شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که نظر رسمی این شورا درباره طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده 57 و اصلاح ماده 19 قانون انتخابات مجلس یکشنبه 4اسفند، اعلام می‌شود.

به گزارش مهر، دکتر عباسعلی کدخدایی در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده 57 و اصلاح ماده 19 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: شورای نگهبان نظر خود درباره این طرح را امروز اعلام خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه به موجب این طرح الحاقی دو اصلاح در قانون انتخابات به عمل می آید افزود: بر اساس تبصره دو ماده یک این قانون نصب و الصاق عکس و پوستر ممنوع بوده و چاپ عکس نیز صرفاً محدود به زندگینامه، جزوه، بروشور و کارت حداکثر اندازه 10× 15 مجاز است، همچنین نصب بنر و پارچه در محل ستادهای اصلی نامزدها به تفکیک برادران و خواهران مجاز می شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به دیگر اصلاح صورت گرفته در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس مصوبه مجلس، ماده 19 این قانون اینگونه اصلاح شد که آراء ناخوانا، آرا سفید ریخته شده به صندوق و آرایی که حاوی اسامی غیر از نامزدهای تایید صلاحیت شده باشد، با تایید هیئت نظارت حوزه انتخابیه مربوطه، باطل و جزء آرا ماخوذه محسوب نمی‌شود، بر این اساس هیئت نظارت باید مراتب را در صورت جلسه قید کند.

کدخدایی تصریح کرد: همچنین صندوق‌های فاقد لاک و مهر انتخاباتی، آراء زائد به تعداد تعرفه، آراء کسانی که به سن قانونی رای دادن نرسیده باشند، آرایی که با شناسنامه افراد فوت شده یا غیر ایرانی داده شده باشد، آرایی که با تقلب و تزویر (در تعرفه‌ها، آراء، صورت جلسات و شمارش) به دست آمده باشد، آرایی که با شناسنامه غیر یا جعلی اخذ شده باشد، آرای تکراری، آرایی که با شناسنامه کسانی که حضور ندارند، اخذ شده باشد و آرایی که فاقد مهر انتخاباتی باشد، جزو برگه‌های رأی باطل محسوب می شود و جزو آرای ماخوذه به شمار نمی آیند.

معاون اجرایی شورای نگهبان گفت: همچنین با تصویب نمایندگان مجلس آرایی که از طریق تهدید به دست آمده باشد، آرایی که روی ورقه غیر از برگه رأی نوشته شده باشد و آرایی که از طریق خرید و فروش به دست آمده باشد، جزو برگه‌های رای باطل محسوب می شود. همچنین کل آرای مندرج در صورت جلسه‌ای که صندوق اخذ رأی آن فاقد اوراق رأی یا برگه های تعرفه باشد، باطل می شود و جزء آرای ماخوذه محسوب نخواهد شد. همچنین آرای زائد (آرای زاید بر تعداد تعرفه) به قید قرعه از کل برگه‌های رأی کسر می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با اشاره به لایحه بودجه سال 87، گفت: لایحه بودجه 87، امسال به صورت خلاصه و بدون تبصره‌هایی که در گذشته به آن اضافه می شد به مجلس تقدیم شد، البته مجلس الحاقیه‌هایی را ضمیمه این لایحه کرد اما این الحاقیه‌ها نسبت به بودجه سال‌های گذشته کمتر بود.

وی ادامه داد: شورای نگهبان نیز علی رغم درگیر بودن با مسئله بررسی صلاحیت‌ها، در جلسات متعدد لایحه بودجه 87 را مورد بررسی قرار داد و نظر خود را ظرف مهلت قانونی اعلام کرد.

کد خبر 45013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز