یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: آخرین روزهای سال ۸۶، برای شرکت‌های معدنی حاضر در بورس روزهای چندان دلپذیری نبود چون بعد از یکسال پررونق، تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس درافزایش بهره مالکانه دولت از معادن، ارزش سهام این شرکت‌ها را کاهش داد.

با این همه ظاهرا بعد از فروکش کردن تب بهره مالکانه، در سال جدید نگاه بازار و معامله‌گران آن دوباره به سهام معدنی معطوف شده در نتیجه چند روزی هست که شاخص بورس تحت تاثیر معامله سهام این گروه از شرکت‌ها رشد می‌کند.

اکبر زرگانی‌نژاد، مدیرعامل کارگزاری امین سهم در گفت‌وگو با همشهری، دلیل اقبال دوباره بازار از سهام شرکت‌های معدنی را کم‌رنگ شدن موضوع افزایش بهره مالکانه در ذهن سهامداران توصیف کرد و افزود: به نظر می‌رسد بخش اعظم رقم مورد نظر کمیسیون تلفیق از محل واگذاری معادن جدید تامین خواهد شد بنابراین شرکت‌های معدنی فعلی تغییر چندان محسوسی را تجربه نخواهند کرد.

زرگانی‌نژاد در تشریح دیگر دلایل اوج‌گیری مجدد سهام شرکت‌های معدنی گفت: در توضیح علت‌ استقبال بازار از سهام این گروه از شرکت‌ها نمی‌توان از افزایش قیمت جهانی فلزات چشم‌پوشی کرد هر چند که سهام معدنی با توجه به عملکرد مثبت و سودآوری مناسب غالب شرکت‌های این گروه و تحقق طرح‌های توسعه‌ای آنها ظرف یک یا دو سال آینده از مدت‌ها پیش مورد توجه سهامداران بوده و پیش‌بینی می‌شود این اقبال در سال 87 هم کماکان تداوم یابد.

زرگانی‌نژاد در گفت‌وگویی دیگر با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، تاثیر نوسانات بازارهای مالی و بانکی جهانی بر فعالیت بورس ایران را رد کرد و افزود: بازار سهام در کشور ما مستقل بوده و سهام شرکت‌های خارجی در آن داد و ستد نمی‌شود. به علاوه در سطح کلان هم اقتصاد ایران از اقتصادهای بین‌المللی تاثیر چندانی نمی‌گیرد.

او با اشاره به منشأ نفتی درآمدهای کشور ادامه داد: در صورت تغییرات مثبت در بازار نفت و افزایش قیمت این محصول، درآمد ایران هم افزایش یافته و تاثیرپذیری از بازارهای مالی هم منفی خواهد بود اما بازارهای مالی اروپا و آمریکا به دلیل مراودات تجاری نزدیک، از یکدیگر متاثر خواهند شد.

اما هادی بیدختی مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس هم در گفت‌وگو با همشهری گفت: اثرات منفی افزایش بهره مالکانه محدود و زودگذر بوده و فعالان بازار سرمایه کماکان دلایل کافی برای مورد توجه قراردادن سهام شرکت‌های معدنی دارند.

او با اشاره به افزایش قیمت جهانی مس، روی و سرب به همشهری گفت: اگر چه این افزایش قیمت از افت ارزش دلار ناشی می‌شود اما به هر حال این انگیزه را به سهامداران می‌دهد که سهام معدنی را به سبد دارایی‌های خود اضافه کنند.

به گفته بیدختی با توجه به نرخ تورم و افت ارزش دلار این افزایش قیمت چندان واقعی نیست و به عبارت دیگر قیمت جهانی فلزات به معنای واقعی افزایش پیدا نکرده است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس علت افزایش قیمت فولاد را هم افزایش تقاضا در داخل اعلام کرد و گفت: طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های معدنی امسال یا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید به این ترتیب به نظر می‌رسد سهام این شرکت‌ها در صورت ثبات در تصمیمات دولتی همچنان مورد توجه بازار باقی بماند.

او توصیه کرد: دولت هر چه سریع‌تر تکلیف نرخ بهره مالکانه و سهم هر کدام از صنایع را از این میزان مشخص کند چون هرگونه تغییر ناگهانی دیگر، قطعا وضعیت شرکت‌های معدنی در بورس را به خطر می‌اندازد.

به گفته بیدختی بازار سرمایه در حال حاضر از تصمیمات مبهم دولت نظیر بلاتکلیفی نرخ بهره مالکانه و باقی ماندن سیمان و محصولات پتروشیمی در سبد حمایتی رنج می‌برد ضمن اینکه عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دولتی از سوی سازمان خصوصی‌سازی در جهت اجرای اصل 44 بیماری حاد کمبود نقدینگی بورس را شدت داده است.

این کارگزار بورس، سهام شرکت‌های معدنی و پتروشیمی را ارزنده توصیف و پیش‌بینی کرد در صورت رفع معضل کمبود نقدینگی و شفافیت تصمیمات دولت سال آینده سال رونق هر کدام از این دو گروه باشد.

خطرپذیری کم، سود مناسب

به گفته مدیرعامل شرکت کارگزاری امین با توجه به وابستگی حداقلی شرکت‌های معدنی به خارج از کشور، در شرایطی که احتمال تشدید تحریم‌ها وجود دارد خطرپذیری تجاری این شرکت‌ها بسیار اندک است، بنابراین قرار گرفتن شرکت‌های معدنی در فهرست معدود شرکت‌های مورد توجه بازار کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

زرگانی‌نژاد پیش‌بینی کرد: برای بورس امسال هم سال معدنی‌ها خواهد بود هر چند که احتمال مورد توجه قرار گرفتن شرکت‌های سیمانی هم وجود دارد اما در نهایت برنده نهایی این رقابت را سیاست‌های آینده دولت مشخص خواهد کرد.

کد خبر 47882

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز