مدیر مرکز خدمات درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: ناباروری هنوز هم در جامعه ما تابو است، به‌ویژه در مردان که دیرتر از زنان با آن کنار می‌آیند و به درمان می‌پردازند و همین می‌تواند باعث از دست رفتن فرصت فرزندآوری برای آنها شود. این در حالی است که گفته می‌شود عوامل موثر بر ناباروری به مردان بیشتر از زنان آسیب‌ می‌رساند.  

ناباروری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی صادقی‌تبار با اشاره به آمار ۱۵ تا ۲۰ درصدی ناباروری زوجین در ایران و با تاکید بر آن‌که نرخ ناباروری در کشورهای مختلف متفاوت است، گفت: نرخ جهانی ناباروری حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد و تقریبا برابر با آمار ناباروری در ایران است.

وی ادامه داد: آمار ناباروری در استان‌های مختلف ایران نیز متفاوت است و بر اساس پژوهشی که پژوهشگاه ابن‌سینا چند سال پیش انجام داده، بین ۱۶ تا ۲۱ یا ۲۲ درصد و میانگین آن ۲۰/۲ درصد است.

این مسئول با بیان این‌که میزان ناباروری در یک جامعه تابعی از شرایط محیطی است، توضیح داد: غیر از عوامل نژادی و قومی که می‌توانند بر ناباروری موثر باشند، عوامل محیطی نیز بر میزان ناباروری افراد یک جامعه بسیار اثرگذارند. در جوامع صنعتی و شهرها عوامل فیزیکی همچون آلاینده‌ها، آلودگی هوا، تشعشعات و امواج، شیوه زندگی (Life style) و نحوه پوشش و فعالیت افراد مختلف بر احتمال ناباروری آنها تاثیر می‌گذارند.

صادقی‌تبار افزود: در نهایت شاهد هستیم که نرخ ناباروری در شهرهای صنعتی و بزرگ بیشتر است. همچنین باید توجه داشت که تاثیرگذاری عوامل محیطی موثر بر ناباروری، در آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر است و به عبارت دیگر، آسیب‌پذیری مردان ساکن شهرهای صنعتی از این لحاظ بیشتر از خانم‌هاست.

وی با اشاره به موضوع آسیب‌شناسی تابوانگاری ناباروری یادآور شد: شاید بیش از آنچه باید به تفاوت میزان ناباروری در جمعیت آقایان نسبت به خانم‌ها یا مقایسه نرخ ناباروری در ایران با سایر کشورها بپردازیم، باید به درمان ناباروری زوجین توجه کنیم و این فرهنگ را جا بیندازیم که ناباروری نباید یک «استیگما» یا عاملی برای شرمساری و سرافکندگی باشد. دوم آن‌که به تعویق انداختن درمان ناباروری می‌تواند خطرناک و فرصت‌سوز باشد. بر همین اساس، زوجینی که از ناباروری خود اطلاع پیدا می‌کنند باید در اولین فرصت و کوتاه‌ترین زمان به درمان آن بپردازند.

مدیر مرکز خدمات درمان ناباروری ابن‌سینا امواج الکترومغناطیس و امواج فیزیکی از هر نوع را موثر در ابتلا به ناباروری دانست و گفت: همچنین تایید شده است که امواج موبایل می‌تواند بر توان جنسی و ناباروری آقایان و خانم‌ها تاثیرگذار باشد و البته این تاثیرگذاری به ویژه در آقایان پررنگ‌تر است.

صادقی‌تبار بیان کرد: مواد غذایی دارای نگهدارنده‌ و آنها که ارزش غذایی مناسب ندارند، تاثیر زودهنگام و واضحی بر ناباروری آقایان می‌گذارند.

کد خبر 462395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha