دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

گروه بورس: معادن و فلزات نبض تالارهای سهام را در دست گرفتند.

برای اولین بار در طول تاریخ فعالیت بورس تهران ۴ شرکت فلزی، معدنی عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس را از آن خود کردند.

به گزارش خبرنگار همشهری، هر چند در طول چند سال گذشته عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس در بین شرکت‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری غدیر، ایران خودرو و سایپا دست به دست می‌شد اما از سال گذشته تاکنون این معادلات به‌هم ریخت و این شرکت‌ها به دلیل کاهش ارزش دارایی‌هایشان و همچنین ورود شرکت‌های جدید، جای خود را به شرکت‌های دیگری دادند.

این درحالی است که ۴ شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی چادرملو و سنگ آهن گل‌گهر توانستند رتبه‌های اول تا چهارم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس را به‌لحاظ ارزش بازار به‌دست بیاورند که از این تعداد شرکت‌های فولاد مبارکه و ملی صنایع مس به‌تازگی و براساس سیاست‌های اصل‌ ۴۴ وارد بورس شده‌اند.

آخرین آمار دریافتی حاکی از آن است که در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ارزشی معادل ۵۲ هزار میلیارد ریال (۵.۵ میلیارد دلار) عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس را در دست دارد و توانسته است ۱۰.۵ درصد از کل ارزش بورس تهران را دراختیار بگیرد.

پس از فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی صنایع مس ایران با ارزشی برابر با  ۴۴.۵ هزار میلیارد ریال ۹ درصد از ارزش بازار سهام تهران را در دست دارد. شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر نیز هر کدام به‌ترتیب با ارزشی معادل ۲۲.۵ و ۲۱ هزار میلیارد ریال در جایگاه‌های سوم و چهارم بورس تهران ایستاده‌اند.

این در شرایطی است که شرکت سرمایه‌گذاری امید که میزان ارزش سهام آن هم‌اکنون به ۱۷ هزار میلیارد ریال رسیده در رتبه ششم بزرگترین شرکت‌های بورس قرار گرفته است.

به این ترتیب در شرایط کنونی ۳۳ درصد از مجموع کل ارزش بازار بورس تهران در اختیار ۵شرکت فعال در گروه معدنی و فلزی قرار دارد.

بزرگان گذشته

اما از میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، سایپا و ایران‌خودرو که در طول چند سال گذشته همواره عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس را در اختیار داشتند تنها شرکت سایپا توانسته همچنان عنوان خود را در رده‌های بالای جدول حفظ کند و با ارزشی معادل ۱۹.۵ هزار میلیارد ریال در رده‌ پنجم قرار گرفته است اما شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نتوانسته است جایگاه بهتری از رتبه دهم به دست آورد.

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در سال ۸۳ با ارزشی معادل ۲۷ هزار میلیارد ریال توانسته بود درصدر بورس جای بگیرد اما ارزش سهام این شرکت در طول ۳ سال گذشته با ۱۸ هزار میلیارد ریال کاهش اکنون به ۹.۲ هزار میلیارد ریال رسیده است و تلاش‌های بانک صادرات نیز به عنوان سهامدار عمده این شرکت نتوانست سهامداران این شرکت را نجات دهد.

این درحالی است که شرکت ایران خودرو نیز برای اولین‌بار در بین ۱۰ شرکت برتر بورس حضور ندارد و نتوانسته عنوانی بهتر از سیزدهم به‌دست بیاورد.

کد خبر 48757

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز