به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، همزمان با برجسته شدن خط خبری و جنگ روانی مربوط به سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین در ایران، مدیران ارشد بویینگ اسناد و مدارک مربوط به مدل ۸۰۰ را به اداره هوانوردی فدرال و کنگره آمریکا ارائه کردند اما این مدارک به جای کمک کردن به روشن شدن ماجرا درباره بویینگ اوکراینی به سلاحی در دست مخالفان و منتقدان بویینگ و دولت آمریکا تبدیل شد.
به نظر میرسد مدیران بویینگ به اشتباه مدارکی به کنگره و اداره هوانوردی فدرال دادهاند که کوتاهی آنها را در طراحی مدل ۷۳۷ مکس تایید میکند. در این اسناد صدها پیام داخلی کارکنان بویینگ به چشم میخورد که همگی از خطرناک بودن رایانه کنترل بویینگ ۷۳۷ مکس حکایت دارد؛ از جمله پیامی مربوط به آوریل ۲۰۱۷ که در آن آمده است: «این هواپیما را یک دلقک طراحی و ظاهرا یک میمون بر کار او نظارت کرده است.»
در پیامی دیگر مربوط به نوامبر ۲۰۱۵ کارمندان بویینگ از شیوه نظارت اداره هوانوردی فدرال بر بخش شبیهسازی گلایه کرده و خواستار رایزنی مدیران ارشد شرکت برای گذراندن این مرحله و گرفتن پروانه اداره فدرال شدهاند؛ موضوعی که تردیدها را درباره جدی بودن نظارت مدیران آمریکایی بر طراحی و تولید یکی از مهمترین شرکتهای هواپیماسازی دنیا تقریبا به یقین تبدیل کرده است.
دفتر مرکزی بویینگ پس از این رسوایی اعلام کرد از درز کردن اطلاعات داخلی مربوط به گفتگوهای کارمندان درباره امنیت بویینگ ۷۳۷ مکس متاسف است اما پیتر دیفازیو، رئیس کمیته حمل و نقل مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «این پیامهای تصویری بسیار نگرانکننده است از تلاشهای گسترده بویینگ برای نادیده گرفتن هشدارهای ناظران، گروه پروازی، مردم عادی و حتی کارمندان داخلی درباره مشکلهای اساسی هواپیما.»
به عقیده دیفازیو، آنچه به دست نمایندگان کنگره رسیده مدارکی انکارناپذیر است از کوتاهی بویینگ در پنهان کردن اطلاعات حیاتی درباره مدل ۷۳۷ مکس از نخستین روزهای آغاز طراحی آن. اداره هوانوردی فدرال هم که مسئول تایید ایمنی تمام هواپیماها از مراحل ابتدایی طراحی تا پرواز است، اعلام کرد لحن و محتوای برخی گفتگوهای موجود در مدارکی که از بویینگ به دست آنها رسیده واقعا نومیدکننده است.
وجود نقصهای عمیق و گسترده در سیستم فنی و رایانههای کنترل بویینگ ۷۳۷ مکس ایت به سقوط دردناک دو فروند از این مدل در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و مرگ تمام ۳۴۰ مسافر و خدمه دو پرواز خطوط هوایی اندونزی و اتیوپی انجامید. پس از آن پرواز این هواپیماها در تمام دنیا ممنوع اعلام و بویینگ ناچار شد ۷۳۷ مکس را زمینگیر کند. فقط ۴۰ فروند از این نوع در آشیانه مرکزی بویینگ در سیاتل زمینگیر شدهاند.
ماه اکتبر گذشته بویینگ پیامهای یکی از خلبانان ارشد فنی خود را افشا کرد که اعتراف کرده بود ناخواسته ناظران فنی اداره هوانوردی آمریکا را درباره ایمنی بویینگ ۷۳۷ مکس گمراه کرده است. در مدارک اخیر هم برخی دیگر از پیامهای مارک فورکنر وجود دارد.
نظر شما