شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جان مک کین نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در یک سخنرانی به تشریح سیاست خارجی خود پرداخت.

سخنرانی او با سخنانی آغاز شد که با هدف متقاعد کردن مخالفانش و اثبات این موضوع بیان می‌شد که او قرار نیست سیاست خارجی جورج بوش را در پیش بگیرد.

روزنامه‌های آمریکایی در ۲ روز گذشته به طور گسترده به تحلیل این سخنرانی پرداختند. همه این تحلیل‌ها یک نقطه مشترک دارد و آن اینکه مک کین می‌خواهد جهان را از خود مطمئن سازد.

او سخنرانی خود را با اعلام نفرت نسبت به جنگ آغاز کرد و با همین مضمون هم به پایان برد.

مک کین که سرباز جنگ ویتنام است و چند سال اسیر جنگی هم بوده‌است، زخم جنگ را بر صورت دارد و به همه این دلایل و البته تعلق به حزب حاکم آمریکا و سخنان گاه‌به‌گاهش در حمایت از جنگ عراق، از معدود نامزدهای حامی جنگ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به شمار می‌آید.

اما او در این سخنرانی همه تلاش خود را کرد تا این تصویر را از ذهن آمریکایی‌ها و البته رهبران و مردم دنیا تغییر دهد. مک کین در خلال این سخنرانی بر ضرورت ایجاد یک ائتلاف جهانی جدید تاکید کرد ولی درباره ایران، روسیه و شبه‌نظامیان در عراق سخنان تندی به کار برد. او شبه نظامیان سراسر دنیا را تهدید جدی و اساسی حال حاضر آمریکا دانست.

مک کین که در شورای روابط خارجی لس‌آنجلس سخنرانی می‌کرد گفت: من به استناد تجربه و قضاوت آگاهانه‌ام یک آرمانگرای واقع‌بین هستم. این توصیفی بود که مک کین سعی داشت رسانه‌ها آن را به عنوان نام و شعار سیاست‌خارجی‌اش انتخاب کنند. نامزد جمهوریخواهان گفت که قدرت آمریکا نباید به این معنا تعبیر شود که هر کار بخواهد و در هر جا که بخواهد می‌تواند انجام دهد.

او دو بار در سخنرانی خود گفت: ما باید به متحدان و هم‌پیمانانمان گوش دهیم. مک کین خواستار تشکیل باشگاهی از دمکراسی‌ها در سراسر جهان شد تا مدافع و محافظ ارزش‌ها و منافع مشترک باشد.

وی درباره عراق  به کاهش خشونت‌ها از زمان افزایش 30 هزار نفری نظامیان در سال گذشته اشاره کرد و گفت که دولت عراق به آن پیشرفتی که انتظار می‌رفت دست نیافته‌است. به همین دلیل عقب‌نشینی زودرس نیروهای خارجی از این کشور، عراق را در معرض خشونت هولناک و پاکسازی قومی قرار می‌دهد. او دمکرات‌ها را به برافراشتن پرچم تسلیم در عراق متهم کرد.

او در بخش دیگر سخنانش خواستار دستیابی به توافق جهانی جدیدی درباره گرم‌شدن کره زمین شد. این‌ها همه نشانه‌هایی از اختلافاتی است که مک کین و بوش در سیاست خارجی دارند. مک کین از تعطیلی زندان گوانتانامو حمایت کرد اما این امر را مشروط به توافق کشورها و تعهد آنها به کنترل زندانیان خطرناکشان دانست.

سخنان مک کین در تشریح سیاست خارجی خود یک موضوع مهم و البته جدید هم داشت و آن پیشنهاد رهبری تلاش‌ها و اقدامات خلع سلاح هسته‌ای در جهان از سوی آمریکا بود. مک کین گفت که آمریکا به همه سلاح‌های هسته‌ای که اکنون در زرادخانه خود دارد نیاز ندارد.

این سناتور ایالت آریزونا از تجارت آزاد به ویژه در آمریکای لاتین حمایت کرد و گفت که هند و برزیل باید به گروه 8 کشور صنعتی دنیا اضافه شوند اما روسیه باید به خاطر اقداماتش از این گروه اخراج شود.

این بخش سخنان مک‌کین می‌تواند تلاش‌های او را برای به دست آوردن حمایت اروپایی‌ها نقش بر آب کند. این تندترین سخنی بود که تا کنون از زبان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره روسیه شنیده می‌شد.

دمکرات‌ها که از ابتدای این رقابت، به مک کین به عنوان نماد جنگ‌طلبی حزب جمهوریخواه انتقاد می‌کردند، تغییر لحن کنونی و ناگهانی او را نوعی عوامفریبی خواندند.

کد خبر 47797

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز