همشهری آنلاین - مریم باقرپور: گاراژ یا انبارهای جمعآوری خودروهای اسقاطی در منطقه ۲ پراکندهاند. اما بیشترشان در بخش جنوب و حاشیه غربی به ویژه خیابانهای چوبتراش، تیموری، گلاب و...از محله طرشت قرار دارد، چون از گذشته در این محدوده باغها و زمینهای زیای وجود داشت که به مرور به کارواش، تعمیرگاه و برخی مواقع هم گاراژ تبدیل شدهاند. گاراژی در خیابان چوبتراش یکی از بزرگترین آنهاست که مالکش به دلیل وسعت زیاد مجموعه، قسمتی از آن را به مکانی برای پارک خودروهای تصادفی تبدیل کرده و از بخش دیگر برای شستوشوی خودروها استفاده میشود. گاراژ دیگری هم به فاصله چند متری از آن قرار دارد که بیشترین خرید و فروش خودروهای تصادفی در آنها انجام میشود. سه کانکس هم با رنگهای مختلف در محوطه خرید و فروش خودروهای تصادفی هست و داخلش افرادی نشستهاند که میگویند، هریک مسئول بخشی از خودرو اند و به نوعی کارشناسان این مرکز محسوب میشوند.
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
گرانترین خرید و فروشها
شاید تصور شود که در گاراژها فقط باید به دنبال خودروهای وطنی یا حداکثر ماشینهایی با میانگین قیمتی ۱۰۰ میلیون تومان بود اما با گشتی کوتاه در گاراژهای ۲۰گانه محله طرشت، واقعیت با آنچه که تصور دیدنش را دارید کاملاً متفاوت میشود. اینجا ماشینهایی با قیمتهای بالا هم وجود دارد که رقم برخی به یک تا ۲ میلیارد تومان هم میرسد. فروش یک دستگاه تویوتا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی نمونه یکی از این خرید و فروشهاست.
همچنین خودرو هیوندا به ارزش ۷۲۰ میلیون تومان از دیگر معاملاتی است که در گاراژهای طرشت انجام و با ارقام ثبت شده در این معاملهها باید گفت گاراژهای منطقه طرشت گوی سبقت را از دیگر مناطق دیگر ربوده و تبدیل به بورس فروش خودروهای چند صد میلیونی شدهاند.
فروشندگان هم به همان اندازه که خریداران ماشینهایشان خاص هستند و با شکسته شدن چراغ ماشین یا زدگی گلگیر ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان زیر قیمت ماشین خود را میفروشند تا بتوانند در کمترین زمان ممکن ماشین جدید و بدون خط و خش خریداری کنند. البته خودروهایی هم هستند که تولید داخلیاند و بین ۱۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون فروخته میشوند. یکی از گاراژدارها میگوید: «اوایل مازراتی و بنز هم داشتیم اما الان تعداد خودروهای خارجی خیلی کمتر شده است، چون قیمت ماشین بالا رفته و در نتیجه بیشترین تلاش مالکان خودروها حتی در نوع خارجی، تعمیر است، در حالیکه روزگاری ایجاد تو رفتگی کاپوت یا یکی از درها برخی خودروهایشان را به اینجا میآوردند.»
در این میان ایجاد ارتباط بین فروشنده و خریدار بخشی از کارکردهای این گاراژهاست.
فروشنده زیاد و خریدار کم
هرچه اضاع و احوال اقتصادی جیب مردم بهتر باشد، گاراژداران و خریداران خودروهای تصادفی هم وضعیت بهتری پیدا میکنند. اما این روزها وضع خرید و فروش خودروهای تصادفی حال بهتری نسبت به فروشندگان خودورهای صفر کیلومتر ندارد و گاراژداران منطقه از کساد بودن بازارشان دل خوشی ندارند. خریداران عادی تمایل خود را برای خرید ماشینهایی که مشتریان معمولی توانایی خریدشان را به دلیل شرایط اقتصادی ندارند از دست دادهاند. بیشترین سهم خرید و فروش ماشین در گاراژهای طرشت هم در ماههای اخیر در دست پراید بوده و دلیل آن هم ارزانتر بودن در مقایسه با خودروهای دیگر است.
عکس بده، قیمت بگیر
در گاراژهای محلههای طرشت برای اینکه افراد بدانند ماشین تصادفی چقدر ارزش ریالی دارد، تنها کافی است از زوایای مختلف آن چند عکس با گوشی تلفن همراه خود بگیرند و آن را به صاحبان این گاراژها نشان دهند تا در اندک زمانی قیمت ماشین را حساب و کتاب کنند. اگر خودرو بیمه داشتهباشد خریداران شرکتکننده در مزایدههای بیمهها برای فروش ماشینهای تصادفی صاحبان گاراژها هستند و کمتر پیش میآید قیمت آنها با قیمت پیشنهادی بیمهها تفاوت داشته باشد.
فروش خودروهای موتورخاموش
در گاراژها، اگر فردی از ماشینی خوشش بیاید میتواند با پرداخت پول آن را بخرد. البته با خرید باید برای سرو سامان دادن آن یک راست به تعمیرگاه برود و اگر در این لحظه با این جمله که ماشین درست شدنی نیست مواجه شد باید بداند اعتراضی به گاراژدار وارد نیست. در رسم فروش ماشینهای تصادفی منطقه قرار بوده خریدار بداند، ماشین به اصطلاح «موتور خاموش» است و باید برای آن هزینه کند تا درست شود. تضمینی هم برای درست شدن آن نیست و به این دلیل باید ماشینها را به خوبی بررسی کرد و به قول معروف بیگدار به آب نزد. این شرایط باعث شده است مشتریان گاراژهای فروش خودروهای تصادفی آدمهای معمولی نباشند و افراد متخصص و کارشناس آشنا با این حرفه جرئت و جسارت خرید ماشین از گاراژدارها را داشته باشند. خریدار باید حداقل برای مرتب کردن ظاهر خودرو، بسته به نوع ماشین و خسارت وارد شده به آن، از ۵ میلیون به بالا خرج کنند. شاید همین موضع باعث شده تعداد صافکاریها و نمایشگاههای خودرو منطقه در مقایسه با سالهای قبل افزایش پیدا کند و کارشان رونق بگیرد چون آنها همان مشتریان با دل و جرئت گاراژداران هستند و پای ثابت خرید ماشینها.
قیمتگذاری با گاراژدارها
در ۲۰ گاراژ خودروهای اسقاطی و تصادفی منطقه۲ به گفته یکی از مأموران پلیس همه چیز قانونی است و خودروها مدارک کامل دارند. بنابراین منعی در زمینه کارکرد آنها وجود ندارد. اما برخی خریداران معتقدند که گاراژداران از ضوابط و شرایط نرخگذاری واحدی پیروی نمیکنند و تنها سلیقه آنها و انصافشان است که قیمتها را تعیین میکند. شرکت گاراژداران در مزایدههای شهرهای دیگر و ورود خودروهای تصادفی از دور و نزدیک هم در این موضوع بیتأثیر نیست چون گاراژدار در شهرستان خودرو را به قیمت کمتر میخرند و با انتقال به تهران با قیمتی بالاتر میفروشند. چون نرخ نامه مشخصی در این زمینه وجود ندارد و همه چیز توافقی انجام میشود این کار آنها هم خلاف مقررات نیست.
نظر شما