسله مطالعاتی در این زمینه زده‌است.

بررسی عادات و رفتار غذایی مردم تهران موضوع تازه‌ترین نظرسنجی مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری‌است که نتایج آن را در پی می‌خوانیم:

مدیر طرح:
سرورالسادات هاشمی

همکاران:
زهرا ادریس، شبنم چهره، میترا زاغی، فریده درفشی، سمیه گایگانی، سیامک کفایی و مصطفی کوچکی

پیشگفتار
 

عادات و رفتار غذایی

هر روز که می گذرد شتاب زندگی افزایش پیدا می کند. اتوبان ها وسیع تر می شوند، سرعت هواپیماها بیشتر می شود، با کلیک کردن یک تکمه می توان با آن سوی دنیا ارتباط برقرار کرد و ... در نتیجه این شتاب فزاینده، گویی انسان ها عادت می کنند کارهای دیگر خود را نیز با شتاب و عجله بیشتری انجام بدهند تا در مسابقه اعلام نشده ای که طبیعت زندگی کنونی شده است، از گردونه رقابت عقب نیفتند.

در این روزگار شتابناک که همه چیز آن، حتی غذاها هم فشرده، کنسرو و فوری شده است، حفظ عادت های سالم و مناسب غذایی دشـوار به نـظر می رسد.

عادات غذایی در انتخاب غذایی افراد بسیار مؤثرند و یکی از عوامل مهم در سلامتی افراد هستند.

یکی از متخصصان تغذیه بر این که شکل گیری ذائقه فرد در دوران کودکی تأثیر بسیار مهمی در رعایت عادات غذایی صحیح دارد تاکید می کند و می گوید: "استفاده از هرم غذایی ایجاد عادات غذایی صحیح را آسان تر می کند ... غذا و مواد مغذی تأمین کننده انرژی و مواد سازنده ضروری جهت رشد و حفظ حیات موجودات زنده می باشد. مصرف غذا صرفاً جهت تأمین نیازهای مواد مغذی بدن نمی باشد بلکه لذتی که فرد از طعم، بافت و ظاهر غذا می برد نقش مهمی در انتخاب آن دارد. غذا می تواند نشان دهنده فرهنگ، آداب و رسوم قومی و آداب مذهبی یک جامعه باشد." (ایسنا)

غذاخوردن که پیش از این یک اولویت مهم محسوب می شد، به موضوعی جنبی تبدیل شده است که توجه زیـادی به آن نمی شود. گویی دیگر کسی به غذایی که می خورد توجه کافی ندارد و معمولا غذاخوردن در لابه لای کارهای دیگر روزانه گنجانده می شود. نوع نسبتا جدید تلقی از غذا، الگویی است که در گروه های مختلف و بویژه کسانی که اوقات زیادی را در خارج از خانه بسر می برند، در حال شکل گیری است.

یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در شکل گرفتن الگوی غذایی انسان، عادات غذایی است که چگونگی انتخاب، آماده کردن طبخ، مصرف و نگهداری مواد غذایی را تعیین می کنند. عادات غذایی ریشه در عوامل مختلفی مانند شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی، مذهبی، کشاورزی و بسیاری عوامل دیگر دارد که سینه به سینه و نسل به نسل به افراد رسیده و ریشه در باورهای انسان دارد. عادات غذایی فقط شامل این نیست که مردم چه می خورند یا چه نمی خورند بلکه شامل نحوه تهیه غذا، پخت غذا ، تزئین غذا و مصرف شکل خاصی از ماده غذایی ( به عنوان مثال برنج سفید شده ) می شود. (شبکه آموزش سیما)

خوردن غذا پاسخ انسان به یک نیاز زیست شناختی است اما شکل پاسخگویی به این نیاز، مانند پاسخگویی به تمامی نیازهای زیست شناختی دیگر، متاثر از ارزش ها و انگاره های فرهنگی و شرایط اجتماعی است. مطابق ارزش های فرهنگی است که می آموزیم چه چیزهایی را بخوریم و از خوردن چه چیزهایی پرهیز کنیم، چه زمانی بخوریم و چه زمانی از خوردن خودداری کنیم، و چه آدابی را در هنگام غذا خوردن رعایت کنیم یا چگونه نخوریم. به همین ترتیب، این را که همراه چه کسانی غذا بخوریم یا از غذا خوردن با چه کسانی پرهیز کنیم، فرهنگ و شرایط اجتماعی مان تعیین می کند.

خوردن غذا در دوره های مختلف و همراه تحولات معرفتی انسان ها تغییر کرده است. همواره غذاخوردن با پزشکی و بهداشت ارتباط داشته است. به عنوان مثال یکی از معیارهای خوردن یا نخوردن این یا آن غذا، "سرد" یا "گرم بودن" تک تک و نیز ترکیب مواد تشکیل دهنده آن غذا بوده است.

به عبارت دیگر، نمی توان توقع داشت که در فرهنگی غذایی "سرد" تلقی شود ولی توجهی به "طبیعت انسان" در آن فرهنگ نشده باشد. بدون تردید، این تصور در آن حوزه فرهنگی ای شکل می گیرد که در آن طبایع انسان ها به سرد و گرم و صفراوی و بلغمی و ... تقسیم می شود.

لوی اشتراوس مردم شناس معروف فرانسوی در تقسیم بندی معروف خود تلاش کرد تا با استناد به شیوه های آماده سازی غذا ارتباطی بین سطوح توسعه فرهنگی و زندگی طبیعی انسان ها برقرار کند.

او معتقد بود که طبیعت در مقابل فرهنگ قرار دارد؛ هرچه پدیده ای طبیعی تر باشد از نظر او از فرهنگ دورتر است و به همین ترتیب هرقدر مداخله انسان و تغییری که در وضعیت طبیعی یک پدیده اعمال می کند بیشتر باشد آن پدیده فرهنگی تر است.

او استدلال می کرد که در زمانی انسان ها غذای خود را خام و بصورت فرآورده ای آماده، از طبیعت تامین می کرد. به عبارت دیگر انسان برای آماده کردن غذایش کار زیادی انجام نمی داد و آن را با ارزش های خود متناسب نمی کرد.

اما همراه پیشرفت فرهنگی، انسان شروع کرد به ایجاد تغییر در غذای طبیعی خود. مثلا آن را کباب کرد، بعدها آن را پخت و به تدریج نیز شیوه هایی مانند سرخ کردن (پختن در روغن)، بخارپز کردن، پختن سریع همراه با فشار، کنسرو کردن، و این روزها پختن با استفاده از امواج را یافت.

یکی از ابعاد غذا خوردن نقش آیینی آن است. نه فقط در ایران که در برخی کشورهای دیگر، از جمله در میان روس ها، قسم خوردن به "نان و نمک" رواج دارد. تقریبا هیچ آیین قابل توجهی در دنیا یافت نمی شود که خوردن غذا در آن نقشی مهم نداشته باشد.

کدام ضیافت و مهمانی را سراغ دارید که در آن بشکل دسته جمعی غذا صرف نشود؟ غذا خوردن در واقع نشانه ای از اتحاد و اتفاق شرکت کنندگان در مراسم است. از سوی دیگر، در گذشته ای نه چندان دور در اکثر قریب به اتفاق خانواده ها غذا بشکل جمعی خورده می شد، بشکلی که گویی اعضای خانواده که گاه اعضای سه نسل را دربر می گرفت، تمرین اتحاد و اتفاق می کنند.

با گذشت زمان، خانواده گسترده جای خود را به خانواده های "هسته ای" داد که مرکب از حداکثر دو نسل هستند. کاهش ابعاد خانواده با پدیده تفکیک نقش ها همراه شد و بشکل روزافزونی از کارکردهای آشپزخانه در خانوار کاسته شد. نقش های آشپزخانه بشکل متمرکز و صنعتی به خارج از خانه و به غذاخوری ها و نهایتا به پدیده ای صنعتی یا همان غذاهای فوری و آماده یا فست فودها منتقل شد.

به این ترتیب به جای این که افراد وقت و انرژی خود را صرف آماده سازی کنند و صبر کنند تا غذا را بشکل جمعی بخورند، هریک به راحت ترین و دو دستی ترین شیوه سد جوع می کند.

ما معمولاً بدون تفکر و تعمق از الگوها و عادات غذایی پیروی می کنیم و توجهی به اثرات مثبت یا منفی آن ها در سلامت خود نداریم، در حالی که بسیاری از عادات غذایی معمول، ممکن است نامناسب باشند و اثرات نامطلوب و گاه غیرقابل جبرانی در سلامت ما بر جای بگذارند.

بنابراین شناخت عادات غذایی نامناسب و تأثیر آن ها در سلامت انسان، گام بسیار مؤثری در شکل گیری الگوی غذایی صحیح و مناسب و برخورداری از تغذیه کافی، متعادل و متنوع است.

عوامل موثر در شکل گیری عادات غذایی:

برخی از عوامل موثر در شکل گیری عادات غذایی عبارتند از :

1- وضع اقتصادی جامعه
در زمان جنگ جهانی دوم بسیاری از اروپاییان در گلدان های خود سیب زمینی کاشته بودند تا از آن برای خوراک استفاده کنند. این شیوه تغذیه هرگز پس از آن دوران در آن دیار بچشم نخورده است (البته در همان اوان کاشتن سیب زمینی در گلدان در میان برخی گروه های اجتماعی، از جمله برخی روشنفکران ایرانی رایج شده بود!)

2- مذهب
خوردن یا نخوردن بسیاری از مواد غذایی تحت تاثیر تعالیم دینی است. حرام و نجس دانسته شدن برخی از چیزها (مثلا گوشت خوک در میان مسلمانان و یهودیان) یکی از این موارد است. گذشته از این مسلمانان و کلیمیان خوردن حیوانات حلال را هم منوط به رعایت شرایط خاص در هنگام ذبح می دانند.

3- موقعیت جغرافیایی
خوردن یا شیوه خاص خوردن بسیاری از غذاها بنحوی که شاخصی از الگوی غذایی یک منطقه به حساب بیاید تحت تاثیر شرایط جغرافیایی نیز هست. مثلا نمی توان توقع داشت که خوردن ماهی در مناطق کویری به همان اندازه که در مناطق ساحلی رایج است، رایج باشد. بطور کلی می توان گفت هر محصولی که بیشتر در منطقه ای تولید می شود حضور بیشتری هم در الگوی غذایی آن منطقه خواهد داشت. به عنوان مثال در کشور آلمان تولید سیب زمینی بسیار زیاد است و لذا سیب زمینی یکی از غذاهای اصلی آلمانی هاست. در کشور فرانسه نیز 200 الی 400 نوع پنیر تولید می شود و به همین ترتیب دسر ، ناهار و شام فرانسوی ها حداقل شامل 4 یا 5 نوع پنیر می شود.

4- ارزش ها و باورهای اجتماعی
تقدم یافتن برخی ارزش ها بر برخی دیگر می تواند عاملی برای تغییر الگوی غذایی شود. به عنوان مثال با رواج الگوهای خاصی از تناسب اندام و ترویج این تصور که شیر دادن مادر مانع حفظ تناسب اندام می شود (توسط یا متاثر از منافع شرکت های تولید کننده شیر خشک) شیر خشک در الگوی غذایی کودکان وارد شد. به این ترتیب باید بر اهمیت آگاهی در گزینش این یا آن الگوی غذایی تاکید کرد. (شبکه آموزش سیما)

عادات غذایی

برخی از عادات غذایی که می توانند اثرات نامطلوبی در تغذیه و سلامت انسان برجای گذارند.

1- حذف بعضی وعده های غذایی و بویژه حذف صبحانه
حذف وعده های غذایی و داشتن برنامه غذایی نامنظم یک رفتار غذایی شایع در کشور ماست که عمدتا شامل حذف وعده صبحانه است .

نخوردن صبحانه یک اشتباه بزرگ محسوب می شود. صبحانه سالم نه تنها باعث افزایش انرژی و بازشدن فکر و ذهـن می شود، بـلـکه مـوجب انتخاب و مصرف مناسب وعده های غذایی دیگر در طی روز خواهد شد.

همچنین خوردن صبحانه ممکن است به ما در مـصـرف کمتر کالری در ادامه روز کمک نماید. یک تحقیق دانشگاهی نشان داده که مصرف مقداری کالری مشخص در ابتدای روز (یعنی در صبحانه) اثر سیر کنندگی بیشتری نسبت به مصرف همان مقدار کالـری در ساعت های بعدی خواهد داشت که این امر موجب کاهش مجموع کالری مصرفی در طی روز می‌شود. (خانواده سبز )

2- با عجله غذاخوردن و خوب نجویدن غذا
یکی از عادات غلطی که امروزه به علت ماشینی شدن زندگی و صنعتی شدن بسیاری از کشورها، در بین جوامع مختلف رایج است، تند غذاخوردن و خوب نجویدن غذاست. در زندگی ماشینی امروزی، به خصوص در شهرهای بزرگ و پرجمعیت، به علت اشتغال و گرفتاری زیاد، افراد زمان کافی به صرف غذا اختصاص نمی دهند و معمولاً غذای خود را با شتاب و عجله و در فرصتی محدود مصرف می کنند.

این امر موجب می شود که آنان نتوانند غذا را با آرامش و به طور کامل بجوند و میل کنند و این مسئله چنانچه ادامه یابد، منجر به عادت تند غذاخوردن و خوب نجویدن غذا می شود. شتاب زدگی به هنگام صرف غذا و خوب نجویدن آن، باعث افزایش وزن می‌شود.

از هنگام شروع غذا تقریبا 20 دقیقه طول می‌کشد که علائم سیری آن به مغز برسد بنابر این اگر ظرف 5 یا 6 دقیقه غذای خود را تمام کنیم مغز فرصت دریافت این علائم را پیدا نخواهد کرد.

3- نوشیدن آب و مایعات زیاد همراه غذا
نوشیدن مایعات به مقدار زیاد همراه غذا موجب رقیق شدن شیره های گوارشی می شود، در نتیجه شیره های گوارشی نمی توانند در هضم موادغذایی اثر کامل داشته باشند که نتیجه آن اختلال در هضم و جذب موادغذایی و ایجاد نفخ و سنگینی در دستگاه گوارش است. پس بهتر است همراه غذا یا بلافاصله بعد از غذا به مقدار زیاد آب مصرف نکنیم.

4- نوشیدن چای بلافاصله یا با فاصله ای کوتاه بعد از غذا
چای دارای ماده ای به نام تانن است که با آهن موجود در منابع گیاهی، ترکیبی به نام تانات آهن ایجاد می کند که مانع جذب آهن و موجب دفع آن از بدن می شود.

این امر به خصوص برای افرادی که مبتلا به کم خونی ناشی از فقرآهن هستند مضر بوده و کم خونی آنان را تشدید می کند. همچنین چای حاوی یک عامل ضد ویتامینB1 است و مانع استفاده بدن از ویتامین B1 (تیامین) می شود. (تبیان)

5- انجام کارهای دیگر به همراه غذاخوردن
چون ذهن نمی‌تواند در آن واحد دو ادراک متفاوت داشته باشد پرداختن به کار دیگر در هنگام غذاخوردن (تماشای تلویزیون، صحبت با تلفن یا مطالعه) موجب حواس پرتی و منجر به پرخوری و افزایش وزن خواهد شد.

به علاوه وقتی در موقع انجام کاری شروع به غذا خوردن می‌کنیم، دیگر توان توقف نخواهیم داشت چرا که عمل خوردن تبدیل به محرکی غیر هوشیارانه و مکانیکی خواهد شد. (خانواده سبز)

تغییر الگوی غذایی

همان طور که پیشتر گفتیم مطالعه الگوهای غذایی و تغییرات آن ها در ارتباط با تغییرات اجتماعی معنا می یابد. در مجموع تحولات الگوهای غذایی در کشورهای جهان سوم تحولی سریع و نامنظم بوده است.

تداخل الگوهای مصرف کشورهای درحال توسعه و کشورهای ثروتمند عامل عمده تغییرات الگوهای غذایی این جوامع است که می تواند منجر به سردرگمی هایی در جوامع در حال توسعه شود.

در حال حاضر با تغییر شیوه زندگی و ماشینی شدن جوامع به خصوص در کشورهای در حال توسعه شاهد کم رنگ شدن سنت ها و آداب و رسوم جوامع در زمینه تغذیه هستیم. در صورتی که این تغییرات با شیوه زندگی مردم هماهنگی نداشته باشد احتمال بروز نتایج نامناسب در حوزه سلامت زیاد خواهد بود.

الگوهای غذایی مردم را می توان یکی از شاخص های سلامت و توازن در زندگی شهری به حساب آورد. با توجه به نقش مدیریت شهری در معرفی و ترویج الگوهای مناسبتر غذایی، مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه ای موسسه همشهری دست به انجام سلسله مطالعاتی در این زمینه زده است.

کلیات تحقیق

در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا حدودی به عادات و رفتار غذایی مردم تهران دست یافت.

این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 1180 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است.

این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.

اهداف  تحقیق

هدف کلی این تحقیق دستیابی به مجموعه اطلاعات و پاسخ هایی است که پاسخگویان  در مورد  عادات و رفتار غذایی خود بیان کرده‌اند.

روش نظرسنجی

در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است.

جامعه نمونه

در این تحقیق نمونه آماری شامل  1180 نفر از مردم تهران است لازم به ذکر است که از این تعداد درصد  31 مرد و 69 درصد زن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی

این نظرسنجی از تاریخ  15 تا  18 دی ماه 1386 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

پرسشنامه نظرسنجی

1.  جنس؟         
2. سن ؟          
3. تحصیلات ؟
4. شما بیشتر چه طعمی را برای غذای خود ترجیح می دهید؟
5. شما آهسته غذا می خورید یا تند؟
6. بیشتر دور میز غذا می‌خورید یا سرسفره؟
7. اغلب از برنج استفاده می کنید یا نان؟
8. کدام وعده غذایی شما بیشتر حاضری است؟
9. معمولا همراه غذا چه می‌خورید؟
10. آیا همراه غذا نوشیدنی می‌خورید؟
11. (در صورت خوردن نوشیدنی) چه نوشیدنی می‌خورید؟
12. آیا بعد از غذا چای هم می‌خورید؟
13. (در صورت خوردن چای) چه مدت بعد از غذا؟
14. آیا شما هنگام غذا خوردن کار خاصی انجام می‌دهید، مانند: تلویزیون نگاه کردن، موسیقی گوش دادن و ...

چکیده:

طرح نظرسنجی حاضر، ‌به منظور دست یافتن به  الگو‌های رفتار غذایی پاسخگویان به اجرا درآمده است. یافته های این طرح به قرار زیر است:

- 69 درصد از پاسخگویان زن  و31 درصد مرد هستند.
- 17 درصد پاسخگویان در گروه سنی 21 تا 25 سال قرار دارند.
- از میان پاسخگویان، 28 درصد از ایشان غذا را با طعم ترش، 27 درصد با طعم تند، 17 درصد کم نمک و12 درصد با طعم شیرین ترجیح می‌دهند. 6 درصد از  پاسخگویان نیز اهمیت چندانی به طعم غذا نمی‌دهند
- 45 درصد از پاسخگویان، آهسته و 33 درصد خیلی سریع غذا می‌خورند.
- از میان پاسخگویان، 57 درصد عنوان کردند که عادت دارند هنگام غذا خوردن تلویزیون نگاه کنند، 29 درصد گفتند که کار خاصی انجام نمی‌دهند و 12 درصد اعلام کردند همراه غذا خوردن موسیقی گوش می‌کنند.
- 65 درصد از پاسخگویان بیشتر سر سفره  و 35 درصد بیشتر دور میز غذا می‌خورند.
- اکثریت پاسخگویان ( 73 درصد) بیشتر غذای برنجی می‌خورند.
 - از میان پاسخگویان، 58 درصد وعده غذایی شام آنها و 18 درصد وعده غذایی ناهارشان حاضری است. 22 درصد اعلام کردند که غذای حاضری نمی خورند.
- 45 درصد از میان  پاسخگویان، معمولا همراه غذای خود ماست، 25 درصد سالاد ، 18درصد ترشی و 10 درصد معمولا سبزی می‌خورند.
- اکثریت پاسخگویان (76 درصد) همراه غذای خود نوشیدنی می‌خورند.
- از میان 902 نفر پاسخگویی که همراه غذای خود نوشیدنی می‌خورند، 35 درصد آب، 33 درصد دوغ و28 درصد همراه غذا نوشابه می‌خورند.
- 60 درصد از پاسخگویان همراه غذای خود چای می‌خورند.
- از میان 702 نفر پاسخگویی که چای می‌خورند، 49 درصد کمتر از یک ساعت بعد از غذا، 28 درصد بین یک تا دو ساعت بعد از غذا و 23 درصد بلافاصله بعد از غذا چای می‌خورند.

جنس پاسخگویان

بر اساس جدول شماره 1، از میان 1180 نفر پاسخگو 69 درصد  زن  و 31  درصد مرد  هستند.

جدول شماره  1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس

جنس

تعداد

درصد

زن

817

69

مرد

363

31

جمع

1180

100

نمودار شماره  1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس


سن پاسخگویان

جدول شماره 2، نشان دهنده توزیع جامعه آماری این تحقیق است. همان طور که مشاهده می‌شود بزرگترین گروه سنی در 1180 نفر پاسخگوی این تحقیق را گروه سنی 21 تا 25 سال (17 درصد) و کوچک ترین گروه سنی را افراد 46 تا 50 سال (6 درصد) تشکیل می دهند.

جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن

سن

تعداد

درصد

25-21 سال

204

17

30-26 سال

180

15

20-15 سال

160

14

35-31 سال

131

11

40-36 سال

131

11

45-41 سال

114

10

60-51 سال

100

8

60 سال به بالا

93

8

50-46 سال

67

6

جمع

1180

100

نمودار شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن

سطح تحصیلات پاسخگویان

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3،  از میان 1180 نفر  پاسخگو 40 درصد دیپلم و 3 درصد بی سواد هستند.

جدول شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات

میزان تحصیلات پاسخگویان

تعداد

درصد

دیپلم

472

40

لیسانس وبالاتر

205

17

راهنمایی

157

13

ابتدایی

127

11

دانشجو وفوق دیپلم

113

10

دبیرستان

74

6

بی سواد

32

3

جمع

1180

100

نمودار شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات


 
پاسخگویان بیشتر چه طعمی را برای غذای خود ترجیح می دهند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از میان 1180 نفر پاسخگو، 28 درصد از ایشان غذا را با طعم ترش، 27 درصد با طعم تند، 17 درصد کم نمک و12 درصد با طعم شیرین ترجیح می‌دهند. 6 درصد از  پاسخگویان نیز اهمیت چندانی به طعم غذا نمی‌دهند.

جدول شماره 4-  توزیع پاسخگویان بر اساس طعمی را که برای غذا ترجیح می دهند.

طعم مرجح غذا

تعداد

درصد

ترش

334

28

تند

318

27

کم‌نمک

200

17

شیرین

139

12

شور

115

10

فرقی نمی‌کند

74

6

جمع

1180

100

نمودار شماره -  توزیع پاسخگویان بر اساس طعمی مرجح آنها

پاسخگویان آهسته غذا می خورید یا تند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از میان 1180 نفر پاسخگو، 45 درصد آهسته و 33 درصد خیلی سریع غذا می‌خورند.

جدول شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس آهسته یا تند غذا خوردن

پاسخگویان آهسته غذا می خورند یا تند

تعداد

درصد

آهسته

530

45

تند

385

33

معمولی

247

20

بستگی به موقعیتم دارد

18

1

جمع

1180

100


نمودار شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس آهسته یا تند غذا خورن 

آیا پاسخگویان همراه غذا خوردن کار دیگری هم انجام می دهند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از میان پاسخگویان، 57 درصد عنوان کردند که عادت دارند هنگام غذا خوردن تلویزیون نگاه کنند، 29 درصد گفتند که کار خاصی انجام نمی‌دهند و 12 درصد اعلام کردند همراه غذا خوردن موسیقی گوش می‌کنند. 2 درصد از پاسخگویان نیز به انجام اموری از قبیل: گوش دادن به رادیو، کار با کامپیوتر و مطالعه همراه غذا اشاره کردند.

جدول شماره 6 – توزیع پاسخگویان بر اساس انجام کارهای دیگر هنگام غذاخوردن

 پاسخگویان هنگام غذا خوردن چه کارهایی انجام می دهند

تعداد

درصد

تلویزیون نگاه می کنند

673

57

کارخاصی انجام نمی دهند

344

29

موسیقی گوش می کنند

141

12

سایر

22

2

جمع

1180

100

نمودار شماره  6 – توزیع پاسخگویان بر اساس انجام کارهای دیگر هنگام غذاخوردن

 

پاسخگویان بیشتر دور میز غذا می‌خورند یا کنار سفره؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 1180 نفر پاسخگو، 65 درصد بیشتر سر سفره  و 35 درصد بیشتر دور میز غذا می‌خورند.

جدول شماره 7 – توزیع پاسخگویان بر اساس خوردن غذا دور میز یا سفره

چگونگی صرف غذا

تعداد

درصد

کنار سفره

770

65

دور میز

410

35

جمع

1180

100


نمودار شماره  7 – توزیع پاسخگویان بر اساس خوردن غذا دور میز یا سفره


پاسخگویان بیشتر از برنج استفاده می‌کنند یا نان؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 1180 نفر پاسخگو، اکثریت آنها ( 73 درصد) بیشتر غذای برنجی می‌خورند.

جدول شماره 8 – توزیع پاسخگویان بر اساس استفاده  بیشتر از غذای برنجی یا نانی

پاسخگویان بیشتر غذای برنجی می خورند یا نانی

تعداد

درصد

برنجی

869

73

نانی

311

27

جمع

1180

100

نمودار شماره  8 – توزیع پاسخگویان بر اساس استفاده  بیشتر از غذای برنجی یا نانی

کدام وعده غذایی پاسخگویان بیشتر حاضری است؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9،  از میان 1180 نفر پاسخگو، 58 درصد وعده غذایی شام آنها و 18 درصد وعده غذایی ناهارشان حاضری است. 22 درصد اعلام کردند که غذای حاضری نمی خورند.

جدول شماره 9 – توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه کدام وعده غذایی آنها بیشتر حاضری است.

کدام وعده غذایی پاسخگویان بیشتر حاضری است

تعداد

درصد

شام

687

58

هیچکدام

259

22

ناهار

214

18

هردو

20

2

جمع

1180

100


نمودار شماره  9 – توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه کدام وعده غذایی آنها بیشتر حاضری است.

پاسخگویان معمولاً همراه غذای خود چه چیزی می‌خورند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از میان  پاسخگویان، 45 درصد معمولا همراه غذای خود ماست، 25 درصد سالاد، 18 درصد ترشی و 10 درصد معمولا سبزی می‌خورند.
"با توجه به اینکه هر یک از پاسخگویان امکان پاسخگویی به بیش از یک گزینه را داشتند، مجموع نظرات در جدول فراوانی بیشتر از 1180 شده است."

جدول شماره 10 – توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه همراه غذای خود چه چیزی می خورند

پاسخگویان معمولا همراه غذای خود چه چیزی می خورند

تعداد

درصد

ماست

593

45

سالاد

325

25

ترشی

235

18

سبزی

139

10

سایر

26

2

جمع

1318

100

نمودار شماره  10 – توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه همراه غذای خود چه چیزی می خورند

آیا پاسخگویان همراه غذا نوشیدنی می‌خورند ؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، اکثریت پاسخگویان (76 درصد) همراه غذای خود نوشیدنی می‌خورند.

 جدول شماره 11 – توزیع پاسخگویان بر اساس خوردن نوشیدنی

آیا پاسخگویان همراه غذا نوشیدنی می خورند

تعداد

درصد

بله

902

76

خیر

278

24

جمع

1180

100


نمودار شماره 11 – توزیع پاسخگویان بر اساس خوردن نوشیدنی

پاسخگویان همراه غذا چه نوع نوشیدنی می خورند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، از میان 902 نفر پاسخگویی که همراه غذای خود نوشیدنی می‌خورند، 35 درصد آب، 33 درصد دوغ و28 درصد همراه غذا نوشابه می‌خورند.

جدول شماره 12- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه همراه غذا چه نوشیدنی می خورند

پاسخگویان همراه غذا چه نوشیدنی می خورند

تعداد

درصد

آب

315

35

دوغ

299

33

نوشابه

251

28

دلستر

37

4

جمع

902

100

نمودار شماره 12- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه همراه غذا چه نوشیدنی می خورند


پاسخگویان بعد از غذا چای می خورند ؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از میان 1180 نفر پاسخگو، 60 درصد همراه غذای خود چای می‌خورند.

جدول شماره 13- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه بعد از غذا چای می خورند

پاسخگویان بعد از غذا چای می خورند

تعداد

درصد

بله

702

60

خیر

478

40

جمع

1180

100


نمودار شماره 13- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه بعد از غذا چای می خورند
 

پاسخگویان چه مدت  بعد از غذا چای می خورند؟

بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، از میان 702 نفر پاسخگویی که چای می‌خورند، 49 درصد کمتر از یک ساعت بعد از غذا، 28 درصد بین یک تا دو ساعت بعد از غذا و 23 درصد بلافاصله بعد از غذا چای می‌خورند.

جدول شماره 14- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه چه مدت  بعد از غذا چای می خورند

پاسخگویان چه مدت  بعد از غذا چای می خورند

تعداد

درصد

کمتر از یک ساعت

341

49

بین یک تا دو ساعت

197

28

بلا فاصله

164

23

جمع

702

100


نمودار شماره 14- توزیع پاسخگویان بر اساس اینکه چه مدت  بعد از غذا چای می خورند

 

کد خبر 44833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز