یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: به‌دنبال انجام نشدن تعهدات برخی از سازندگان مسکن که منجر به دیرکرد آنان در تحویل واحدهای پیش‌فروش شده به متقاضیان و درخواست هزینه‌های مضاعف از این افراد شده است،

 وزیر مسکن و شهرسازی بر وجود مشکل در رابطه برخی از انبوه‌سازان و فروشندگان با خریداران تاکید کرد. محمد سعیدی‌کیا، در پاسخ به همشهری مبنی بر اینکه چه نظارتی از سوی مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی بر عملکرد انبوه‌سازان انجام می‌گیرد، گفت: بر فعالیت انبوه‌سازان دارای مجوز ساخت از سوی سازمان نظام مهندسی نظارت فنی صورت می‌گیرد. به گفته وی، از سوی دیگر بارها از متقاضیان خرید خواسته‌ایم که پیش از اقدام به خرید از اداره‌های مسکن و شهرسازی درخصوص مجاز بودن ساخت و ساز واحد مورد نظر استعلام به عمل آورند.
وی با تاکید بر اینکه اخیرا طی نامه‌ای از رئیس قوه قضائیه و دادستان‌کل‌کشور خواسته‌ایم که با متخلفان شناسایی شده در این عرصه برخورد جدی شود، اظهار کرد: با این حال باید تاکید کرد که راه‌حل اساسی برخورد با متخلفان و آگاهی دادن به خریداران نیست، بلکه باید رابطه بین فروشندگان و خریداران با تدوین لایحه‌ای تحت عنوان لایحه پیش‌فروش مسکن تعریف و ساماندهی شود. همچنین وی درخصوص وضعیت بازار مسکن در اواخر امسال و پیش‌بینی سال آینده اظهار کرد: براساس آمار در نیمه اول امسال شاهد تعادل در بازار مسکن بوده‌ایم. سعیدی‌کیا، تصریح کرد: در 11 ماه امسال معادل 720 هزار پروانه ساختمانی در کشور صادر شده است که با احتساب 250 پروانه ساخت در روستاها این رقم معادل 970 هزار واحد مسکونی خواهد بود که خود گواهی بر رونق ساخت و ساز است. به گفته وی، این رقم تا پایان سال به یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی خواهد رسید.
وزیر مسکن و شهرسازی در مورد نیاز کشور به مصالح ساختمانی با توجه به رونق ساخت و ساز، گفت: تنها در مورد آهن و سیمان، گاه مشکلاتی وجود دارد که البته هم‌اکنون با کمبود سیمان در این زمینه مواجه هستیم. سعیدی‌کیا  افزود:‌ البته دولت در تلاش است تا خرداد سال آینده ظرفیت اسمی تولید سیمان را به 55 میلیون تن برساند که با این اقدام دیگر مشکلی در زمینه سیمان نخواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه دولت اجازه واردات آهن و سیمان به شکل کلینگر را به مردم و بخش خصوصی داده است، اظهار کرد: باید مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی که بر قیمت نهایی مسکن نیز اثر می‌گذارد تلاش کنند.
وزیر مسکن با تاکید بر ادامه روند واگذاری زمین‌های 99 ساله در سال آینده نیز گفت: تاکنون 3 میلیون و 600 هزار نفر در این زمینه نام‌نویسی کرده‌اند که 2 میلیون و 500 هزار نفر آنان واجد شرایط هستند.
به گفته سعیدی‌کیا، بیش از نیمی از این افراد تا پایان این ماه زمین خود را دریافت خواهند کرد و مابقی افراد و نام‌نویسی‌کنندگان تا پایان اسفند ماه نیز تا پایان سال آینده زمین خود را دریافت خواهند کرد

کد خبر 46688

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز