به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت The Verge تقریبا ۱۱ سال پیش بود که مایکروسافت کارزار تبلیغاتی برای سیستم عامل جدیدش، ویندوز ۷ را در شهر نیویورک را با این پیام شروع کرد: «من یک پیسی (کامپیوتر شخصی) هستم و ویندوز ۷ ایده من بود.». این پیام در واقع اشاره روشنی به این حقیقت داشت که این سیستم عامل جدید برای زدودن شکست سیستم عامل قبلی شرکت مایکروسافت یعنی ویندوز ویستا به بازار آمده است.
ویندوز ۷ واقعا هم توانست با ویژگیهایش مانند تسک بار (ستون وظایف) جدیدش، مدیریت پنجره Aero، کتابخانههای فایلها و ... شکست سیستم عامل قبلی مایکروسافت را جبران کند.
ویندوز ۷ بسیار پرطرفدار شد، در واقع تقریبا چهار سال طول کشید تا ویندوز ۱۰ سهم خود را در بازار به حد آن برساند. حتی امروز میلیونها کامپیوتر شخصی هنوز ویندوز ۷ را میانند و این سیستم عامل هنوز ۲۶ درصد از همه کامپیوترهای شخصی نصب شده است.
مایکروسافت سالها وقت صرف کرد تا مردم را قانع کند به طور رایگان ویندوز ۷ کامپیوترهایشان را به ویندوز ۱۰ ارتقا دهند، اما دهها میلیون کامپیوتر شخصی هنوز با ویندوز ۷ کار میکنند و اکنون با قطع پشتیبانی مایکروسافت در برابر آسیبپذیریهای امنیتی و سوءاستفادههای احتمالی هکرها نفوذپذیر میمانند.
البته کاربران شرکتی و دانشگاهی ویندوز ۷ هنوز میتوانند برای آپدیتهای امنیتی را دریافت کنند، اما برای این کار باید هزینه بالایی بپردازند. ادامه دریافت آپدیت برای ویندوز ۷ اینترپرایز (شرکتی) تقریبا ۲۵ دلار به ازای هر ماشین خرج برمیدارد و این هزینه در سال ۲۰۲۱ به ۵۰ دلار و در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.
اوضاه برای کاربران «ویندوز ۷ پرو» حتی بدتر است، چرا که هزینه آپدیت برای این دستگاهها از ۵۰ دلار به ازای هر ماشین شروع و به ۱۰۰ و و ۲۰۰ دلار به ازای هر ماشین در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت.
این هزینهها به طور طبیعی بسته به شمار کامپیوترهای شخصی مورد استفاده در یک شرکت دارد و شرکتهای بزرگتر هزینه گزافی به بار خواهد آورد.
البته مایکروسافت را برای مشتریانی که اشتراک فعال ویندوز ۱۰ دارند، برای یک سال آپدیتهای ویندوز ۷ را به طور رایگان خواهد فرستاد. البته چنین مشتریان سهم بزرگی از بازار ویندوز ۷ را تشکیل نمیدهند.
نظر شما