پیروز حناچی در سومین نشست «TOD» (توسعه شهر بر مبنای حمل و نقل همگانی) با اشاره به الگوهای شهرهای لندن و سئول در اجرای رویکرد انسان محوری اظهار داشت: در لندن منطقه فرسوده و خالی از سکنه با سرمایهگذاری، ایجاد مناطق مسکونی و تجاری به یک مرکز پر رونق تبدیل میشود که بدون اتصال به شبکه حمل و نقل شهری امکان چنین تحولی وجود نداشت.
حناچی افزود: سئول هم تجربه موفقی در ایجاد شهر جدید مبتنی بر توسعه حمل و نقل و قطار شهری و عدم تمرکز دارد که بد نیست به آن اشاره کنیم.
شهردار تهران توضیح داد: زمانی در اتوبوسهای شهری سئول که برای ۶۰ تا ۷۰ مسافر طراحی شده بود ۲۰۰ نفر سوار میشدند لذا مدیران این شهر تصمیم گرفتند این شرایط را تغییر دهند؛ تغییر این شرایط هم با ایجاد و توسعه پیاده راهها و پیوستگی بیشتر آنها همراه بود.
وی ادامه داد: حذف بزرگراهها و تجدید حیات فضا به کمک جریان آب از جمله رویکردهای مدیران شهری سئول برای تغییر وضعیت بود و دقیقا در چنین زمانی مدیران شهری سئول تصمیم به برچیدن بزرگراههای طبقاتی گرفتند، البته در همین زمان بود که ما تصمیم به ساخت بزرگراه طبقاتی صدر در تهران گرفتیم.
شهردار تهران تاکید کرد: این در حالی است که اجرای پروژههایی از این دست (رویکردهای انسان محوری) بر شدت گرمایش محیط هم تاثیرگذار بوده و سبب کاهش آن شده است.
وی ادامه داد: در سئول اتفاق دیگری هم افتاد و آن اجرای خط اتوبوسهای تندرو است؛ در اجرای این سیستم متولیان آن شهر توانستند عدم تمرکز در شهر را اجرا کنند و به واسطه اینکه حجم زیادی از ترافیک به تردد دانشآموزان و دانشجویان بر میگشت، مشوقهای خوبی برای این قشر در نظر گرفتند تا از سیستمهای حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
شهردار تهران با بیان اینکه در تهران نیز سامانه اتوبوسهای تندرو را پیاده کردیم اما باید در نظر داشت الگوی رویکرد انسان محوری برنامه ریزی شده و همه جانبه باشد عنوان کرد: در اجرای این الگوها باید اولویتهای تهران برای توسعه پیادهراهها را تعریف کرد که میدان امام حسین(ع) جزء این اولویتهاست.
- تغییر میدان امام حسین شتابزده بود
حناچی ادامه داد: متاسفانه هنگامی که تصمیم به تغییر میدان امام حسین (ع) گرفته شد نیز شتابزده، سلیقهای و بدون مطالعه عمل کردیم به طوری که پیادهمحوری و انسانمحوری که مدنظر بود محقق نشد.
شهردار تهران گفت: ما میتوانیم با تجربهای که داشتیم و کیفیتی که داریم تلاش کنیم از پایلوت (نمونه) موفق این پروژه ها در شهرهای دیگر استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه شهر فقط برای خودروها نیست بلکه برای انسانهایی است که در آن زندگی میکنند اظهارداشت: در تجربه جدید که در تهران صورت میگیرد هیچ شکی نیست که باید پیادهراهها را توسعه دهیم و از حرکت خودرو بکاهیم اما اگر این توسعه بدون مطالعه باشد و همه جوانب را نبینیم راه گذشتگان را رفتهایم.
- کودکان برج میلاد را نماد تهران نمیدانند
شهردار تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به نقاشیهای کودکان و تصویری که از تهران داشتند گفت: امروز دیگر کودکان برج میلاد را نماد تهران تصویر نمیکنند، بلکه شهری انسان محور را تصویر میکنند و ما باید در این مسیر گام برداریم.
منبع: معاونت ارتباطات و بینالملل شورای اسلامی شهر تهران
نظر شما