بر اساس آمارهای رسمی که معاونت گردشگری سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آن را اعلام کرده است 349 کمپینگ در کشور در تعطیلات نوروزی برپا شد که استانهای کرمان، خراسان جنوبی، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد در مجموع بیشترین کمپینگها را به خود اختصاص دادند.
در همین حال در کشور و از سوی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری 47 هزار و 159 تخته چادر برپا شده که بیشترین چادرها در استانهای هرمزگان، فارس و خراسانرضوی برپا شده است.
از سوی دیگر تعطیلات نوروزی امسال نوید رونق سفر را به همراه داشت تا آنجا که تعداد مسافران ورودی به استانهای کشور در نیمه نخست فروردینماه 1387 با رقم 71 میلیون و 362 هزار و 742 نفر خبر افزایش 29 درصدی تعداد مسافران نسبت به نوروز 1386 که تعداد 55 میلیون و 506 هزار و 245 نفر بوده را به همراه داشت تا هم برگ برندهای برای اسفندیاررحیممشایی و سازمان متبوعش باشد و هم بسیاری از معادلات مربوط به این حوزه را دستخوش تغییر کند.
حال اگر به این رشد و افزایش سفر و تعداد مسافران بنگریم و با توجه به اینکه معمولا طبیعتگردی و کمپینگ سفرهای سهلالوصولتری نسبت به سایر نمونههای سفر محسوب میشوند باید بگوییم که با معضلی جدی با عنوان معضل زباله و تبدیل طبیعت به زبالهدانی مواجهیم.
بدون تعارف باید گفت ما به هیچ عنوان در حوزه فرهنگسازی در خصوص چگونگی حفظ محیطزیست و منابع طبیعی موفق نبودهایم. ورودی شهرها، مناطقی که مردم برای کمپینگ در آنها مستقر بودهاند و بسیاری از پارکها شاهد این مدعا هستند که مردم در سفرهای خود به طبیعت به موضوع زباله توجهی نداشتهاند.
یکی از تورلیدرهای کشور پیش از نوروز با همشهری تماس گرفت و از ترغیب مردم به طبیعتگردی و کمپینگ اظهار گلهمندی کرد و گفت:« هر وقت ما هم توانستیم مثل مردمان تبت از منابع طبیعی خود در حین گردشگری محافظت کنیم آن وقت باید به ترویج طبیعتگردی و کمپینگ بپردازیم.»
وی تاکید کرد:« در کوهنوردی در تبت و رسیدن به قله اورست هیچ کس حق ندارد دست و روی خود را با آب و صابون بشوید مگر آنکه آب و صابون تولید شده را با خود به پایین کوه بازگرداند در غیر این صورت بایدفقط با آب دست و روی خود را بشوید.»
این نکته نمونهای از توجه به حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از ورود موادشیمیایی دیربازیافت یا غیرقابل بازیافت به طبیعت است. حال اگر نخواهیم به همین اندازه مته به خشخاش بگذاریم، باید بپذیریم به تناسبی که تلاش برای رونق گردشگری در دستور کار اسفندیار رحیممشایی و مدیران سازمان متبوعش قرار گرفته باید ترویج حفظ محیط زیست، حساسیت نسبت به مبحث زباله و عدم ورود آن به طبیعت به هنگام سفر نیز در دستور کار این عده و سایر نهادهای اطلاعرسانی و فرهنگسازی قرار گیرد.
به جز مطبوعات، این رادیو و تلویزیون هستند که میتوانند در فرهنگسازی طبیعتگردی با محور حفظ محیطزیست و پاسداشت آن موثر عمل کنند.
با توجه به شروع نیمه نخست سال و در حالی که تجربه سفرهای نوروزی را در دست داریم و از سوی دیگر تعطیلی طولانیمدت نیمهخرداد و سپس تابستان را پیش رو، باید بتوانیم از هماکنون تدارک خوبی برای فرهنگسازی در زمینه طبیعتگردی به ویژه پاسداشت طبیعت در مقابل زبالههایی که تولید میکنیم، ببینیم.