چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

علی‌الله‌سلیمی - دبیر تحریریه: خیابان دماوند از معابر اصلی و قدیمی شرق تهران است که همپای توسعه تهران در دهه‌های اخیر، شاهد تغییرات بسیاری بوده و اکنون چهره متفاوتی نسبت به سال‌های اولیه شکل این معبر مواصلاتی مهم در شرق پایتخت پیدا کرده است.

سلیمی

با آنکه این خیابان در سال‌های اخیر بر اثر ساخت‌وسازهای شهری جدید دچار تغییرات زیادی شده اما هنوز نشانه‌هایی از بافت قدیمی خود را دارد که اتفاقاً همین مسئله به یکی از دغدغه‌های ساکنان محله‌های مجاور این خیابان تبدیل شده است. ریشه این مسئله به سال‌های اولیه شکل‌گیری این خیابان برمی‌گردد که محله‌های فعلی مجاور آن، هنوز به شکل امروزی نبود و دو سوی خیابان دماوند را گاراژهای بزرگ احاطه کرده بود. مشاغل رایج در این گاراژها اغلب خدماتی بود و به دلیل‌ تردد نسبتاً بالای خودروها در این مسیر، مشاغل خدمات خودرو، مثل مکانیکی، صافکاری و نقاشی خودرو، در این گاراژها حضور پررنگی داشت.

همچنین برخی مشاغل که در زندگی شهری جای چندانی نداشت، مثل خرید و فروش احشام و دام زنده، در برخی از این گاراژها انجام می‌شد که البته به خاطر فاصله نسبتاً زیاد این مکان‌ها با بافت‌های مسکونی که در آن زمان قابل توجه بود، ساکنان بافت‌های مسکونی خیلی از این مسئله گله و شکایت نداشتند. اما این شرایط در سال‌های اخیر تغییر کرده و برخی از صاحبان گاراژها، املاک خود تغییر کاربری داده و آنها را به مجتمع‌های مسکونی جدید تبدیل کرده‌اند. با توجه به اینکه رویکرد اخیر به‌صورت هماهنگ و یکدست نبوده، با تغییر کاربری برخی گاراژها از خدماتی به مسکونی، گروه از خانواده‌ها در مجتمع‌هایی ساکن شده‌اند که اطراف آنها را گاراژهای خدماتی وگاه متروکه احاطه کرده و همین مسئله مشکلاتی را برای این شهروندان ایجاد می‌کند. انتظار می‌رود با تدابیر مسئولان مربوطه و صاحبان گاراژهای باقی مانده در این مسیر، رفاه ساکنان جدید حاشیه خیابان دماوند تأمین و برای آینده این محدوده، طرح‌های مناسبی برنامه‌ریزی و اجرا شود.

کد خبر 460490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha