شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه بورس: شرکت بورس اوراق بهادار از آغاز طرح مطالعاتی سهام طلا و ارز خبر داد.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بورس، هیأت‌مدیره بورس اوراق بهادار در آخرین جلسه خود طرح مطالعاتی پذیرش و معامله سهام طلا و سهام ارز را تصویب کرد.مصطفی امیدقائمی، رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار درخصوص جزئیات این طرح به همشهری گفت: براساس این مصوبه فعلا مراحل مطالعاتی طرح سهام طلا و ارز آغاز شده، به عبارت دیگر هنوز جزئیات دقیقی در این خصوص وجود ندارد اما احتمالا درصورت اجرایی شدن این طرح شرکت‌هایی تاسیس خواهد شد که کل دارایی آنها را تشکیل می‌دهد و بالا و پایین رفتن قیمت طلا و ارزش دارایی آنها هم افزایش یا کاهش می‌یابد.

به گفته امیدقائمی، برای عرضه سهام ارز هم شرکت‌هایی تاسیس خواهد شد که دارای سبد سهامی متشکل از یک یا چند نوع ارز باشد. به این ترتیب افزایش یا کاهش قدرت یک ارز در برابر دیگر ارزهای معتبر جهانی بر ارزش دارایی‌های آن شرکت و قیمت سهام آن تاثیر مستقیم خواهد داشت.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس افزود: براساس مطالعه بهینه‌گزینی اولیه، بورس نیویورک در سال 2004 توانست تائیدیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار را برای پذیرش تراست‌های طلا و ارز انتشار سهام طلا یا «آی‌سهم» بگیرد.به گفته او، این تراست‌ها با همکاری بانک‌ها ایجاد می‌شود و سهام طلا مبتنی‌بر موجودی طلای به امانت گذاشته شده نزد بانک، صادر می‌شود.

امید قائمی گفت: درصورتی که مطالعات بورس، توجیه اقتصادی این طرح را  اعلام کند، اجرای آن آغاز خواهد شد.او تصریح کرد: انتشار سهام طلا و ارز علاوه بر تنوع بخشی به محصولات بازار سرمایه ایران، زمینه جذب نقدینگی و کنترل تورم و نیز امکان مصون‌سازی کسانی که تعهد ارزی دارند را فراهم خواهد کرد.

نو آوری بورس
علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس هم در گفت‌وگوی جداگانه ای با ایسنا در مورد اجرای طرح مطالعاتی سهام طلا و ارز گفت: با اجرای این طرح تنوعی در محصولات بازار سرمایه ایجاد شده و فرصت جدیدی برای سرمایه‌گذاری افراد فراهم می‌کند. همچنین با اجرای این طرح فرصتی برای مصون‌سازی‌ شرکت‌های دارای بدهی ارزی فراهم می‌شود و درصورت همکاری نهادهای ذی‌ربط در جذب نقدینگی و کنترل تورم تاثیرگذار است.

وی اجرای این طرح در سال 87 را نوآوری شرکت بورس در سال نوآوری و شکوفایی دانست و خاطرنشان کرد: این طرح در حال حاضر به‌صورت طرح مطالعاتی تصویب شده است و طبیعی است که باید مطالعات لازم برای عملی شدن آن در کشور انجام شود تا بتوان از مزایای آن بهره برد.

مخالفت بانک مرکزی با ارائه تسهیلات بانکی
مدیرعامل شرکت بورس همچنین درباره طرح ارائه تسهیلات خرید سهام گفت: به‌نظر می‌رسد طرح تسهیلات بانکی برای خرید سهم دربورس به‌دلیل مخالفت بانک مرکزی به نتیجه نرسد.

علی رحمانی یادآور شد: روش‌های مختلفی برای ارائه تسهیلات 1500 میلیارد تومانی به بانک مرکزی پیشنهاد شده است که با توجه به برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی موافقتی در این زمینه حاصل نشده است البته اگر ابعاد موضوع به‌صورت دقیق مورد واکاوی قرار گیرد ممکن است تصمیم‌گیری خاصی در این زمینه اتخاذ شود ولی به‌نظر نمی‌رسد در این طرح نتیجه‌ای حاصل شود.

وی با بیان اینکه در این صورت کسانی می توانند وارد بازار سهام شوند که پس انداز داشته یا می‌توانند پس‌انداز کنند تصریح کرد: برنامه‌هایی برای واگذاری سهام توسط دولت در این زمینه وجود دارد و به‌نظر می‌رسد دولت موضوع فروش اقساطی را به نحوی روشن کرده و برای سهام تقاضا ایجاد کند به‌طور مثال دولت قصد دارد سهام برخی شرکت‌ها را به‌عنوان جوایز صادراتی به صادرکنندگان طلبکار اعطا کند.

کد خبر 48495

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز