فاطمه عسگری‌نیا ـ خبرنگار: وارد محله «سیروس» که می‌شویم، همسایگی بافت جدید و قدیم محله، توی ذوق آدم می‌زند.

هویتی که گم شد

یک سوی خیابان آپارتمان‌های سر به فلک کشیده طرح نوسازی بافت فرسوده دیده می‌شود و سوی دیگر، خانه‌های نقلی کوتاه و بلند. نخستین چیزی که در این تصویر به چشم می‌خورد بی‌هویتی محله‌ای در سایه این همه آشفتگی است. از وقتی جای خانه‌های نقلی و کوچک در محله را طرح مشارکتی پروژه «۲۱۴ واحدی» وزارت راه و شهرسازی وزارت کشور و شهرداری تهران گرفت و مجتمع‌های مسکونی بزرگ یکی پس از دیگری در محله قد کشیدند، خیلی از قدیمی‌های محله بار و بنه مهاجرت بستند و از محله رفتند. آنها هم که ماندند به اعتراف خودشان نه طاقت دل کندن از خانه‌های قدیمی و محله دوست‌داشتنی‌شان را دارند نه می‌توانند این بی‌هویتی محله را تحمل کنند. نخستین موضوعی که اهالی محله از آن نالانند بلاتکلیفی کوچه‌پسکوچه‌های محله اندر خم طرح‌های نوسازی است که این روزها شکل دندانه‌ای به خود گرفته‌اند تا محل دنجی برای معتادان متجاهر فراهم کنند.

  • همگرایی مردم از بین رفته است
    «مهربان امامی» بانوی ۴۲ ساله‌ای که به گفته خود همه کودکی‌هایش را در محله سیروس سپری کرده و دل کندن از این محله برایش سخت است، می‌گوید: «در گذشته‌های نه چندان دور محله سیروس یکی از محله‌های قدیمی تهران بود که اهالی آن، همدرد و همراه بودند. خانه‌ها در نهایت ۲طبقه بودند و همسایه‌ها هوای هم را داشتند اما از وقتی سر و کله آپارتمان‌ها در محله پیدا شد، حال و هوای محله هم تغییر کرد. شکل و شمایل محله در سایه تخریب خانه‌های قدیمی و ساخت آپارتمان‌ها به هم ریخته است و دیگر آن همگرایی بین اهالی محله نیست.»
  • اهالی از نوسازی سهمی ندارند
    «جواد اقبالی» یکی دیگر از اهالی محله در حالی که به ساختمان‌های بلندمرتبه پروژه معروف ۲۱۴ واحدی سیروس اشاره می‌کند و می‌گوید: «قرار بود این پروژه به نفع اهالی محله ساخته شود. اما به حدی واحدهای ساخته شده گران بودند که هیچ‌کدام سهم اهالی نشد. از طرفی دیگر واگذاری بخش عمده‌ای از این واحدها به جامعه طلاب و کارکنان برخی دستگاه‌های اداری، ناهمگونی قابل ملاحظه‌ای را در میان جمعیت ساکن در محله شکل داده و موجب شده هویت اجتماعی محله از بین برود و ساکنان آن تعامل سازنده‌ای با هم نداشته باشند.»
  • افزایش منازعه و درگیری
    «سمیه اسلامی» یکی دیگر از اهالی محله سیروس که در یکی از خانه‌های قدیمی همسایه پروژه ۲۱۴ واحدی سکونت دارد، می‌گوید: «نگاهی گذرا به محله و وضعیت آن خبر از وخامت حال آن می‌دهد. نوسازی یک در میان خانه‌های محله و عقب‌نشینی نیمه‌کاره کوچه‌ها، چهره محله را زشت کرده است. با ساخت آپارتمان‌ها بر جمعیت محله افزوده شده اما وضعیت خیابان‌ها و کوچه‌ها تغییر نکرده است. نبود فضای لازم برای پارکینگ آپارتمان‌ها موجب شده تا هر روز تعداد قابل توجهی از خودروها در محله پارک شود و این موضوع همواره موجب درگیری میان اهالی است. »
    «سعید سبحانی» یکی از کاسبان قدیمی محله سیروس است.

او می‌گوید: «هر چند افزایش جمعیت محله، بازار کسب و کار ما را رونق داده اما واقعیت امر این است که اگر مسئولان قصد بهسازی و نوسازی محله را داشتند درست نبود با ساخت یک مجتمع مسکونی بزرگ که بیشتر ساکنانش از خارج محله آمده و در آن ساکن شده‌اند هویت محله را از بین ببرند. قرار بود در این محله آپارتمان‌های جدید ساخته و با واگذاری آنها به اهالی، بستر نوسازی محله فراهم شود. این در حالی است که متأسفانه اهالی محله هیچ نفعی از این مجتمع نبردند.» این کاسب قدیمی در ادامه حرف‌هایش از چند دسته شدن ساکنان محله به‌عنوان یکی دیگر از آسیب‌های وارده به محله اشاره می‌کند و می‌گوید: «در گذشته همه اهالی محله به قول معروف از یک قماش بودند اما امروز این‌گونه نیست.»

  • امنیت از محله رفته است
    «نیره معصومی» هم از اهالی محله سیروس است. او که همراه خانواده ۱۰ سالی می‌شود ساکن محله سیروس شده، می‌گوید: «۱۰ سال پیش که به این محله آمدیم به خاطر بافت سنتی و قدیمی که داشت یکی از محله‌های امن برای خانواده‌های ساکن در آن بود. هر ساعت از شب که در محله‌ تردد می‌کردیم ترس و واهمه‌ای نداشتیم اما امروز این شرایط وجود ندارد. عقب‌نشینی‌های یک در میان خانه‌ها، این محله را ناامن کرده است. حضور معتادان بی‌خانمان در محله و سکونت در این عقب‌نشینی‌ها موجب شده تا محله برای خانواده‌ها امن نباشد. » او در حالی که مادر ۳ فرزند است از نبود فضای سبز کافی در محله گلایه‌مند است و می‌گوید: «محله سیروس با این همه جمعیت ساکن در آن، تنها یک بوستان دارد که این بوستان هم به حدی کوچک است که پاسخگوی نیاز اهالی محله نیست.»

یکی از کاسبان قدیمی محله سیروس: قرار بود در این محله آپارتمان‌های جدید ساخته و با واگذاری آنها به اهالی، بستر نوسازی محله فراهم شود اما اهالی محله هیچ نفعی از آن نبردند

کد خبر 449137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha