نامزدهای راه‌یافته تهران به مرحله دوم انتخابات، ناگزیر هستند بار دیگر فرآیند تبلیغات و کارهای ستادی را طی کرده و تا روز 6 اردیبهشت، در انتظار اقبال احتمالی واجدان شرایط تهران بمانند.

درحالی که در مرحله نخست انتخابات تکلیف 19 کرسی از  30 کرسی سهمیه شهر تهران به انضمام بخش‌های ری، شمیرانات و اسلامشهر روشن شد، اکنون رقابت بر سر  11 صندلی سبز صحن بهارستان به‌طور جدی در جریان است.

اگرچه کاندیداهای راه یافته به دور دوم در سراسر کشور باید تا   29 فروردین و آغاز فرصت رسمی تبلیغات رسمی یک هفته‌ای تا 8 صبح پنجم اردیبهشت‌ماه منتظر بمانند اما آنها از‌هم‌اکنون رایزنی‌های خود را با اقشار و گروه‌های مختلف  هوادار خود شدت بخشیده‌اند.

فرصت کوتاه باقی مانده تا روز برگزاری انتخابات مرحله دوم از یک سو و اهمیت غیر قابل انکار  11 سهمیه تهران در آرایش سیاسی «کیفی» و نه کمی مجلس هشتم، این رایزنی‌ها را کاملاً توجیه‌پذیر ساخته است. درواقع ستادهای انتخاباتی 22 کاندیدای تهران به‌طور جداگانه حتی در طول تعطیلات سال نو نیز در حال طراحی برنامه‌ها و شعارهای تازه برای ارائه در ایام تبلیغات بودند. پس از این ستادهای تفکیکی اما ائتلاف‌ها و احزاب حامی این   22 کاندیدا نیز در هفته جاری بحث و بررسی شرایط مرحله نخست و یافتن راهبردهای تازه برای مرحله دوم را در دستور کار قرار داده‌اند.

اگرچه کاندیداهای راه یافته به دور دوم در سراسر کشور باید تا   29 فروردین و آغاز فرصت رسمی تبلیغات رسمی یک هفته‌ای تا 8 صبح پنجم اردیبهشت‌ماه منتظر بمانند اما آنها از‌هم‌اکنون رایزنی‌های خود را با اقشار و گروه‌های مختلف  هوادار خود شدت بخشیده‌اند.

فرصت کوتاه باقی مانده تا روز برگزاری انتخابات مرحله دوم از یک سو و اهمیت غیر قابل انکار  11 سهمیه تهران در آرایش سیاسی «کیفی» و نه کمی مجلس هشتم، این رایزنی‌ها را کاملاً توجیه‌پذیر ساخته است. درواقع ستادهای انتخاباتی 22 کاندیدای تهران به‌طور جداگانه حتی در طول تعطیلات سال نو نیز در حال طراحی برنامه‌ها و شعارهای تازه برای ارائه در ایام تبلیغات بودند.

پس از این ستادهای تفکیکی اما ائتلاف‌ها و احزاب حامی این   22 کاندیدا نیز در هفته جاری بحث و بررسی شرایط مرحله نخست و یافتن راهبردهای تازه برای مرحله دوم را در دستور کار قرار داده‌اند. اگرچه لیست موسوم به جبهه متحد اصولگرایان در دور نخست توانست با همه اما و اگرها و انتقاداتی که از سوی اصلاح‌طلبان و ائتلاف‌ فراگیر اصولگرایان به نتایج اعلام شده صورت گرفت،  19 کاندیدای خود را راهی مجلس هشتم کند اما 8 تن از این کاندیداها در فهرست ائتلاف فراگیر نیز قرار داشتند.

اصلاح‌طلبان اما هیچ کدام از کاندیداهای خود در تهران را در دور نخست در کسوت نمایندگی دور هشتم ندیدند. چه ستاد ائتلاف اصلاح طلبان و چه حزب اعتماد ملی به‌‌عنوان   2 ائتلاف اصلی حامی کاندیداهای این جناح سیاسی با فهرست کامل  30 نفره در انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران حاضر شده و حتی حدود   17 کاندیدای مشترک را نیز در لیست‌های خود قرار دادند. بهترین رأی اصلاح‌طلبان اما متعلق به مجید انصاری، سرلیست ستاد ائتلاف‌اصلاح‌طلبان در تهران بود که در رتبه   29 آن ایستاد. 10 نامزد بالاتر از انصاری از رتبه   19 تا   28 را کاندیداهای فهرست جبهه متحد و  10 نامزد پایین‌تر  از رتبه وی نیز به نامزدهای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان و حزب اعتماد ملی تعلق داشتند.

محمد خوش چهره نیز که تنها کاندیدای اختصاصی ائتلاف‌ فراگیر اصولگرایان است در رتبه  39 و 2 نفر مانده به انتهای کاندیداهای حاضر در دور دوم قرار گرفته است. اینچنین است که به نظر می‌رسد با توجه به تساوی 2 جناح سیاسی اصلی حاضر در مرحله دوم انتخابات تهران، امکان پیروزی هر یک از این ائتلاف‌ها با  تقسیم  11 کرسی تهران میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان وجود دارد.

پیش بینی رفتار سیاسی رای‌دهندگان

ناظران سیاسی اما با نیم‌نگاهی به نحوه رفتار واجدان شرایط در تهران پیش‌بینی می‌کنند در‌صورتی که اصلاح‌طلبان نتوانند حامیان خود را به اهمیت حضور نامزدهای تهران - که شاخص‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلب حاضر در این انتخابات بودند- ترغیب نمایند، احتمال تکرار نتایج دور اول خالی از قوت نیست. اما با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان نیاز مبرمی به پیروزی در حوزه‌های باقیمانده برای کاندیداهای خود در دور دوم دارند به نظر می‌رسد آرای بیشتری نسبت به دور اول به خود اختصاص دهند.

ائتلاف فراگیر اصولگرایان که تنها محمد خوش چهره را در دور دوم خواهد داشت نیز تلاش خواهد کرد تا چهره شاخص سیاسی- اقتصادی خود که از منتقدان عملکرد اقتصادی دولت نهم به شمار می‌رود را راهی صحن بهارستان نماید. زمزمه‌هایی نیز از حمایت احتمالی اصلاح‌طلبان از عضو فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس شنیده می‌شود که باید درخصوص صحت آن تا آغاز تبلیغات رسمی صبر کرد.

مرزبندی‌های داخلی

نکته جالب توجه آن است که برای بررسی ترکیب سیاسی 22 کاندیدای راه یافته به دور دوم اگر چه گرایش قالب اصلاح‌طلب و اصولگرا به نظر کافی می‌رسد اما مرزبندی‌هایی نیز در میان خود این دو جناح وجود دارد. به بیان دیگر هر یک از این کاندیداها به یکی از احزاب یا جریانات اصلاح‌طلب یا اصولگرا نزدیک یا عضو شورای مرکزی آن حزب به شمار می‌روند.

جبهه متحد اصولگرایان که از سه ضلع جبهه پیروان خط امام و رهبری، ایثارگران و حامیان احمدی‌نژاد تشکیل شده که در مرحله نخست ترکیبی از کاندیداهای این سه جریان، اکثریت آن را کسب و  راهی مجلس هشتم شدند، در مرحله دوم اما علیرضا زاکانی، حسین فدایی و پرویز سروری سه کاندیدای ایثارگران و علی‌اصغر زارعی، لاله افتخاری، مهدی کوچک‌زاده، نسرین سلطانخواه، زهره الهیان و طیبه صفایی از سوی رایحه خوش خدمت یا حامیان احمدی‌نژاد در فهرست جبهه متحد حضور دارند.

نکته جالب توجه اینکه هر 4 کاندیدای جبهه پیروان خط امام و رهبری یا اصولگرایان سنتی در همان مرحله اول نصاب لازم را کسب کردند. ائتلاف فراگیر اصولگرایان نیز 7 کاندیدای مشترک خود با جبهه متحد را در دور اول رهسپار مجلس کرده و تنها با محمد خوش‌چهره که در دور نخست در فهرست جبهه متحد قرار نگرفت در این مرحله حضور دارد.

نامزدهای جناح دوم خرداد

اصلاح‌طلبان نیز شرایط تقریبا مشابهی دارند مجید انصاری، اسحاق جهانگیری، سیدمحمد صدر، محمد قمی، الیاس حضرتی و سیدمحمد دعایی به عنوان کاندیدای مشترک میان ستاد ائتلاف و حزب اعتماد ملی در مرحله نخست، در مرحله دوم نیز حاضر هستند. گرایش حزبی آنها نیز به ترتیب فوق اینگونه است: مجمع روحانیون مبارز، کارگزاران سازندگی، حزب مشارکت، اعتماد ملی، اعتماد ملی و مجمع روحانیون مبارز. چهره‌هایی مانند علیرضا محجوب، الهه راستگو، محمد اشرفی اصفهانی و سهیلا جلودار نیز تنها در فهرست ستاد ائتلاف قرار داشتند که از نظر صاحبنظران با توجه به شرایط موجود احتمال ارائه یک لیست مشترک میان ائتلاف و اعتماد ملی در مرحله دوم وجود دارد.

انتخابات روز ششم اردیبهشت در تهران دارای اهمیت ویژه‌ای ارزیابی می‌شود چه اینکه حضور هر یک از این 22 کاندیدای اصلاح‌طلب و اصولگرا در مجلس هشتم، امکان اثرگذاری این دو جناح اصلی در فعالیت آینده مجلس را افزایش خواهد داد.

کد خبر 47989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز