یکی از ویژگیهای مثبت تبلیغات و اطلاعرسانی در حوزه مدیریت شهری، انتقال مفاهیم و فرهنگها به زبان ساده و روان و دومین موضوع دسترس بودن و در معرض دید عموم بودن آنهاست. یعنی شهروندان هنگام عبور و مرور در خیابانها و گذرها با اینگونه ابزارهای اطلاعرسانی مواجه میشوند و ناخودآگاه درباره موضوعهای مختلف تأمل و فکر میکنند. شهروندان در این زمینه نمونههای فراوانی در ذهن دارند که مهمترین آنها نصب بنر، پلاکارد، نوشتههای دیواری و... در نقاط پر رفتوآمد منطقه ۱۸ مثل اطراف پل مکانیزه عابرپیاده چهارراه یافتآباد است. در اینجا لازم است بهطور خلاصه به برخی ازآثار تبلیغات و اطلاعرسانی مفید شهری اشاره کنیم: در زندگی شهرنشینی کنونی، اگر شهروندان نسبت به حقوق و وظایف خود نسبت به دیگران آگاهی داشته باشند، با ناملایمات و ناهنجاریهای کمتری مواجه خواهند شد. نمونه بارز آن آشنایی با قوانین و فرهنگ آپارتماننشینی است. متولیان اصلی تبلیغات شهری باید توجه ویژهای به شاخصهها، معیارهای محله و منطقه داشته باشند. به فرض در حریم خط راهآهن که آمار اعتیاد در خانوادهها تا اندازهای بالاست، کارهای فرهنگی و اطلاعرسانی باید سمت وسوی مشخصی داشته باشد تا آثار مطلوبتری به جا بگذارد و برای دیگر محلهها نیز به همین صورت. گاهی وقتها نگاه کردن به متن و مطلبی کوتاه در تبلیغات شهری چنان تأثیرگذاری و بازخوردی در بینندگان میگذارد که شاید برگزاری چندساعت کارگاه آموزشی نداشته باشد. علت آن هم مشخص است؛ مفاهیم به شکل کاملاً ساده در کمترین زمان ممکن به افراد مختلف انتقال پیدا میکند. بهویژه در شرایطی که اغلب شهروندان درگیر مشکلات مختلف زندگیاند و زمان کمتری برای افزایش معلومات و آگاهی دراختیار دارند. ارزانی و صرفه اقتصادی تبلیغات و اطلاعرسانی هم از این ویژگیهاست. اگر به فرض در هر کارگاه و کلاس آموزشی حداکثر ۲۰۰ نفر بتوانند ثبتنام و شرکت کنند، هر ساعت هزاران نفر از محلهای تبلیغات شهری تردد میکنند و میتوانند بدون هیچ هزینه و زحمتی نکته و مطلبی یاد بگیرند و به دیگران هم بیاموزند.
مجتبی ولی محمدی- کارشناس فرهنگی و اجتماعی ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۸:زمان بسیار باارزش و غیرقابل بازگشت است، بنابراین متولیان امور فرهنگی با در نظر گرفتن این مهم میکوشند با ابزار و امکانات جدید اطلاعرسانی در کمترین زمان ممکن بهترین تأثیرگذاری و فرهنگسازی را در جامعه داشته باشند.
کد خبر 459898
نظر شما