شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

گروه حوادث - آزاده مختاری: پخت سبزی پلو با یک گیاه صحرایی، مرگ 2 عضو یک خانواده را در مهریز یزد رقم زد. در جریان این حادثه 4 عضو دیگر خانواده نیز مسموم شدند

خوردن سبزی پلویی که از گیاهان سمی صحرایی تهیه شده بود، مرگ دردناک 2 عضو خانواده‌‌ای را در مهریز یزد رقم زد.  در این حادثه مرد میانسال یزدی و همسرش به‌علت مسمومیت جان باختند اما 4 عضو خانواده پسر آنان نجات یافتند.

ظهر چهاردهم فروردین، ماموران امداد مهریز یزد، در جریان مسمومیت شدید 6 عضو یک خانواده‌ قرار گرفتند. بیماران پدر و مادر سالخورده‌ یک خانواده و 4 عضو خانواده پسر  آنها  بودند.با گزارش این ماجرا، ماموران اورژانس به سرعت به محل زندگی این خانواده رفتند و تلاش برای نجات آنها -که به‌نظر می‌رسید بعد از خوردن سبزی پلو  دچار مسمومیت شدید شده‌اند-  را  آغاز کردند.

لحظاتی بعد با انتقال اعضای خانواده به بیمارستانی در  مهریز، عملیات پزشکی برای نجات آنها آغاز شد اما حال پدرو مادر بزرگ خانواده به‌حدی وخیم بود که پزشکان مجبور شدند آنها را برای آنکه تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرند به یزد انتقال دهند.

مسمومیت مرگبار
با گذشت 24 ساعت از انتقال اعضای خانواده به بیمارستان، پسر خانواده به همراه همسر و 2 فرزندش از بیمارستان مرخص شدند اما پدر بزرگ و مادربزرگ به‌دلیل کهولت سن و نیز مصرف بیشتر سبزی پلو دچار مسمومیت شدیدتری شده بودند و به این ترتیب به بیمارستان فرخی یزد منتقل شدند اما تلاش‌های پزشکان این بیمارستان نیز برای نجات آنها نتیجه بخش نبود و سرانجام هر دوی آنها ساعاتی بعد از انتقال به بیمارستان یزد جان باختند.

سبزی پلو با تره وحشی
«روز سیزده بدر را به همراه خانواده برادرم و مادر و پدرمان به منطقه زیبا و  سرسبز مهریز رفتیم اما موقع بازگشت به خانه، مادرم مشغول چیدن گیاهانی شد که شباهت زیادی به تره داشتند.آن شب ما به خانه خودمان بازگشتیم اما مادرم در تدارک پخت سبزی پلو با گیاهان چیده شده از صحرا بود، فردای آن روز بود که خبر مسمومیت مادر، پدر و خانواده برادرم را شنیدم.»

دخترکوچک خانواده با بیان این جملات می‌افزاید: ما هر سال رسم داشتیم که مادرم شب سیزده بدر، سبزی پلو درست می‌کرد، ولی امسال مادر برای تهیه این غذا با مشاهده این گیاه با تصور اینکه آنها تره وحشی هستند آنها را چید و با آنها سبزی پلو تهیه کرد که متأسفانه   این حادثه ناگوار رخ داد.

گل کلاغ
« برای این گیاه هنوز نام علمی خاصی پیدا نشده است، ولی اهالی منطقه به آن گل کلاغ و یا سیرکلاغ می‌گویند.»
دکترحمیداولیا – متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت- که ازمسئولان بخش مسمومیت بیمارستان فرخی بوده و پرونده درمانی
 2 فوت‌شده این حادثه تحت نظر وی بررسی می‌شود با بیان این جملات می‌افزاید: پسر خانواده، همسرش و 2 کودک آنها که مقدار کمتری از غذا مصرف کرده‌ و توانایی بیشتری نیز در برابر مسمومیت داشتند، با درمان سرپایی بعد ازچند ساعت از بیمارستان مرخص شدند ولی پدر و مادر وی در زمان انتقال به بیمارستان دچار تنگی نفس و علائم مسمومیت حاد بودند.

به گفته وی مسمومیت آنها به حدی بود که در مدت کوتاهی آزمایش‌های  گازهای خونی آنها دچار مشکل شد و هر دوی آنها به بخش مراقبت‌های ویژه انتقال یافتند ولی با اینکه تمام مراقبت‌های لازم برای بهبودی آنها صورت گرفت در نهایت دچار ایست قلبی شدند  و بر اثر مصرف گیاهان سمی جان باختند.
دکتراولیا می‌افزاید: با مرگ این زوج، خانواده آنان بقیه گیاهان را برای انجام آزمایش‌ها  به بیمارستان ارائه دادند وبه ‌این ترتیب تحقیقات برای شناسایی این گیاه سمی ناشناخته، آغاز شد.

همزمان گروهی از متخصصان بیمارستانی نیز برای انجام تحقیقات بیشتر درباره این گیاه به منطقه‌ اعزام شد‌ه‌اند.مقداری ازاین گیاه ناشناخته نیز به مرکز تحقیقات سم شناسی بیمارستان لقمان تهران ارسال شده ولی هنوز نتیجه قطعی تحقیقات اعلام نشده است.
وی ازهموطنان درخواست کرد از چیدن و خوردن گیاهان ناشناخته‌ای که در دشت‌ها می‌رویند، خودداری کنند ودرصورتی که به‌دنبال خوردن این گیاهان دچار علائم تهوع و شکم درد شدند قبل از هر نوع خوددرمانی، بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند.

کد خبر 48552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز