شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخابات ریاست جمهوری، پارلمان و شوراهای شهر زیمبابوه روز شنبه 29 مارس آغاز شد.

به نوشته ال موندو، برگزاری همزمان انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در زیمبابوه بی‌سابقه بوده و پیشتر نیز قرار بوده است انتخابات پارلمانی در زیمبابوه در سال 2010 برگزار شود با این حال تصمیم بر این گرفته شد که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در سال جاری به طور همزمان برگزار شوند.

چالش‌های سیاسی

این انتخابات از یک ویژگی دیگر نیز برخوردار است؛ رابرت موگابه 84 ساله که پیشتر رقیب جدی برای رقابت بر سر تصدی  مقام ریاست جمهوری نداشت در این دوره با دو رقیب جدی در انتخابات ریاست جمهوری به رقابت خواهد پرداخت؛ سیمبا ماکنی وزیر سابق دارایی دولت موگابه در این دوره در مقام یک کاندیدای مطرح با رییس جمهوری کنونی به رقابت خواهد پرداخت. [وزیر سابق دارایی زیمبابوه با موگابه رقابت می‌کند]

او پیشتر جدایی خود را از حزب حاکم زانو- پی اف اعلام کرده و گفته بود که در انتخابات ریاست جمهوری با موگابه رییس جمهوری کنونی زیمبابوه به رقابت خواهد پرداخت.

علاوه بر موگابه و سیمبا ماکنی کاندیدای مطرح دیگری به نام مورگان تسانگیرای، از حزب مخالف نهضت برای انجام تغییرات دموکراتیک (MDC) نیز در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه حضور دارد. وی پیشتر نیز در انتخابات ریاست جمهوری 2002 با موگابه به رقابت پرداخته بود.

البته این بار حزب نهضت برای انجام تغییرات دموکراتیک با دو گرایش سیاسی جداگانه در انتخابات زیمبابوه شرکت خواهد کرد. بخشی از این حزب که توسط آرتور موتامبرا رهبری می‌شود، اعلام کرده است که از کاندیداتوری تسانگیرای حمیت نخواهد کرد و بر عکس حمایت خود را از سیمبا ماکنی اعلام کرده است.

چالش‌های اقتصادی پیش روی موگابه

بالارفتن نرخ تورم از مسائل چالش برانگیز در برابر موگابه در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری قلمداد شده است.[تورم بیش از صد هزار درصدی در زیمبابوه]

سقوط شدید ارزش دلار زیمبابوه نیز از دیگر مسائلی است که می‌تواند برای موگابه در راه انتخاب مجدد به عنوان رییس جمهوری چالش برانگیز باشد. بر اساس گزارشی که روزنامه تایمز در ابتدای ماه اخیر منتشر کرده است، دلار زیمبابوه با سقوط بیش از پیش در برابر دلار آمریکا به سطح جدید بیست و پنج میلیون در برابر یک دلار آمریکا رسید. [سقوط شدید ارزش دلار زیمبابوه]

نظر سنجی‌ها چه می‌گویند؟

بر اساس نتایج نظر سنجی‌ها در زیمبابوه به نظر می‌رسد، در این دوره از انتخابات موگابه راه دشواری برای انتخاب مجدد در مقام رییس جمهوری زیمبابوه داشته باشد. نتایج این نظر سنجی‌ها همچنین حکایت از احتمال شکست موگابه دارد.

در همین چارچوب موءسسه نظر سنجی افکار عمومی مردم در اوسط ماه مارس نتایج نظر سنجی خود را به این ترتیب انتشار داد:  در انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه ، موگابه 20.3 درصد، تساوانگیری 28.3 و ماکنی 8.3 درصد آرا را کسب خواهند کرد.

براساس همین نظر سنجی 35 درصد از مردم زیمبابوه همچنان در انتخاب کاندیدای مورد نظر خود تردید دارند.

کد خبر 47252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز