گروه بین‌الملل: مجلس مؤسسان نپال، نظام پادشاهی را لغو می‌کند. نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات مجلس مؤسسان در نپال حاکی از پیشتازی مائوئیست‌هاست.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: براساس نتایج آرای شمارش شده، مائوئیست‌ها توانسته‌اند  ۵۶‌کرسی از  ۱۰۲‌کرسی مجلس مؤسسان نپال را در اختیار بگیرند.
قرار است نتایج کامل این انتخابات هفته آینده اعلام شود. مردم نپال پنجشنبه‌ گذشته به منظور انتخاب 601‌ عضو مجلس مؤسسان کشورشان برای بازنویسی قانون اساسی کشور و پایان بخشیدن به آخرین حکومت سلطنتی هندو در نپال به پای صندوق‌های رای رفتند.

این انتخابات اولین انتخابات در نپال از سال ۱۹۹۹ و پس از توافق آتش‌بس بین دولت و شورشیان بود و  در آن  ۱۷‌میلیون و   ۶۰۰ هزار نفر (بیش از۶۰‌درصد از واجدان شرایط رای دادن) پای صندوق‌های رای رفتند. اکثریت مردم نپال مخالف حکومت سلطنتی و پادشاهی آن کشور، گیانندرا، هستند.

در این انتخابات 3 حزب کنگره، کمونیست و حزب مائوئیست‌ شرکت داشتند و با آغاز شمارش آرا، پراچاندا رهبر مائوئیست‌ها و سایر رهبران ارشد این حزب از دیگر رقبای خود پیشی گرفته‌اند. برخی از رهبران سرشناس از دیگر احزاب سیاسی نپال در تعقیب مائوئیست‌ها هستند.

پراچاندا پیش‌تر گفته بود که می‌کوشد تا پیروان نپالی‌اش را متقاعد کند که تنها از طریق رای‌گیری و نه با تفنگ و خشونت، انقلاب بر پا کنند.نتایج کلی انتخابات نشان می‌دهد که مجلس مؤسسان نپال، گیانندرا را از سمت پادشاهی برکنار خواهد کرد.

پیش از برگزاری انتخابات در هفته گذشته، درگیری‌هایی بین مائوئیست‌ها و طرفداران حزب کنگره نپال رخ داد که نیروهای امنیتی پلیس مجبور به مداخله شدند.
شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی اعلام کرد، درگیری و ناآرامی زیادی در این انتخابات شکل گرفت و به کشته و زخمی شدن بسیاری منجر شد.  این شبکه گزارش داد: اگرچه رای‌گیری در بسیاری از حوزه ها عادلانه برگزار شد اما در برخی از حوزه ها در غرب نپال این طور نبود. در این حوزه‌ها آرای مردم به سرقت نرفت بلکه به آتش کشیده شد.

به گفته پلیس نپال،خرابکاران در گروه‌های 4یا 5 نفری به باجه‌های رای‌گیری یورش می بردند و صندوق‌ها را می‌شکستند و برگه‌های رای را به آتش می‌کشیدند و مردم را تهدید و ارعاب می کردند. مردم این مناطق گفتند انتخابات باید باطل شود زیرا گروه های چپگرا مانع از رای دادن آنها شده اند.

نبرد مسلحانه میان مخالفان پادشاهی و نیروهای سلطنتی از 11سال پیش تاکنون حدود  13 هزار کشته و هزاران نفر معلول بر جای گذاشته است.

سرزمین کوهستان و فقر
نپال کشوری کوهستانی با ۱۴۰ هزار کیلو مترمربع وسعت و حدود 29 میلیون نفرجمعیت است که بین 2 کشور هند و چین واقع شده است. کشاورزی بنای اصلی اقتصاد نپال است و معیشت بالغ بر   ۹۰ درصد جمعیت این کشور از این راه تامین می‌شود.

جنگ داخلی سال‌های گذشته، اقتصاد این کشور را فلج کرده و حملات مداوم شورشیان به مراکز اقتصادی و تجاری باعث فرار سرمایه‌گذاران خارجی و رکود در بسیاری از واحدهای اقتصادی شده است. یک سوم جمعیت این کشور با درآمدی کمتر از یک دلار در روز زندگی می‌کنند.

کد خبر 48557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز