با توجه به محاسبات آماری انجام شده:
جنسیت پاسخگویان تاثیری در معنای نیکوکاری نزد آنان ندارد.
سن پاسخگویان در معنایی که آن ها از نیکوکاری دارند نقش دارد.
سطح تحصیلات در برداشت پاسخگویان از نیکوکاری بی تاثیر است.
مدیر طرح: زهرا ادریس آبادی
همکاران: سیامک کفایی، میترا زاغی، فریده درفشی، مصطفی کوچکی و سمیه گایکانی
پیشگفتار
«نباید صاحبان ثروت و نعمت درباره خویشاوندان خود و در حق مسکینان و مهاجران راه خدا از بخشش و انفاق کوتاهی کنند، بلکه باید با خَلقْ عفو و صلح پیشه کنند و از بدیها آسان درگذرند. آیا دوست نمیدارید که خدا هم در حق شما مغفرت و احسان کند که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.»
«احسان» از ریشه «حسن» بوده و در لغت به معنای خوبی، نیکی، نیکوکاری و بخشش است. بدین ترتیب مفهوم آن گستره وسیعی را در بر میگیرد. نیکی ریشه درسرشت و فطرت الهی آدمی دارد. نیکوکاری بهرهای ماندنی و غنیمتی پایدار است. نیکی به دیگران اصل و محور همه خوبیهاست. دژ استوار و زکات نعمتهاست. بالاترین زراعت و سودآورترین سرمایه که ضرر در آن راه ندارد. لبیک گفتن به نیروی ذاتی و درونی است؛ زیرا تمایل به خوبی و انجام دادن کارهای نیک از جمله ویژگیهایی است که خداوند حکیم در نهاد انسان قرار داده است. نیکی کردن پاسخ گفتن به ندای «اللّه» است؛ خداوندی که هیچ عملی را بیجواب نمیگذارد و بارها نیکوکاران وعده داده پاداش نیکی را در دنیا و آخرت ضایع نمیکند.
احسان مانند نیروی مغناطیسی است که جاذبه قوی آن، سرسختترین انسانها را به سمت خود میکشاند. نیکی بواسطه نیروی خارقالعادهاش، نور صفا و صمیمیّت را بر قلبهای تیره و تار میتاباند. دلهای سخت و سنگی در آسیاب مهر و مودت نیکو کاری خرد میشوند. احسان، پیوند دوستی و رفاقت را مستحکم میسازد و علایق و وابستگیهای عاطفی را پررنگتر میکند.
ـ الاِحْسانُ مَحَبّةٌ: احسان و نیکی محبت است.
احسان در اشکال مختلفی از قبیل انعام، انفاق، صدقه، وقف، اطعام، یتیم نوازی و رسیدگی به فقرا و درماندگان تجلی پیدا می کند. در نظر شرع و عرف، آنچه در مقابل شرّ و بدی است نیکی و خیر به شمار میآید و انجام دهنده آن عمل نیک، نیکوکار خوانده میشود.
ـ الاِحْسانُ رَأسُ الْفَضْلِ: احسان اساس فضیلت و خوبیهاست .
خداوند، خود معدن احسان و بخشش است و عالم تجلّیگاه احسان اوست. هرچه را قابلیت وجود داشته باشد به فضل خودش، در نیکوترین شکل میآفریند. پروردگار بزرگ، انسان را بر دیگر موجودات برتری داد و در احسان به او نسبت به دیگر مخلوقاتش سبقت گرفت؛ خداوندی که نعمتش را با کرم و بخشش خود آغاز میکند و اشتباهات بندگان را با بزرگواری میبخشاید. انسان را با یادآوری احسان خودش، به این امر مهم تشویق کرده است؛ آنجا که میفرماید: «احسان کن همانگونه که خداوند بر تو احسان کرد. »
کمک به همنوع از اصول اساسی دین مبین اسلام است که همچنان که خداوند در سوره مبارکه" انسان" آیه 8 و 9 می فرماید:«و به دوستی خدا به فقیر و اسیر و طفل یتیم طعام می دهند و گویند ما فقط برای رضای خدا به شما طعام می دهیم و از شما هیچ پاداش و سپاسی نمی طلبیم.»
در برخی از آیات بدون تعیین مصادیق نیکی، به نیکی کردن به دیگر (معنای دیگر از احسان) دستور و سفارش می دهد. (نساء آیه 36؛ انعام آیه 151؛ قصص آیه 77).
احسان به معنای انجام دادن نیکو و شایسته یک کار در شکل کامل و تمام آن نیز در برخی از آیات به چشم می خورد که می توان به آیات 23 سوره یوسف و نیز 7 سوره سجده و آیه 3 سوره تغابن اشاره کرد.
در عوض احسان، باید احسان کرد و قدردانی و تشکر بجا آورد. این کار، میل و رغبت نیکوکار را افزایش میدهد و انگیزه احسان را در وی قوی میسازد تا به کارهای نیک بیشتر مبادرت ورزد. نیکوکار، در انجام دادن عمل خیر، سستی به خود راه نمیدهد؛ بلکه در انجام دادن آن مشتاق و حریص است. با ذوق، علاقه و انگیزه قوی بر کارهای خیر و ثواب سبقت میگیرد و در راه آن ثابتقدم است. او فروتن است و کارهای خیر او رنگ و عطر خدایی دارد و هرگز با ریا و تظاهر عمل نیک خود را باطل نمیکند. پیوسته در خفا احسان میکند تا نیازمند را شرمنده و حقیر نسازد.
در کشور ما « نهاد وقف» از مصادیق بارز احسان و نیکوکاری است که هم از نظر چهره عبادی و قصد تقرب در آن و هم از جهت اقتصادی، اهمیت فراوانی دارد؛ چندان که می توان گفت در طول تاریخ یکی از وسایل عمومی شدن مالکیت خصوصی، توزیع عادلانه ثروت و حفظ میراث فرهنگی و شعائر مذهبی بوده است.
از آنجا که این عمل در سرشت بشریت تنیده شده، در سراسر دنیا افراد خیر به صورت مستقل یا در قالب NGO های کوچک وبزرگ فعالیت دارند. برای این افراد ملیت، فوم و نژاد مفهومی ندارد. سازمان های بزرگی از جمله یونیسف، FAO کمک های بشر دوستانه خود را به اقصی نقاط جهان ارسال می کنند.
در کشور ما نیز با پیروزی انقلاب اسلامی حمایت از نیازمندان در صدر برنامه ها قرار گرفت. در این راستا در 14 اسفندماه 1357 هجری شمسی با صدور فرمان امام خمینی (ره) کمیته امداد تشکیل شد. این نهاد برای ایجاد رفاه و برقراری تسهیلاتی در امر کمک رسانی به محرومان جامعه دایر شد. وبه منظور کمک به خانواده های محروم به خصوص برای خودکفا کردن آنها تاسیس شد. کمیته امداد از بزرگترین نهادهای تامین اجتماعی است و در خدمت گروه های آسیب پذیر جامعه قرار د ارد. این نهاد گفتنی است این نهاد انقلابی اکنون بنام کمیته امداد امام خمینی مشغول فعالیت است.
قابل ذکر است که همه ساله از چهاردهم تا بیست و یکم اسفندماه به نام هفته نیکوکاری نامگذاری شده است. برگزاری این هفته به منظور جذب کمک ها و هدایای مردم به خانواده های محروم و نیازمند است که جمع آوری و توزیع آن توسط کمیته امداد صورت می گیرد.
در سال های اخیر شاهد فعالیت گروه های خیریه در سطح کشور بوده ایم، مراکزی چون صندوق حضرت امیرالمومنین، صندوق حضرت رسول اکرم، سازمان خیریه حضرت فاطمه زهرا، صندوق صاحب الزمان و غیره. البته برخی از این سازمان ها در کنار جلب حمایت های مردمی در قالب صدقه و دریافت احسان و نذورات به فعالیت های دیگری نیز می پردازند. پرداخت وام های قرض الحسنه ازدواج، اشتغال، تقبل کفالت ایتام، تقبل هزینه های درمان، تحصیل افراد بی بضاعت و غیره از جمله اموری است که در شرح وظایف این گروه ها قرار گرفته است.
رسانهها میتوانند نقش به سزایی در ایجاد روحیه احسان و نیکو کاری در جامعه ایفا کنند،
" همبستگی و وفاق ملّی به عنوان پدیدهای اجتماعی، از لوازم و نتایج قطعی و حتمی توسعه همه جانبه و امنیت ملّی است. در مجموع، کار رسانهها در حفظ و تحکیم وفاق ملّی، افزایش مشارکت، رقابت و پویایی شهروندان، درونی و نهادی کردن نظام ارزشی و باورهای اعتقادی و معرفی ساز و کارهای حل و فصل تعارضها و چندگانگیهای فرهنگی و اجتماعی است."
رسانهها قدرت آن را دارند که با تقویت همبستگی در بین مردم وایجاد هماهنگی میان بخشهای مختلف جامعه به نوعی یک همدلی ملی ایجاد کنند، به عنوان مثال در همین ارتباط می توان به نقش صدا و سیما در ایجاد این همدلی دربین آحاد مردم جامعه در برگزاری هرچه با شکوهتر جشن نیکو کاری و تشویق مردم به احسان و نیکو کاری اشاره کرد.
کلیات تحقیق
در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به میزان شناخت مردم تهران از احسان و نیکوکاری دست یافت. این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 1177 نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.
اهداف تحقیق
هدف کلی این تحقیق دستیابی به مجموعه اطلاعات و پاسخ هایی است که پاسخگویان در مورد احسان و نیکوکاری بیان کردهاند.
روش نظرسنجی
در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است. نتایج نظرسنجی های گذشته این مرکز نشان می دهد که رعایت نسبت جنسی در فرآیند اجرای نظر سنجی های تلفنی بسیار مشکل و گاه (بخصوص با توجه به محدودیت زمانی) غیرممکن است. از این رو در گزارش نتایج نظرسنجی ها ارتباط بین متغیرهای مستقل از قبیل جنس و سن و تحصیلات با متغیر وابسته مهم سنجیده و از کا اسکوار (chi-square) برای محاسبه سطح معنی داری آن استفاده می شود. نتایج قابل اعتماد (در سطح معناداری 95 درصد به بالا) گزارش خواهد شد.
جامعه نمونه
در این تحقیق نمونه آماری شامل 1177 نفر از مردم تهران است لازم به ذکر است که از این تعداد 33 درصد مرد و 67 درصد زن هستند.
زمان اجرای نظرسنجی
این نظرسنجی از تاریخ 11 تا 14اسفند ماه 1386 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.
پرسشنامه نظرسنجی
1. جنس
2. سن
3. تحصیلات ؟
4. به نظر شما نیکوکاری یعنی چه ؟
5. به نظر شما به چه شکلی می شود به نیازمندان کمک کرد ؟
6. وقتی بخشش و نیکوکاری انجام می دهی به تو چه حسی دست می دهد ؟
7. به نظر شما بخشش و نیکوکاری چه اثراتی در جامعه دارد ؟
8. می دانید جشن نیکوکاری کی برگزار می شود ؟
9. آیا تصمیم گرفتید امسال توی جشن نیکوکاری شرکت کنید ؟
10. به نظر شما باید به چه کسانی کمک کرد ؟
11. کمک به نیازمندان وظیفه کدام نهاد یا سازمان هست ؟
12. شهرداری در این زمینه چه کمکی می تواند بکند ؟
13. روزنامه همشهری در این زمینه چه کمکی می تواند بکند ؟
چکیده:
طرح نظرسنجی حاضر، به منظور دست یافتن به میزان اطلاع مردم تهران در مورد احسان و نیکوکاری به اجرا درآمده است. یافتههای این طرح به قرار زیر است:
- 67 درصد از پاسخگویان زن و33 درصد مرد هستند.
-16 درصد پاسخگویان در گروه سنی 25 -21 سال قرار دارند.
- 35 درصد از پاسخگویان معنی نیکوکاری را کمک به دیگران می دانند.
- 48 درصد کمک کردن به نیازمندان را به دو شکل مادی و معنوی می دانند.
- 49 درصد از پاسخگویان پس از انجام احسان و نیکوکاری احساس خوشحالی می کنند.
- 42درصد از بین بردن فقر را از اثرات بخشش و نیکوکاری در جامعه بیان کرده اند.
- 74 درصد تاریخ جشن نیکوکاری را می دانند.
- 76 درصد از پاسخگویان اعلام کرده اند که در جشن نیکوکاری امسال شرکت خواهند کرد.
- 88 درصد معتقدند که باید به نیازمندان کمک کرد.
- 32 درصد کمک به نیازمندان را از وظایف کمیته امداد می دانند.
- 34 درصد ازپاسخگویان گفتند که شهرداری می تواند با دادن وام به نیازمندان کمک کند.
- 32 درصد معتقدند که روزنامه همشهری می تواند با تبلیغات به نیازمندان کمک کند.
جنس پاسخگویان
بر اساس جدول شماره 1، از میان 1177 نفر پاسخگو67 درصد زن و 33 درصد مرد هستند.
جدول شماره 1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس
جنس |
تعداد |
درصد |
زن |
787 |
67 |
مرد |
390 |
33 |
جمع |
1177 |
100 |
نمودار شماره 1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس
سن پاسخگویان
جدول شماره 2، نشان دهنده توزیع جامعه آماری این تحقیق است. همان طور که مشاهده می شود بزرگترین گروه سنی در 1177 نفر پاسخگوی این تحقیق را گروه سنی21 تا 25 سال (16 درصد) و کوچک ترین گروه سنی را افراد 46 تا 50 سال (5 درصد) تشکیل می دهند.
جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن
سن |
تعداد |
درصد |
21 تا 25 سال |
186 |
16 |
36 تا 40 سال |
177 |
15 |
26 تا 30 سال |
159 |
14 |
31 تا 35 سال |
154 |
13 |
15 تا 20 سال |
149 |
13 |
41 تا 45 سال |
109 |
9 |
60 سال به بالا |
97 |
8 |
51 تا 60 سال |
83 |
7 |
46 تا 50 سال |
63 |
5 |
جمع |
1177 |
100 |
نمودار شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن
سطح تحصیلات پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3، از میان 1177 نفر پاسخگو 40 درصد دیپلم و 5 درصد بی سواد هستند.
جدول شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات
میزان تحصیلات |
تعداد |
درصد |
دیپلم |
472 |
40 |
راهنمایی |
166 |
14 |
ابتدایی |
152 |
13 |
لیسانس و بالاتر |
150 |
13 |
دانشجو و فوق دیپلم |
117 |
10 |
بی سواد |
65 |
5 |
دبیرستان |
55 |
5 |
جمع |
1177 |
100 |
نمودار شماره 3 – توزیع پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات
به نظر شما نیکوکاری یعنی چه؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از میان 1177 نفر پاسخگو، 35 درصد نیکوکاری را کمک به دیگران معنی کرده اند. 24 درصد نیکی به دیگران، 16 درصد بخشش، 15 درصد عمل صالح و 10 درصد محبت را معنی نیکوکاری می دانند.
جدول شماره 4- توزیع پاسخگویان بر اساس تلقی آنها از معنای نیکوکاری
معنی نیکوکاری |
تعداد |
درصد |
کمک به دیگران |
408 |
35 |
نیکی به دیگران |
279 |
24 |
بخشش |
191 |
16 |
عمل صالح |
177 |
15 |
محبت |
122 |
10 |
جمع |
1177 |
100 |
نمودار شماره 4- توزیع پاسخگویان بر اساس تلقی آنها از معنای نیکوکاری
با توجه به محاسبات آماری انجام شده:
جنسیت پاسخگویان تاثیری در معنای نیکوکاری نزد آنان ندارد.
سن پاسخگویان در معنایی که آن ها از نیکوکاری دارند نقش دارد.
سطح تحصیلات در برداشت پاسخگویان از نیکوکاری بی تاثیر است.
به نظر شما به چه شکلی می شود به نیازمندان کمک کرد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، 48 درصد از پاسخگویان کمک مادی و معنوی را به عنوان مهم ترین روش کمک به نیازمندان بیان کردند.
جدول شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس روش های کمک کردن به دیگران
روش های کمک کردن به نیازمندان |
تعداد |
درصد |
مادی و معنوی |
565 |
48 |
مادی |
494 |
42 |
عاطفی |
118 |
10 |
جمع |
1177 |
100 |
نمودار شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس روش های کمک کردن به دیگران
با توجه به محاسبات آماری انجام شده:
جنسیت هیچ گونه تاثیری در روش کمک به نیازمندان نداشته است.
سن پاسخگویان نقشی در روش کمک آنها به نیازمندان ندارد.
سطح تحصیلات در روش کمک پاسخگویان به نیازمندان مداخله ای ندارد.
وقتی بخشش و نیکوکاری انجام می دهی به تو چه حسی دست می دهد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از میان 1177 نفر پاسخگو، 49 درصد خوشحالی را به عنوان حس خود بعد از بخشش و نیکوکاری بیان کردند. بقیه پاسخگویان (27 درصد) رضایت، (16 درصد) آرامش، (5 درصد) نوع دوستی و (3 درصد) اعتماد به نفس و غرور را عنوان کردند.
جدول شماره 6 – توزیع پاسخگویان بر اساس احساس آنها پس از نیکوکاری
حسی که بخشش در افراد ایجاد می کند |
تعداد |
درصد |
خوشحالی |
575 |
49 |
رضایت |
313 |
27 |
آرامش |
186 |
16 |
نوع دوستی |
61 |
5 |
اعتماد به نفس |
42 |
3 |
جمع |
1177 |
100 |
نمودار شماره 6- توزیع پاسخگویان بر اساس احساس آنها پس از نیکوکاری
به نظر شما بخشش و نیکوکاری چه اثراتی در جامعه دارد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 1177 نفر پاسخگو، 42 درصد از بین بردن فقر را مهم ترین تاثیر بخشش و نیکوکاری در جامعه می دانند. 30 درصد همبستگی، 18 درصد مهرورزی، و 7 درصد تامین امنیت اجتماعی را به عنوان مهم ترین اثر بخشش و نیکوکاری در جامعه بیان کرده اند. 3 درصد از پاسخگویان از اثرات اجتماعی نیکوکاری اطلاع ندارند.
جدول شماره 7 – توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنها درباره اثرات اجتماعی نیکوکاری
اثرات بخشش و نیکو کاری در جامعه |
تعداد |
درصد |
از بین بردن فقر |
494 |
42 |
همبستگی |
349 |
30 |
مهرورزی |
208 |
18 |
تامین امنیت اجتماعی |
88 |
7 |
نمی دانم |
38 |
3 |
جمع |
1177 |
100 |
نمودار شماره 7- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنها درباره اثرات اجتماعی نیکوکاری
با توجه به محاسبات آماری انجام شده:
جنسیت پاسخگویان در اعتقاد آنها نسبت به تعیین نوع اثرات بخشش و نیکوکاری در جامعه بیتاثیر است.
رابطه معناداری بین سن و نظرات پاسخگویان در مورد اثرات بخشش و نیکوکاری در جامعه مشهود نیست.
سطح تحصیلات پاسخگویان هیچ گونه تاثیری در اعتقاد آنها نسبت به تعیین نوع اثرات بخشش و نیکوکاری در جامعه ندارد.
می دانید جشن نیکوکاری کی برگزار می شود؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 1177 نفر پاسخگو، اکثریت آنها (74 درصد) از زمان برگزاری جشن نیکوکاری اطلاع دارند.
جدول 8 – توزیع پاسخگویان بر اساس آگاهی ا یشان از زمان برگزاری جشن نیکوکاری
اطلاع از زمان برگزاری جشن نیکوکاری |
تعداد |
درصد |
بله |
867 |
74 |
خیر |
310 |
26 |
جمع |
1177 |
100 |
نمودار 8 – توزیع پاسخگویان بر اساس آگاهی ایشان از زمان برگزاری جشن نیکوکاری
آیا تصمیم گرفتید امسال توی جشن نیکوکاری شرکت کنید؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9، 76 درصد از پاسخگویان تصمیم دارند در جشن نیکوکاری امسال شرکت کنند.
جدول 9 – توزیع پاسخگویان بر اساس تصمیم آنها به شرکت در جشن نیکوکاری امسال
تصمیم برای شرکت در جشن نیکوکاری امسال |
تعداد |
درصد |
بله |
658 |
76 |
خیر |
122 |
14 |
نمی دانم |
87 |
10 |
جمع |
867 |
100 |
نمودار شماره 9 – توزیع پاسخگویان بر اساس تصمیم آنها به شرکت در جشن نیکوکاری امسال
به نظر شما باید به چه کسانی کمک کرد؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از میان 1177 نفر پاسخگو، اکثریت آنها (88 درصد) معتقدند که باید به نیازمندان کمک شود. 9 درصد افراد بی سرپرست و 3 درصد از کار افتادگان را مستحق کمک می دانند.
جدول شماره 10 – توزیع پاسخگویان بر اساس نظرات آنها درباره افرادی که به کمک نیاز دارند
به چه افرادی باید کمک کرد |
تعداد |
درصد |
نیازمندان |
1035 |
88 |
افراد بی سرپرست |
108 |
9 |
از کار افتادگان |
34 |
3 |
جمع |
1177 |
100 |
نمودار شماره 10- توزیع پاسخگویان بر اساس نظرات آنها درباره افرادی که به کمک نیاز دارند
کمک به نیازمندان وظیفه کدام نهاد یا سازمان است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، 32 درصد کمک به نیازمندان را از وظایف کمیته امداد می دانند. بقیه پاسخگویان (16 درصد) همه مردم، (14 درصد) دولت، (13 درصد) بهزیستی، (11 درصد) همه نهادها، (6 درصد) سازمان امور خیریه و (1 درصد) تامین اجتماعی را به عنوان نهاد مسئول کمک به نیازمندان عنوان کردند. 7 درصد از پاسخگویان نیز جواب این سوال را نمیدانستند.
جدول شماره 11 – توزیع پاسخگویان بر اساس نظرآنها درباره نهاد مسئول کمک به نیازمندان
کمک به نیازمندان وظیفه کدام نهاد است |
تعداد |
درصد |
کمیته امداد |
375 |
32 |
مردم |
188 |
16 |
دولت |
161 |
14 |
بهزیستی |
153 |
13 |
همه نهادها |
135 |
11 |
نمی دانم |
81 |
7 |
سازمان امور خیریه |
71 |
6 |
تامین اجتماعی |
13 |
1 |
جمع |
1177 |
100 |
نمودار شماره 11- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنها درباره نهاد مسئول کمک به نیازمندان
شهرداری در این زمینه چه کمکی می تواند بکند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 12، از میان 1177 نفر پاسخگو، 34 درصد دادن وام را به عنوان وظیفه شهرداری در کمک به نیازمندان بیان کردند. 19 درصد برگزاری جشن، 17 درصد شناسایی و معرفی افراد به سازمان های مرتبط را وظیفه شهرداری برای کمک به نیازمندان میدانند. 21درصد معتقدند شهرداری کار خاصی نمی تواند انجام دهد و 9 درصد نظر خاصی راعنوان نکردند.
جدول 12- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنها درباره وظیفه شهرداری در کمک به نیازمندان
اقدام شهرداری در زمینه کمک به نیازمندان |
تعداد |
درصد |
دادن وام |
406 |
34 |
هیچ کار |
242 |
21 |
برگزاری جشن |
220 |
19 |
شناسایی و معرفی افراد به نهادها |
201 |
17 |
نمی دانم |
108 |
9 |
جمع |
1177 |
100 |
نمودار شماره 12- توزیع پاسخگویان براساس نظر آنها درباره وظیفه شهرداری در کمک به
نیازمندان
روزنامه همشهری در این زمینه چه کمکی می تواند بکند؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 13، 32 درصد از پاسخگویان مهم ترین نقش روزنامه همشهری را در کمک به نیازمندان تبلیغات عنوان کرده اند. 31 درصد آگاهی دادن به مردم و 16 درصد فرهنگ سازی را در پاسخ به این پرسش بیان کردند. 14 درصد معتقدند که روزنامه همشهری هیچ کاری را در این زمینه نمی تواند انجام دهد و 7 درصد پاسخ این سوال را نمیدانستند.
جدول شماره 13- توزیع پاسخگویان بر اساس نظرآنها درباره نقش روزنامه همشهری در کمک به نیازمندان
وظیفه روزنامه همشهری در قبال نیازمندان |
تعداد |
درصد |
تبلیغات |
372 |
32 |
آگاهی دادن به مردم |
366 |
31 |
فرهنگ سازی |
192 |
16 |
هیچ کار |
167 |
14 |
نمی دانم |
80 |
7 |
جمع |
1177 |
100 |
نمودار شماره 13- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنها درباره نقش روزنامه همشهری در کمک به نیازمندان
منابع و مآخذ: