شنبه ۱ مهر ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

محمد کیاسالار: دنیای امروز لااقل یک میلیارد مسلمان دارد که دست‌کم چهارصد میلیون نفرشان، این روزها را روزه می‌گیرند و بنا به توصیه بزرگان دین و به ویژه پیامبر اسلام(ص)، روزه‌ را پیش از هر غذای دیگری با خرما افطار می‌کنند.

متخصصان تغذیه معتقدند خرما از جایگاه ویژه‌ای در میان محصولات کشاورزی برخوردار است: سرشار از پتاسیم  و آهن، غنی از ویتامین‌های E، B، A،D  و دارای املاحی نظیر روی و منگنز است.

 بسیاری از آن‌ها توصیه می‌کنند که به هنگام نوشیدن چای، خرما را جایگزین قند یا شکر کنیم و اگر مدت‌هاست که از یک خواب راحت و آرام بی‌نصیب مانده‌ایم، هر شب پیش از رفتن به رختخواب، یک یا دو عدد خرما بخوریم به همراه یک لیوان شیرگرم.

«خرما در پیشگیری و کنترل بسیاری از بیماری‌ها نقش دارد.» این را دکتر رامین ایرانی، پزشک متخصص بیماری‌های داخلی می‌گوید و ادامه می‌دهد: «پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث مغزی و حتی پیشگیری از بروز برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ و سرطان معده در مورد خرما بحث شده، اما بیماری‌های دیگری هم هستند که اغلب پزشکان، خرما را جزئی از رژیم‌ درمانی آن‌ها می‌دانند: زخم‌های مقاوم به درمان، اختلال در جذب و دفع غذا،‌ افت توانایی‌های جنسی، ام اس، سنگ مثانه، برونشیت و...»

پزشکان متخصص بیماری‌های زنان و زایمان و متخصصان اطفال نیز خرما را به دلایل دیگری توصیه می‌کنند: «خوردن خرما، شیر مادر را زیاد می‌کند و از سوء‌تغذیه کودک جلوگیری می‌کند. مقابله با اختلالات دوران بارداری، رفع تُردی و زودشکنی استخوان‌های کودکان، پیشگیری از سوء‌تغذیه و اختلال جذب و دفع غذا در اطفال جزو خواص همین مادة مغذی است.»

خوشبختانه بر مبنای گزارش فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) سالانه 9/4 میلیون تن خرما در سطح جهان تولید می‌شود که900 هزار تن از این میزان را ایران تولید می‌کند، یعنی چیزی حدود 5/ 18 درصد از کل تولیدات خرما در جهان. به همین دلیل است که ایران همیشه جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در سطح جهان به حساب می‌آید.

 با این حساب، دیگر نه دست ما کوتاه است و نه خرما بر نخیل. اما اگر خیال می‌کنید خرما را فقط ما ایرانی‌ها شناخته‌ایم، سخت در اشتباه‌اید. خرما در میان کشورهای دیگر دنیا و به‌ویژه در کشور چین طرفداران زیادی دارد.

نوشیدن شربت خرما در طب سنتی چین، یکی از رایج‌ترین شیوه‌های درمان دل درد بوده است. شیوة آن‌ها این است که 2 تا 3 عدد خرمای له شده را در آب جوش خیس می‌کنند و خوب به هم می‌زنند و شربتی درست ‌کنند به اسم شربت خرما. آن‌ها معتقدند که این معجون برای درمان دل‌دردهای گوارشی، بسیار سودمند است.

 اما قصه به این‌جا ختم نمی‌شود. آن‌ها اعتقاد دارند «شربت خرما» برای بیمارانی که در طی روز مرتبا «ترش می‌کنند»، هم معجون مناسبی است: شش یا هفت عدد خرما را در دو لیوان آب جوش خیس کنید و صبح  و شب آن را بنوشید؛ و یا این که پس از خوردن تعدادی خرما، بلافاصله یک یا دو لیوان آب گرم بنوشید.

با این توصیه ساده، اسید اضافی معده شما خنثی خواهد شد و ترش کردن‌های مکررتان در طی روز متوقف خواهد شد.

کد خبر 4684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز