گروه اقتصادی: گفتگو با مرتضی تمدن عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره لایحه متمم بودجه عمرانی و روند بررسی و تصویب در مجلس.

با کاهش اعتبارات عمرانی مورد درخواست دولت در لایحه بودجه 85 از 18 به 15 هزار میلیارد تومان در مجلس شورای اسلامی، مقرر شد تا دولت لایحه متمم اعتبارات عمرانی موردنیاز خود را پس از جذب اعتبارات مصوب، در 6 ماهه دوم سال به مجلس ارائه کند.

 آیا ضرورتی از سوی مجلس برای تهیه لایحه متمم بودجه عمرانی دیده می‌شود؟
- وقتی دولت لایحه بودجه عمرانی را به مجلس ارائه کرد با رشد 60 درصدی این بودجه، کمیسیون تلفیق در بررسی اعتبارات عمرانی دولت پرسش‌هایی را مطرح کرد.

اینکه آیا دولت قادر خواهد بود با تخصیص این میزان اعتبار بساط طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را جمع کند، بررسی‌ها نشان داد که نگاه دولت برای پایان‌دادن به پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی در سال 85 و 86 نگرش درستی بوده است چراکه طول عمر برخی پروژه‌ها از 2 تا 3 سال به 5 تا 6 سال رسیده بود.

 حدود 10 هزار پروژه نیمه‌تمام از دولت‌های گذشته انباشته شده بود و استراتژی دولت آن بود که باید از سرگردانی و بلاتکلیفی سرمایه‌های ملی جلوگیری نموده و برای یک‌بار سرنوشت این پروژه‌ها روشن شود.

گرچه این استدلال‌ها قابل قبول بود اما نگرانی‌هایی وجود داشت؛ از یک‌طرف چون بودجه عمرانی تابعی از درآمدهای نفتی بود این احتمال وجود داشت که با کاهش قیمت نفت این بودجه محقق نشده و در میانه راه با مشکل مواجه شویم نکته دوم که کمیسیون تلفیق مدنظر داشت آن بود که تصویب این میزان بودجه عمرانی باعث افزایش حجم نقدینگی و افزایش تورم شود.

 آیا دولت قادر به جذب اعتبارات عمرانی تخصیص‌یافته بوده است؟
- در مردادماه سال جاری کمیسیون برنامه و بودجه با دعوت از سازمان مدیریت، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی خواست تا اعلام کنند چه میزان از اعتبارات عمرانی مصوب جذب شده است.

گزارش 5 ماهه جذب بیش از 50 درصد بودجه عمرانی را نشان می‌داد و این سوال مطرح بود که اگر دولت ظرف مدت 5 ماه حداکثر 60 درصد اعتبارات را جذب کرده آیا این امکان وجود دارد که تا پایان مهلت 6 ماهه دولت 40درصد بقیه اعتبارات را جذب کند گرچه در جلسات کمیسیون از مسئولین ذی‌ربط پاسخ قطعی را نشنیدیم اما گزارش‌های دولت مبنی بر جذب 15 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی مصوب حداکثر تا پایان مهرماه باعث شد تا دولت به فکر ارائه لایحه متمم بودجه به مجلس بیفتد.

 لایحه متمم بودجه عمرانی دولت به چه میزانی خواهد بود و به‌نظر شما مجلس با این لایحه موافقت خواهد کرد؟
- پیش‌بینی می‌کنیم رقم متمم بودجه بین 3 هزار تا 3 هزار و 500 میلیارد تومان باشد که این امر بدان معناست که دولت با ارائه این لایحه خواستار تأمین میزان اعتبارات عمرانی است که در مجلس کاهش یافته است.

 گرچه عدد قطعی لایحه بودجه منوط به ارائه این لایحه است. مجلس نیز مانند دولت خواستار اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی است اما عدد متمم بودجه به هر میزانی که باشد نمایندگان در بررسی و تصویب این لایحه به دو نکته توجه خواهند کرد اینکه دولت تا چه حد قادر به جذب 15 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی مصوب بوده است و این امر با ارائه گزارش دستگاه‌ها مشخص خواهد شد.

 از سوی دیگر دولت دو متمم بودجه در سال 84 داشته که برای جذب اعتبارات آن به دولت فرصت داده شده تا پایان مهرماه این مبالغ را هزینه کند. براین اساس در بررسی لایحه متمم بودجه عمرانی به نحوه جذب و هزینه‌شدن اعتبارات عمرانی مصوب توجه خواهیم کرد.


بخش دیگری که مجلس نسبت به آن حساسیت خواهد داشت چگونگی جذب این اعتبارات است گرچه کمیت جذب این اعتبارات مهم است اما کیفیت جذب این اعتبارات و میزان پیشرفت پروژه‌ها نیز از اهمیت برخوردار است.

کد خبر 4677

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز