به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی لاریجانی روز یکشنبه در نشست خبری در جمع رسانههای داخلی و خارجی با بیان اینکه کسانی که با دروغ و افتراق و تحقیر خدمات نمایندگان ملت قصد فضاسازی دارند دلسوز ملت نیستند، از روند قانون گذاری در مجلس دهم گزارش ارائه کرد و مهمترین قوانین مصوب مجلس را بر شمرد.
- آمار قوانین تصویب شده و سوال از وزیران
وی گفت: قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون ممنوعیت بهکارگیری بازنشستگان، قانون صدور چک، قانون مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بذهدیدگان ناشی از این امر، قانون کاهش مجازات اعدام، قانون منابع مالی تروریسم، قانون تجارت که نیز بررسی آن ادامه دارد، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه آمریکا، قانون اصلاح تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تدوین قوانین بانکداری و بانک مرکزی که در دستور هم هست، حدود بیش از ۱۶۰ قانون است که در مجلس تصویب شده است.
رییس مجلس عنوان داشت: از نظر نظارت نیز، حدود ۱۶۵ سوال از وزیران در صحن مجلس مطرح شده است که این سوالات در موضوعات مختلف بوده است. سوال از رئیس جمهور یکبار انجام شده، تحقیق و تفحص ۶ مورد در صحن مجلس قرائت شد، موضوع آن درباره ذخیره فرهنگیان، سازمان تامین اجتماعی، قانون هدفمندی و تحقیقهای دیگری هم بیش از ۳۰ تحقیق که به مرور باید بیاید، ۶ مورد در صحن استیضاح مطرح شده، ۲ مورد آن به عدم رای اعتماد منجر شد.
لاریجانی تصریح کرد: علاوه بر این گزارشهای کمیسیون اصل ۹۰ بود که مستمرا به مجلس میآید از برخی از نارساییهای قوای مختلف گزارش هایی نیز مرکز پژوهشهای به مجلس ارائه میدهد. که اخیرا یک وضعیت اقتصادی سال ۹۷ را گزارش بسیار مهمی ارائه داده است و یک پیشبینی برای وضعیت اقتصادی سال ۹۸ ارائه دادند که بسیار مهم است علاوه بر کارهایی که در تنقیح قوانین هم در معاونت قوانین شده که آنها هم به اطلاع خواهد رسید. مقصود این است که مجلس دهم هم در حوزه تقنین و هم در بعد نظارت کار های بسیاری انجام داده گاهی در این فضاهای هیجانات برخی از امور دیده نمی شود من خواستم گوشهای از آن را بگویم.
- شورای هماهنگی سران قوا موقتی است
وی افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود درآنجا ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر این که ضرورتی وجود داشته باشد. مثلا بحران ارز باید مهار میشد و سازوکاری در نظر گرفته میشد، اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمیخواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود. رئیس مجلس تاکید کرد: نگهبانی از جایگاه مجلس مهم است و جایگاه مجلس نباید تهدید شود.
- اصلاح ساختار بودجه ضروری است
رییس مجلس درباره اصلاح ساختار اقتصاد بودجه افزود: اصلاح ساختار به بخشهای مختلف کشور مربوط است سال گذشته نیز در همین موقع ها رهبری فرمودند اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای هماهنگی سران قوا قرار دهید، تقریبا در سه دوره ریاست بر مجلس تغییراتی که در لایحه سالانه بودجه در مجلس وجود داشته حدود ۵ درصد بوده است. وی افزود: برخی از اصلاحات و تغییرات در بودجه ممکن است کیفی بوده باشد، مثلا در بخش کشاورزی در مورد ابیاری تحت فشار چند سال اصرار داشتیم که ان کار انجام بشود ولی تغییرات عمده و کلان در کل لایحه ندیدیم.
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اصلاح ساختار بودجه ضروری است و ابتدا باید در دولت اتفاق بیافتد و لایحهای باشد که با آن ساختار واقعی بودجه تطبیق داشته باشد که بحث آن وجود دارد و سازمان برنامه باید یک برنامه مدون در مورد آن داشته باشد، و اگر حرف سنجیده و معقولی باشد مجلس حتما حمایت می کند
لاریجانی گفت: دلیلی بر عدم حمایت از اصلاح ساختار بودجه نداریم اما باید پیشنهاد راد ببینیم یک بخش هایی را قانون اساسی مشخص کرده است، لایجه بودجه دو ساله با قانون اساسی سازگار نیست وی اظهار داشت: پیشنهاد لایحه بودجه به صورت دو ساله با نص صریح قانون اساسی سازگار نیست قانون بودجه یکساله است البته می توانند مطالعه دو ساله انجام بدهند اما بودجه ای که به مجلس ارائه می شود باید یکساله باشد. وی افزود: برخی دستگاهها چون قانون اساسی درآمدها و هزینه ها در ردیف های مشخص تعیین شده و قانون محاسبات نیز آن را تایید کرده است بنابراین باید ردیف ها مشخص است که الزامات قانون اساسی و قوانین مادر است که باید رعایت شود.
- بیان کلمه لابی در مجلس اشتباه است
لاریجانی ضمن گلایه از استفاده از کلمه لابی دستگاهها با مجلس گفت: عنوان میشود که برخی از دستگاهها با مجلس و کمیسیونهایش لابی میکنند این کلمه اشتباهی است چرا که آنها مشکلاتشان با دولت حل نمیشود و برای حل آن به مجلس و کمیسیونهای تخصصی مراجعه میکنند. وی تصریح کرد: بهتر است که از این کلمه استفاده نشود چرا که برداشتهای دیگری از آن میشود البته این موضوع اشکالی ندارد که آنها برای حل مشکلاتشان به مجلس روی میآورد، در کلان باید شاهد اصلاحات ساختاری معقول و سنجیده بودجه باشیم.
- در ۱۲ سال حضورم در مجلس بسیار تجربه کسب کردم
لاریجانی درباره حضور خود در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و این که لاریجانی امروز با لاریجانی صدا و سیما از حیث عملکرد سیاسی چه فرق هایی کرده است گفت: اینها سوالات بیشتر رمانتیک است که من وارد نیستم، به هر حال انسان ها در مسیر کارهای سیاسی مثل بقیه امور پیشرفت می کنند و در زمینه های مختلف تجربه پیدا می کنند. من هم در خدمت نمایندگان مجلس در این دوازده سال واقعا درس آموختم و خیلی تجربه پیدا کردم و از نظراتشان استفاده کردم. در سطوحی مشکلات کشور را بهتر دیدم و بنابراین اگر شما صدرایی بیندیشید مرحوم ملاصدرا به حرکت جوهری قائل بود و هر دم انسانها عوض می شوند و این خیلی عجیب نیست.
- برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامه ای ندارم
لاریجانی درباره برنامه خود برای مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم گفت: امیدوارم هم مخالفان و موافقان من همیشه خوشحال باشند و بخلی در این زمانه ندارم من یک فرزند کوچک نظام و عضو مجلس شورای اسلامی هستم و همواره از محضر نمایندگان استفاده میکردم.
رییس مجلس گفت: من احساس نمی کنم پس از من خلایی وجود داشته باشد همی نالان رجالی در میان نمایندگان هستند که می توانند در همین سمن ها کارهای بسیار اساسی انجام بدهند و این عرض خالی نیست، این که مخالفان مطالب را می گویند به امید خدا حجت شرعی دارند دشمن یکدیگر که نیستیم این نظام کار میکند شاید نظر متفاوتی با من دارند.
وی افزود: من خانه نشین نیستم و هر وظیفه ای به دوش من گذاشته شود انجام می دهم ما در این چهل سال بر اساس عقیده مان کار کردیم، هم در زمان جنگ و هم پس از آن کار کردیم. لاریجانی بیان کرد: تکلیف را روشن کنم که من برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ برنامه ای ندارم.
- درباره سهمیهبندی بنزین و اجرای آن
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره سهمیه بندی بنزین و اجرای آن گفت: این مساله مال امروز و دیروز نیست. از سال ۸۸ در مجلس و دولت مطرح بوده است. بحث این است که آیا این یارانههای پنهان به اقتصاد کشور لطمه می زند. آیا توزیع عادلانه است یا خیر؟
وی گفت: من تا آنجا که اطلاع دارم هم آن زمان و هم این زمان بعضی اقتصاددانان برجسته کشور و طیف های مختلفی در این زمینه اتفاق داشتند که این مسیر اتلاف منافع است و به شکاف طبقاتی هم کمک می کند که باید از آن جلوگیری کرد. بعضی از مجلات و روزنامه های اقتصادی هم که در می آید غالبا مطالعه می کنم خیلی راجع آن حرف زده شده است یعنی به صورت قارچ گونه نبوده که حادث شود. بحثی زیادی شده است.
وی ادامه داد: بحث این است که چگونه باید آن را علاج کرد. قانون هدفمندی یارانه ها مدلی برای علاج ارایه کرد. آن قانون، قانون دقیقی است دولت باید آن را درست اجرا کند. من حامل این نظرم که مجلس تصمیمش در آن زمان درست بوده است. اگر درست اجرا شود حمل و نقل عمومی در آنجا ذکر شده است که چقدر منابع به آن سمت برود. راجع مترو و راه آهن در مورد همه آنها بحث شده است. یعنی یک وجه نباید انجام شود باید همه وجهها اجرا شود.
- پروندههای تخلفات مسئولان در دیوان محاسبات باز است
وی افزود: الان پروندههای زیادی در دیوان محاسبات از تخلفات مسؤولین اجرایی قبل و حال وجود دارد و بعضی از این موارد نیز بر اساس تحقیق و تفحصهایی است که مجلس انجام داده و یا دیوان محاسبات کمک کرده و با هم انجام دادهایم و این طور نیست که این تحقیق و تفحصها هدر رود.
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به چه دلیل تحقیق و تفحصهایی که برای مجلس هزینهبر است به سرانجام نمیرسد؟ تصریح کرد: تحقیق و تفحص در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و در قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار گرفت یا تحقیق و تفحص در مورد سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت که در قوه قضاییه مورد پیگیری است. باید در این خصوص توجه کنیم که برخی مباحث در این حوزه تخلف و برخی دیگر جرم است اگر جرم باشد از سوی قوه قضاییه پیگیری میشود و اگر تخلف باشد کمیسیونهای مجلس آن را پیگیری میکنند. پروندههای زیادی در خصوص مسئولین اجرایی قبلی و کنونی در دیوان محاسبات مطرح است و برخی از تحقیق و تفحصها در دیوان محاسبات مورد پیگیری قرار میگیرد.
نظر شما