دختران «ووشو»کار محله راه‌آهن در طول سال‌های گذشته، همواره در عرصه رقابت‌های مختلف کشوری در رشته ووشو، موفق به کسب مدال‌های رنگارنگ و افتخارآفرینی برای محله و شهر خود شده‌اند، آن هم سایه فقر امکانات ورزشی. این ورزشکاران برایمان از علاقه مندی‌هایشان به این رشته ورزشی و کمبود امکانات می گویند.

دختران وشو کار محله راه اهن

همشهری آنلاین/ فاطمه عسگری نیا: یک محله راه آهن است و یک سالن ورزشی در سرای محله، که این روزها پاتوق خیلی از دختران و بانوان ورزشکار محله شده است. دخترهای قد و نیم قدی که مدال­ های رنگارنگ بر گردن نحیفشان سنگینی می­‌کند و هر روز برای افزایش تعداد این مدال­ها، با وجود همه کمبودها و نبود امکانات، مبارزه می‌­کنند اما از اهدافشان دور نمی‌­شوند.

برای گفت ­وگو با این ورزشکاران راهی سرای محله راه آهن می‌­شویم. یک سالن ورزشی ساده، عاری از هر گونه امکانات ورزشی جز چند تشک ژیمناستیک کهنه و زهوار دررفته در میانه سالن چیز دیگری به چشم نمی خورد. تشک­های مندرس و قدیمی که نمی‌­تواند پاسخ­گوی نیاز دختران ووشو کار باشد، سقف کوتاه سالن دست و پای آنها را در هنگام تمرینات حرفه­‌ای بسته، اما مانع پیشروی و قهرمانی آنها در عرصه رقابت­‌ها نشده است.

امکانات محدود دست و پایمان را بسته است

«نیوشا طالبی» با ۸ سال سن، یکی از کوچک­ترین اعضای این تیم است. تعدد مدال­های به گردن آویخته‌­اش حکایت از موفقیت او در این رشته ورزشی دارد. می‌­گوید: «با رشته ورزشی ووشو در سرای محله آشنا شدم و پس از ثبت نام به شکل جدی آن را ادامه دادم. مدال­‌های زیادی هم در مسابقات کشوری کسب کرده‌­ام از جمله مدال برنز مسابقات کشوری «آمل .»

«حدیثه فرامرزی» یکی از با تجربه‌­ترین اعضای تیم ووشوی دختران محله راه آهن است، او از ۵ سال گذشته در این رشته ورزشی مشغول است. هم دارنده مدال طلای کشور است و هم طلای استانی را به گردن آویخته است. حدیثه می­‌گوید: «ما در محله راه آهن، هیچ امکانات ورزشی نداریم جز یک سالن خالی. سقف سالن به حدی کوتاه است که نمی­‌توانیم به شکل حرفه‌­ای تمرین کنیم. همیشه در تمرینات، بچه‌­ها با سقف برخورد می‌­کنند و بیشتر اوقات لامپ سالن می­‌شکند و باید هزینه این لامپ­‌ها را خود بچه‌­ها بپردازند. »

او ادامه می‌­دهد: «سقف بلند سالن و وسایل «ژیمناستیک» از ضرورت­‌های رشته ورزشی ما هست. این در حالی است که اعضای این تیم با همه این کمبودها موفق به کسب عنوان­‌های قهرمانی در رقابت با تیم‌­هایی می‌­شوند که از امکانات بسیار برخوردارند. »

امکانات نداریم اما انگیزه بچه‌­ها بالا است

«شادی براتی جم» ۳۲ ساله، ۸ سالی است که کار آموزش و مربیگری تیم ووشوی دختران محله راه آهن را عهده‌­دار است. او با اشاره به درخشش اعضای تیمش می‌­گوید: «‌استعداد و انگیزه بالای دختران ورزشکار محله راه آهن در طول ۸ سال اخیر موجب شده تا همواره نام تیم ما در میان تیم‌­های شرکت کننده در سطح کشور و استان تهران بدرخشد. »

او تعداد ووشو کاران محله راه آهن را حدود ۴۰ نفر برمی­‌شمرد و اظهار می‌­دارد: «تیم دختران ووشو کار محله راه آهن در رقابت­های قهرمان کشوری آمل با کسب ۵۰ مدال رنگین، عنوان نخست را از آن خود کرد. هر چند کسب این عنوان هم نتوانست تغییری در سهم برخورداری بچه­‌ها از امکانات و لوازم ورزشی مورد نیاز ایجاد کند. »

این مربی ادامه می‌­دهد: «استعداد و انگیزه دختران محله در رشته ووشو بسیار بالا است و ما در کنار این استعداد­های درخشان شاهد وجود زیرساخت­های ورزشی بسیار کم و در حد صفر هستیم. ما در سالن ورزشی سرای محله برای تمرین ورزشکاران ووشوکار، تنها یک «تاتمی» و یک کیسه بوکس داریم و با این امکانات کم، بچه­‌ها توانسته‌­اند مدال­های خوبی را در رقابت­های ورزشی کسب کنند. »

تنها فضای موجود را در اختیار ورزشکاران قرار دادیم

«معصومه محمدنژاد» مدیر محله راه آهن می­‌گوید: «امکانات ورزشی برای بانوان در محله راه آهن بسیار محدود و اندک است و سرای محله همه تلاش خود را به کار گرفته تا از تنها فضای موجود در این راستا استفاده کند. »

او می­‌افزاید: «اگر سالن سرای محله راه آهن نبود شاید تمرینات این ورزشکاران هم تعطیل می‌­شد، اما خوشبختانه با همه کمبودها و مشکلات، چراغ این سالن برای دختران و زنان ورزشکار محله هم­چنان روشن است. »

مدیر سرای محله راه آهن ادامه می­‌دهد: «توجه به ورزش بانوان و تقویت سالن‌­های ورزشی سرای محله‌­ها از خواسته‌­های دیرینه ما از شهرداری تهران است و وجود استعدادها و ظرفیت­های بالقوه بسیار در محله‌­ها این ضرورت را دوچندان می‌­کند. »

کد خبر 477312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha