دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیزدهمین مجلس ملی پاکستان روز دوشنبه 17 مارس کار خود را آغاز کرد

به گزارش بی بی سی، در مراسم آغاز به کار مجلس ملی پاکستان بیش از سیصد نفر نماینده عضو این پارلمانی سوگند خوردند.

جلسه نخست پارلمان سیزدهم پس از شکست سنگین حزب پرویز مشرف و متحدانش در انتخابات عمومی پاکستان در 18 فوریه تشکیل می‌شود. [شکست متحد اصلی مشرف در انتخابات پارلمانی پاکستان]

این مجلس در حالی کار خود را آغاز کرده که دو حزب مردم و مسلم لیگ شاخه نواز شریف که در مجموع اکثریت کرسی‌ها را در پارلمان جدید در اختیار دارند، با یکدیگر ائتلاف کرده‌اند. [دو حزب مخالف در پاکستان به ائتلاف رسیدند]

کارشناسان اما معتقدند که ائتلاف دو حزب مذکور بستگی به بازگشت قضات دادگاه عالی پاکستان بر سر کارشان دارد. قضات دادگاه عالی پاکستان در ماه نوامبر سال 2007 و پس از اعلام وضعیت اضطراری توسط پرویز مشرف از مقام‌های خود در دادگاه عالی پاکستان برکنار شدند.

انتظارمی‌رود قضات در صورت  بازگشت به دادگاه عالی، شرکت پرویز مشرف در دور بعدی انتخابات پاکستان را ممنوع اعلام کنند.

پرویز مشرف در ماه اکتبر و پس از کناره گیری از سمت فرماندهی ارتش پاکستان مجددا به سمت ریاست جمهوری این کشور انتخاب شده بود.[ادای سوگند ریاست‌جمهوری توسط مشرف]

بر همین اساس کارشناسان معقتدند، پس از انتخاب نخست وزیر از سوی مجلس که به احتمال زیاد یکی از اعضای حزب مردم خواهد بود، پاکستان صحنه رویارویی میان پرویز مشرف و نخست وزیر جدید خواهد  شد.

انتظار می‌رود حزب مردم به دلیل دارا بودن اکثریت در پارلمان جدید،  در هفته جاری نسبت به انتخاب نخست وزیر پاکستان اقدام کند.

سخنگوی حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف اعلام کرده است که نخست وزیر از حزب مردم انتخاب شده است. این سخنگو اما از اعلام نام نخست وزیر جدید پاکستان خودداری کرد.

آصف علی زرداری همسر بی نظیر بوتو که در مراسم افتتاح دور جدید پارلمان پاکستان حضور یافته بود، خطاب به خبرنگاران گفت: امروز آخزین روز دیکتاتوری است. او افزود: اولین گام فرستادن پیامی برای جامعه جهانی است براین مبنا که از دموکراسی که قادر به شکست دادن دیکتاتوری است حمایت کنید.

به رغم آنکه آصف علی زرداری کاندیدای نخست وزیری نبوده است، اما از نفوذ زیادی در حزب مردم برخوردار است.

کد خبر 46746

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز