پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

تبخال تناسلی یک عفونت شایع و بسیار واگیردار است که معمولا از طریق آمیزش جنسی منتقل می‌شود.

genital herpes

این عفونت پوستی معمولا ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس ۲ (HSV-2) ) یا ویروس هرپس سیمپلکس ۱ (HSV-1)  (این نوع اخیر تبخال روی لب را هم ایجاد می‌کند) است.

علائم بیماری به صورت احساس سوزش یا مورمور در اطراف دستگاه تناسلی است که معمولا با بروز تاول‌های ریز دردناک دنبال می‌شود و نهایتا زخم‌های سطحی ترشح‌دار یا خونی به جای می‌گذارد.

اغلب افراد در طول چند هفته پس از تماس نزدیک با فرد دیگر دارای ویروس این علائم را بروز می‌دهند. در نخستین بروز تبخال تناسلی ممکن است تب، سردرد و علائم شبیه آنفلوانزا هم بروز کند. معمولا افراد در چند سال بعدی با عود گاهگاهی تبخال مواجه می‌شوند، اما علائم بیماری خفیف‌تر و فاصله میان ظهور علائم بیشتر می‌شود.

برخی از افراد هم علائم اندکی دارد یا هیچ علامتی از عفونت با ویروس‌های هرپس سیمپلکس نشان نمی‌دهند.

دکترتان ممکن است برای درمان تبخال برای‌تان داروی‌های ضد ویروسی خوراکی تجویز کند. در طی مدت درمان باید از آمیزش جنسی و تماس‌های نزدیک مانند بوسیدن خودداری کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید، اما هنوز ویروس بیماری را منتقل کنید.

کاندوم‌های لاتکس یا پلی‌اورتان می‌توانند احتمال انتقال ویروس تبخال را بسیار کمتر کنند.

بروز تبخال تناسلی ممکن است پس از دچار شدن به یک بیماری مانند آنفلوانزا، بیرون بودن در زیر آفتاب به مدت زیاد، زیر استرس بودن یا خستگی رخ دهد. همچنین در زنان ممکن است هنگام شروع خونریزی قاعدگی تبخال تناسلی بروز کند.

توجه داشته باشید که هنگامی که ضایعات پوستی فعال دارید، دست زدن به این زخم‌ها و تماس بعدی دست به چشم ممکن است باعث عفونت چشم شود. بنابراین اگر دچار علائم چشمی مانند قرمزی و سوزش چشم یا حساسیت به نور شدید، برای درمان به دکتر مراجعه کنید.

اگر باردار باشید و تبخال تناسلی فعال داشته باشید، ممکن است پزشکتان برای جلوگیری از انتقال ویروس به نوزاد، انجام عمل سزارین را پیشنهاد کند.

کد خبر 473536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha